Hlavní obsah

Číňané představují NIO ET5, hlavního rivala Tesly Model 3

Foto: NIO

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Relativně mladý čínský start-up NIO vyráží do konkurenčního boje s úspěšnou Teslou Model 3 a představuje nový masově vyráběný elektromobil NIO ET5, k jehož hlavním přednostem patří solidní výkon, dlouhý dojezd, nejmodernější technologie a na čínském trhu i zajímavá vládou dotovaná cena. A dokonce se objeví i v Evropě!

Článek

Čínská „elektromobilka“ NIO existuje teprve sedmým rokem, během pouhých pět let zvládla uvést pět čistě elektrických modelů a v současnosti se portfolio značky skládá ze tří crossoverů, velkého sedanu a hypersportu. Automobilový start-up se navíc snaží o globální expanzi, a tak na letošní každoroční konferenci NIO Day představil svůj šestý model – chytrý sedan střední třídy NIO ET5 směřující do konkurenčního boje s vysoce populární Teslou Model 3 a novým BMW i4.

Snad ani není překvapením, že nové NIO ET5 designově vychází z většího sourozence ET7, protože oba elektromobily byly navrženy s ohledem na perfektní aerodynamiku a celkovou účinnost. Až pozornějším prohlížení lze odhalit několik decentních odlišností, z nichž tou nejnápadnější jsou přepracované kryty světel a sací otvory v obou rozích předního nárazníku. Zadní část je kratší, zaoblenější a na střeše zaujmou zvláštní bouličky sloužící systému semi-autonomního řízení.

Foto: NIO

Vzhled elektrického NIO ET5 diktovala aerodynamika – koeficient odporu vzduchu je pouhých 0,24

Velké překvapení se neukrývá ani uvnitř, protože základní architektura interiéru NIO ET5 vypadá zhruba stejně jako ve většině nejnovějších elektromobilů – klasických tlačítek je absolutní minimum a většina funkcí se ovládá skrze centrální dotykovou obrazovku infotainmentu. V prostoru před řidičem nechybí ani 10,2palcový virtuální kokpit, okolní ambientní osvětlení nabízí 256 barev a audiosystém podporuje prostorový zvuk Dolby Atmos 7.1.4.

Nejmodernější technologie ze světa počítačů se pak pochopitelně dostávají i do nejnovějších elektrických aut a NIO ET5 nabízí něco, co se jmenuje „PanoCinema“. Jde o panoramatický digitální kokpit s technologiemi augmentové a virtuální reality, na kterém NIO spolupracovalo se společností Nreal – výrobcem VR technologií.

Foto: NIO

Nové NIO ET5 ve srovnání s větším sedanem NIO ET7

Maximální dojezd až 1 000 kilometrů, avšak podle čínské normy

Čínský elektrický sedan NIO ET5 se pohybuje díky dvojici elektromotorů s výkonem 150 kW vpředu a 210 kW vzadu, které společně poskytují systémový výkon 360 kW (483 koní) a točivý moment 700 Nm. Elektromobilka uvádí, že ET5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, a díky čtyřpístovým brzdám s hliníkovými třmeny z vlastního vývoje dovoluje krizové zastavení ze stovky na 33,9 metru.

Dojezd na jedno nabití pochopitelně ovlivňuje konkrétní akumulátor – standardní 75 kWh baterie umožňuje dojezd přesahující 550 kilometrů, větší 100 kWh Long Range baterie dovoluje dojezd více než 700 kilometrů a s nejlepší 150 kWh Ultralong Range baterií by dojezd NIO ET5 měl přesáhnout 1 000 kilometrů. Všechny údaje o dojezdu jsou však podle čínského testovacího cyklu CLTC, jenž je optimističtější než stará evropská norma NEDC.

Norma CLTC
Při testech elektromobilů se na našich stránkách můžete setkat s normou NEDC a novější a přesnější WLTP. Obě ukazují dojezd elektromobilů, ovšem NEDC je tradičně méně náročná, a dojezd podle této normy je tak zhruba o 15 procent vyšší než u WLTP, kterou se snažíme uvádět nejčastěji. Vedle toho existuje ještě čínská norma CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle). Ta je k dojezdu testovaných elektromobilů ještě štědřejší než zastaralá NEDC! Pro představu Tesla Model 3 na čínských stránkách neuvádí dojezd 605 kilometrů (NEDC), nýbrž 675 kilometrů. Právě díky použití tamní testovací normy.
Foto: NIO

Interiér NIO ET5 následuje trendy moderních elektromobilů – tlačítek v něm najdete úplné minimum

K nejdůležitějším vlastnostem nového NIO ET5 patří také systémy NIO Autonomous Driving, NIO Aquila Super Sensing a NIO Adam Super Computing, o nichž čínská společnost tvrdí, že díky nim dosáhne bezpečného a uklidňujícího autonomního řízení na dálnicích, ve městech, při parkování a výměně baterií. Kompletní sada funkcí NIO Antonomous Driving bude postupně zaváděna po „ověření vývoje“ a bude k dispozici čínským majitelům prostřednictvím měsíčního předplatného za 680 čínských jüanů (přibližně 2 350 korun).

Elektromobily NIO ET5 se dostanou do rukou prvních zákazníků v září 2022 a základní cena začíná od 328 000 jüanů, což v přepočtu vychází na přibližně 1 153 535 Kč, a to před vládními dotacemi. S nimi základní cena klesne na přibližně 907 000 korun. Ještě během roku 2022 se nové NIO ET5 objeví i na evropském trhu – v Norsku, Německu, Nizozemsku, Švédsku a Dánsku. Do roku 2025 se pak objeví i v dalších dvaadvaceti regionech.

Reklama

Načítám