Hlavní obsah

Ford Mustang zůstává nejprodávanější sporťák na světě. Na záda mu dýchá konkurence od Dodge

Foto: Ford

Současná generace Fordu Mustang vstoupila na trh v roce 2014. Už v roce 2016 se vůz stal nejprodávanějším sportovním autem – a to mu vydrželo až doteď

Sportovní vozy zpravidla bývají poměrně okrajovými modely – hodí se však pro navýšení marží v rámci speciálních výbav, výkonnějších či limitovaných sérií a v neposlední řadě také posilují image značky. Nicméně jsou i sporťáky, které se prodávají jako teplé housky na krámě. Jedním z nich je třeba Ford Mustang. Ten jde totiž – na poměry sporťáku – nezvykle rychle na odbyt.

Článek

A je tomu už nějaký ten pátek! Není totiž novina, že se Ford Mustang prodává dobře – první zprávy o tom, že patří celosvětově k nejprodávanějším sportovním vozům na světě, víme už zhruba od roku 2016. Jeden by řekl, že to Mustangu zase až tak dlouho nevydrží, ale světe div se, Mustang je suverénně nejprodávanější už sedmý rok za sebou.

Foto: Ford

Funkční období Mustangu se pomalu, ale jistě chýlí ke konci – během posledních pár let se tedy objevilo hned několik „výběhových“ edicí. Jednou z posledních je tato California Special

Největším odbytištěm pro typ Mustang jsou pochopitelně domácí Spojené státy – právě tam našlo své novopečené majitele celých 76 procent vyrobených vozů. Celosvětově pak Ford prodal za loňský rok jen těsně pod 70 tisíc exemplářů tohoto kultovního sporťáku, což je na vlastně na tento typ vozu vynikající číslo.

Zajímavé je také sledovat zvýšení poptávky po typu Mustang v různých koutech světa. Výrobce zaznamenal například skoro až dramatický nárůst na Novém Zélandu, kde prodeje stouply o celých 54,3 procenta. Místem s druhým největším nárůstem prodejů potom byla Brazílie s 37,3 procenta a překvapila také Jižní Korea s nárůstem 16,6 procenta.

„Když automobiloví nadšenci z celého světa usednou do Mustangu, okamžitě se jim naskytne pocit svobody a dojem, že všechny silnice na světě mají jen pro sebe,“ okomentoval úspěch modelu Kumar Galhotra, prezident divize Ford Blue, do které spadají vozy s vnitřním spalováním.

Foto: Ford

V letech 2018 až 2020 se vyráběla speciální edice s názvem Bullitt. Původně se měla vyrábět pouze jeden rok, pro velký zájem ale automobilka výrobu o jeden rok prodloužila

„Tyto pocity společně s ikonickým designem, fantastickými motory a zapálenou komunitou po celém světě společně způsobují, že Mustang je celosvětově nejprodávanějším sportovním vozem už posedmé v řadě,“ dodal Galhotra a neskrýval přitom své nadšení.

Sportovní vůz s charakterním atmosférickým osmiválcem pod kapotou se prodává skvěle navzdory náznakům, že vozy s velkými spalovacími motory by se jednou mohly stát okrajovou záležitostí – či snad právě proto? Mustang si však každopádně udržel svoji korunu navzdory poněkud náročnějšímu roku 2022, kdy jeho prodeje klesly o 19 procent.

Foto: Martin Jánský

Další speciální edicí je Ford Mustang ve verzi Mach 1, který vzdává hold originální verzi Mach 1 z roku 1969

Když bychom slavný Mustang měli porovnat s jeho nejbližšími rivaly, tak třeba takový Dodge Challenger se prodal za rok 2021 v počtu 54 315 exemplářů, což je o více než 15 tisíc méně oproti Mustangu. Ještě méně se potom prodalo Chevroletů Camaro – pouze 21 893 prodaných vozů.

V letošním roce si Mustang i nadále drží (za první kvartál) první místo s počtem 13 986 kusů, jeho (doslova) vyzyvatel Challenger mu však šlape na paty se skóre 11 125 kusů. Chevrolet prozatím prodal v prvním čtvrtletí 6 710 kusů sporťáku Camaro.

Čím to je, že je Mustang tolik úspěšný? A to i přesto, že od 60. let vlastně nikdy tak úplně nezměnil svou filozofii? Možná je to právě tím – tradice v dnešním automobilovém světě hraje (zejména v očích zákazníků) obrovskou roli. Stačí se koneckonců podívat na Porsche s jejich 911, na Mercedes s třídou S nebo na takové BMW s typem M3.

S Mustangem si nekupujete jen rychlý grand tourer. Kupujete si jméno, kupujete si ikonu. Dalším důležitým faktorem budiž také široká možnost volitelného vybavení a fakt, že Mustang jako jeden mála nabízí opravdu pořádný charakterní motor.

Zbrusu nová generace už je momentálně ve vývoji, a byť nevíme, jaký přesně bude, tak se určitě ví, že jej bude pohánět spalovací motor – dokonce by mělo i nadále jít o V8! Zatím však nevíme, zda bude elektrifikován či dostane přeplňování, spekuluje se také o tom, že z nabídky možná zmizí manuální převodovka.

Reklama

Načítám