Hlavní obsah

„Nové“ BMW M5 z roku 2002 vyjde na cenu skutečně nového

Foto: Gooding & Company

BMW M5 z roku 2002 s najetými 700 kilometry

Ve světě sběratelských automobilů se stihl vžít termín „časová kapsle“ označující vozy, které se i přes svoje značné stáří povedlo dochovat ve stavu zcela nových. Dokonalým příkladem může být BMW M5 z roku 2002, které jde do dražby. Jeho cena ovšem patrně přesáhne hodnotu zbrusu nové M5 z letošního roku.

Článek

M5 z generace E39 má v srdcích automobilových nadšenců své pevné a neotřesitelné místo. Jedná se o poslední krásnou pětku z „předbangelovské“ éry a zároveň o poslední M5 prodávanou celosvětově výhradně s manuální převodovkou. Ta byla napojena na vůbec první osmiválec, co se do M5 kdy dostal. Agregát S62 o objemu pěti litrů nabízel rovných 400 koní a nahrazoval o 60 koní slabší šestiválec z předešlé generace.

Na druhou stranu, srovnáme-li koncepčně 20 let starou E39 s její aktuální nástupkyní, evoluce je nezastavitelná. Současná M5 generace F90 už má sice osmiválec jen o objemu 4,4 litru, jenže díky dvěma turbům se výkon vyšplhal na monstrózních 600 koní. Aby se tato síla dala přenést na silnici, sáhlo BMW vůbec poprvé po pohonu všech kol doplněném o „vypínatelný“ předek.

Jenže i přes veškerý technický pokrok jsou tu tací, kteří by hned brali dekády starou M5 spíš než tu úplně novou. A tito nadšenci mají nyní naprosto unikátní šanci. V rámci akce Pebble Beach Concours d'Elegance v americkém Monterey jde do dražby M5 z roku 2002, které na budících svítí nájezd 700 kilometrů. Podle aukční síně Gooding & Company je auto v majetku sběratele Glena Konkleho, který si vždy každé BMW kupoval dvakrát. Jedním jezdil, to druhé uskladnil a zachoval „pro příští generace“.

Právě prodávaná M5 pochopitelně patří mezi ty zachované. Celý svůj život strávil vůz v garáži s kontrolovanou teplotou a těch pár set najetých kilometrů je pouze formalita. Jak je vidět z fotek, auto je v naprosto dokonalém stavu a doplněné o všechny původní nezbytnosti. Mimořádně úsměvná je třeba VHS kazeta s návodem k použití nebo štítek v kufru ilustrující nakládání tří sad golfových holí.

Jedná se prostě a jednoduše o perfektní „časovou kapsli“, nicméně cena bude patrně odpovídající. Odhad prodejce hovoří o částce mezi 140 a 180 tisíci dolary, tedy 3,2 až 4 miliony korun. Jen pro porovnání – zbrusu nová M5 stojí na našem trhu 3 205 800 korun v základu, takže 16 let stará prateta bude pravděpodobně dražší.

Nás by však nejvíc zajímala jedna věc – bude se s autem někdy jezdit? Stará M5 má svou vysokou hodnotu právě kvůli tomu, že nikdy nejezdila a tak je docela možné, že se jedná o auto, co tímto způsobem „uvízlo“. Žádný z majitelů totiž nikdy neprolomí bariéru, aby vůz nezačal ztrácet na hodnotě. Což je pochopitelně velká škoda.

Koupili byste si raději zcela novou M5, nebo 16 let starou, nejetou a za stejnou cenu?
Radši nový, letošní model!
25,5 %
Sáhnul bych po klasice v podobě E39!
74,5 %
Celkem hlasovalo 1150 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám