Hlavní obsah

Aston Martin přichází s rozlučkovou edicí „malého auta s obřím motorem“. O Roadster s V12 je zájem

Foto: Aston Martin

Máte zálusk na tento Aston Martin V12 Vantage Roadster z limitované série 249 kusů? Smůla – všechny už jsou zamluvené

Fantastické dvanáctiválcové motory vozů Aston Martin jsou ve výrobě už přes dvacet let, a jelikož se z těchto mocných strojoven pomalu stává ohrožený druh, snaží se značka vyrobit co nejvíce modelů s ikonickým motorem V12, dokud to ještě jde. V Gaydonu tak představili další „poslední“ Aston Martin se zvučným srdcem pod kapotou.

Článek

Dvanáctiválcové motory jsou momentálně na pokraji vyhynutí. Z hlediska provozu jsou velmi neekonomické, podle mnohých dokonce mohou za oteplování planety. A tak fajnšmekři, kteří by si rádi pořídili nové auto s V12 pod kapotou, příliš možností na výběr nemají – výrobců, kteří je stále nabízejí, je jako šafránu.

Foto: Aston Martin

Tato konkrétní rozlučková edice Astonu Martin Vantage čítá limitovanou sérii pouhých 249 kusů, každý s cenovkou 7 milionů Kč. Pro fanoušky je vůz lákavý hlavně proto, že jde o nejmenší model, avšak s tím největším motorem

Aston Martin z britského Gaydonu naštěstí patří k takovým výrobcům. Pravdou je, že vlajková loď DB11 už se prodává pouze v V8, stejně tak kompaktní sporťák Vantage. Kdo tedy chce dvanáctiválec, ten musí sáhnout po vrcholném typu DBS Superleggera – nebo doufat, že se na něj dostane v jedné ze speciálních edic modelu V12 Vantage.

V poměrně nedávné minulosti automobilka představila speciality vycházející právě z nejmenšího modelu Vantage, avšak s tím největším motorem, který výrobce nabízí – jde tedy o zajímavý vůz. Po 88kusové sérii V12 Speedster a 333kusové sérii V12 Vantage ve verzi kupé přichází ještě V12 Vantage Roadster v sérii čítající 249 kusů. Ta už je ovšem zcela vyprodaná.

Je to opravdu takový rozdíl? To si pište! Výchozí (byť zcela dostačující) 4,0l V8 twin-turbo z dílen AMG dává výkon 510 koní, ovšem verze s 5,2l V12 twin-turbo na zadní kola posílá výkon celých 700 koní a 753 Nm točivého momentu. Aston Martin uvádí, že „nezaměnitelné a charakteristické vytí“ jejich ikonického motoru je v ceně.

Foto: Aston Martin

V8 twin-turbo z dílen AMG ve standardním typu Vantage je skvělý motor. Nicméně dvanáctiválec ve verzi V12 Vantage nabízí zcela jiný jízdní i akustický zážitek – navíc vzniká přímo v dílnách Astonu!

Přirozeně je tu více změn než jen větší motor. Podvozek byl speciálně upraven pro model V12 Vantage s ohledem na větší váhu nad přední nápravou, dodatečnou kalibrací musela projít také převodovka, aby zvládala hutnější točivý moment servírovaný větším motorem.

Ke změnám došlo i ve vizuální stránce věci. Díky podvozku širšímu o 4 centimetry musely být rozšířeny také blatníky, takže V12 Vantage působí o něco svalnatějším dojmem.

Foto: Aston Martin

Nebe nad hlavou a brunátně vyjící dvanáctiválec před sebou. Jsou zkrátka zážitky, za které jsou lidé ochotní zaplatit skoro až nesmyslné peníze

Dále je přední maska chladiče o čtvrtinu větší, to aby pojala větší množství vzduchu. Pod ní se nachází zvýrazněný splitter předního nárazníku pro větší přítlak a stabilitu, v kapotě je speciální průduch ve tvaru podkovy pro lepší obtékání vzduchu, na bocích vidíme upravené boční prahy a mohutný zadní difuzor.

Bystrý čtenář si možná všiml, že oproti V12 Vantage kupé tu není zadní přítlačné křídlo – ve skutečnosti v nabídce i nadále je, jen je v tomto případě volitelné. Automobilka však uvádí, že aerodynamika zadní části je uzpůsobena tak, že přítomnost křídla v tomto případě nehraje roli. Nabízí se tedy otázka – opravdu je křídlo funkční?

Jedno je ale jisté – tohle auto je sběratelská záležitost. Po vyrobení 333 kusů kupé a 249 výše představených exemplářů už totiž pravděpodobně další Vantage s V12 pod kapotou nikdy nevznikne, takže se investice ve výši 7 milionů Kč vlastně v očích sběratelů může zdát docela lákavá.

Výkonnostní statistiky jako zrychlení z klidu na stovku za 3,5 sekundy (o desetinku pomalejší než kupé) nebo maximální rychlost 320 kilometrů v hodině už jsou tedy spíš takový bonus. U podobných aut je totiž klíčový mimo jiné zážitek za volantem a neposlední řadě pocit, že už za pár let jeho cena bude pomalu, ale jistě stoupat.

Reklama

Načítám