Hlavní obsah

Nová sezóna Top Gearu je tu. Chybí nám Jeremy a spol.?

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

V neděli odstartovala na BBC pětadvacátá sezóna Top Gearu a my pro vás máme jediný vzkaz: Pokud jste se už vzpamatovali z Jeremyho odchodu a dočasného převzetí Chrisem Evansem, dejte téhle show ještě jednu šanci. Vlastně máte roční zpoždění, protože už minulá série s Mattem LeBlancem, Chrisem Harrisem a Rorym Reidem stála za vidění. Ano, kluci se teprve sehrávali, ale nápadité roadtripy a jako vždy dechberoucí kamera a střih tu byly stejně samozřejmě jako ty nejlepší a nejrychlejší auta světa. Nová trojice se možná teprve musí skamarádit a velmi pravděpodobně nebude mít stejnou chemii jako Jeremy, James a Richard. To byla trefa, k níž dochází jednou za dekádu. A nelze ji napodobit, snad jedině dorovnat. V prvním díle nové sezóny se Matt, Chris a Rory vydávají do USA, aby tu oslavili nesmrtelný odkaz osmiválcových motorů. A jdou na to hezky od podlahy - s Shelby GT350, Jaguarem F-Type SVR a McLarenem 540C aneb Fiestou mezi McLareny, základním modelem, který ovšem naklepe zadek většině konkurence. Je to parádní sestava a Top Gear s ní rozhodně umí sehrát velkolepé divadlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pár kamarádů mi včera na můj první postřeh na Twitteru odvětilo, že je to sice dobrý, ale že s původní "svatou" trojicí by to bylo ještě lepší. Jenže to je jen zbožné přání. Ona svátost tam není jen tak... lidé si totiž Jeremy, Jamese a Richarda po odchodu z Top Gearu pamatují jen v té nejlepší možné formě, kdy sypaly epické vánoční speciály a každý díl polosezón (ty měly šest dílů a byly dvakrát ročně, pamatujete?) byl výjimečný. Jenže to je období někdy mezi sezónami deset až osmnáct, tj. nějaké čtyři roky PŘED čtyřmi roky. Už několikrát jsme řešili, že poslední sezóny staré party už byly recyklací a spíše kolekcí komediální skečů, v nichž auta hrají jen roli atraktivní kulisy. A Grand Tour v tomhle směru pokračuje před větším publikem a tedy i s většími kompromisy. Jeremy, James a Richard jsou pořád sympaťáci a srší vtipem, ale ten elán a nápady už je třeba hledat jinde. Když koukám na Grand Tour, říkám si, že tohle bych chtěl dělat v důchodu - jezdit po světě, blbnout v autech a nechat si za to královsky platit. Když koukám na Top Gear, říkám si, že tohle chci dělat právě teď. Být s partou stejně naladěných petrolheadů, užívat si auta naplno a víceméně si o nich zasvěceně povídat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Netvrdím, že je nový Top Gear zasvěcenou motoristickou relací, pořád je to primárně zábava, ale minimálně Chris a Rory jsou do aut a jejich aspektů tak zapálení, že skrz ony komediální skeče probleskuje skutečný zájem o auta, který se přenáší na publikum. Právě tuhle rovnováhu kdysi Top Gear měl, a proto na sebe nejdřív nabalil petrolheady, a pak teprve většinové publikum. Později o to tvrdé motoristické jádro přišel, protože se stal otrokem ratingů. Teď je ale na čase se vrátit, protože Top Gear je znovu hlavně o autech a vášni, kterou dovedou v člověku zažehnout. Nečekejte faktografické rozbory, nečekejte odborné analýzy... hlavním cílem je ukázat auta v nejlepším světle, pobavit a donutit vás na konci relace sáhnout po klíčcích a jít provětrat auto, ať už máte Fabii, eMko nebo Ferrari. Top Gear je prostě zpátky. Na ty tři výtečníky si možná budete ještě chvilku zvykat, ale ta základní myšlenka, která před patnácti lety uchvátila svět, je tu znovu. Je tedy jen na vás, jestli budete koukat na Grand Tour a čekat na pověstného Godota, tj. jestli "svatá" trojice najde ztracenou formu, nebo dáte šanci "mladým".

Reklama

Načítám