Hlavní obsah

Koncept Hyundai SEVEN: Klasické SUV, nebo pojízdný obývák?

Foto: Hyundai

Koncept SEVEN zhruba o velikosti Tusconu je předskokanem budoucího typu Ioniq 7. Zároveň je vizí automobilky o budoucím „SUEV“, tedy sportovním užitkovém elektrickém vozidle

Autosalon v Los Angeles ukazuje, jakým směrem se bude ubírat automobilový trh, zároveň pomáhá nahlédnout pod roušku budoucnosti, co se týká segmentu, který poslední dobou zaznamenává největší odbyt – SUV. Podle automobilky Hyundai bude budoucnost sportovně užitkových vozů vypadat takto – honosný pojízdný obývák, který v případě potřeby není nutné ani řídit.

Článek

SEVEN. Výstižné a mnohé napovídající jméno konceptu automobilky Hyundai, který se představil na losangeleském autosalonu, mluví jasně: „Jsem předzvěst budoucího SUV Ioniq 7!“ Nikoho asi nepřekvapí, že Hyundai sází na bateriový pohon, ačkoliv hodně experimentuje také s vodíkem. Zajímavé však je to, že jeho interiér by měl být spíše místem pro příjemné trávení času než pro řidičský zážitek, jak jsme zvyklí dnes.

Foto: Hyundai

Hyundai SEVEN koncept představuje úplně novou vizi automobilky o budoucnosti segmentu SUV

„Koncept s názvem SEVEN demonstruje naše kreativní vize a pokročilé technologie v oblasti elektromobility,“ nechal se na tiskové konferenci slyšet José Muñoz, prezident a výkonný ředitel Hyundai pro Severní Ameriku. „Inovativní řešení interiéru, ekologický pohon a špičková bezpečnost předpovídají skvělou budoucnost pro majitele našich budoucích SUV.“

Jedno víme už teď – sériový SEVEN neboli prostě budoucí Hyundai Ioniq 7 bude jezdit na důkladně odzkoušené platformě E-GMP, speciálně navržené pro elektrický pohon. Hyundai slibuje dojezd přes 480 kilometrů a dobíjení o příkonu až 350 kW, díky kterému by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat pouhých 20 minut, tedy zhruba jedno kafe na pumpě.

Obývák nebo dokonce salonek?

Foto: Hyundai

Hyundai SEVEN nabízí úplně nové řešení interiéru, který v tomto případě připomíná spíš odpočinkový salonek

Asi ze všeho nejzajímavější je však řešení interiéru tohoto konceptu. Atmosféra zde navozuje dojem futuristického obývacího pokoje nebo možná lépe řečeno salonku. Proto nepřekvapí, že automobilka vsadila na bohatý vnitřní prostor, kterému pomáhá i rozvor velmi slušných 3,2 metru.

S tím souvisí i revoluční „zasedací pořádek“ – běžné uspořádání tu uvolnilo prostor samostatným křeslům s malým „ostrůvkem“, kde si na dlouhých cestách lze složit nohy, ovšem Hyundai tvrdí, že uvnitř by mohla být klidně i menší lednička. Ve střeše jsou potom zabudovaná světla z OLED pro navození libovolné atmosféry, třeba noční oblohy.

Řidič si může dát „dvacet“

V duchu pojízdného salonku je rovněž možné sklopit řidičovo sedadlo do téměř vodorovné polohy a spustit autonomní řízení, přičemž ovládací prvky se tu zapustí do palubní desky, pokud zrovna nebudou potřeba – a to se netýká pouze parkování, Hyundai seriózně zamýšlí budoucí vůz Ioniq 7 coby autonomní vozidlo!

Ať už jsme nebo nejsme příznivci autonomní jízdy, je třeba dodat, že k architektuře interiéru to v podstatě sedí – kabina díky tomu působí vzdušně a uvolněně, takže je tu dost místa i na širokou centrální obrazovku, jejíž součástí nepochybně bude i systém infotainmentu.

Automobilka Hyundai přizpůsobila vůz dvacátým létům jednadvacátého století i po stránce čistoty – čalounění je protkáno měděnými vlákny pro své antibakteriální účinky, funkce „Airflow System“ se pak stará o neustálou cirkulaci vzduchu. Hyundai mluví dokonce i o možnosti dezinfekce pomocí ultrafialového záření, jakmile posádka opustí vozidlo.

Inspirace pro další SUV?

Koncept SEVEN je pozoruhodný i po stránce designu – byť jde o relativně běžné elektrické SUV (respektive SUEV, jak říkají v Hyundai), po stránce designu posouvá koncepci zase trochu vpřed. Hlavní změnou je silueta – nízká linie kapoty v oblasti A-sloupků přechází v jednu uhlazenou a zakřivenou linku, která náhle a zároveň plynule přechází ve víko zavazadlového prostoru. Vozu to dává poměrně typický boční profil, podle techniků Hyundai jde však o aerodynamičtější řešení, než jak jsme běžně u SUV zvyklí.

Jak už zaznělo výše, SEVEN je zkrátka stále jenom koncept. Sériový Ioniq 7 patrně nezajde v designové revoluci tolik daleko, nicméně základní siluetu nebo charakteristické nízké a široké přední světlomety dost možná převezme. S rozměry údajně velmi blízkými současnému modelu Tucson rozhodně půjde o důležité želízko v ohni nově vznikajícího segmentu elektrických středně velkých SUV.

Reklama

Související témata:
Načítám