Článek
Už si ani nepamatuji, kdy naposledy jsem seděl v autě s atmosférickým motorem a manuálem. Tenhle druh ještě nedávno dominoval trhu automobilů, ale stačilo mrknutí oka a je na vymření – všude samé turbo, automat, nebo dokonce elektřina. Mazda ale své koncepci věří a vy, pokud jste skutečně nadšení řidiči, byste právě po téhle konfiguraci nové trojky měli okamžitě skočit.
Je to obyčejný hatchback, ale můžete s ním jezdit jako se sportovním autem a bude to působit naprosto přirozeně. Ano, je to zázrak!
Nejlépe si tak vychutnáte všechny její kvality – především v zatáčkách. Při brzdění si podřadíte s přesným meziplynem, lehký čumák stočíte do vinglu, přední kola se zakousnou do asfaltu a zadní je poslušně následují, za apexem jdete do plynu, auto s jekotem vytočeného motoru zrychluje a přesnou řadičkou tam sázíte kvalt za kvaltem – a smějete se od ucha k uchu, protože takhle to prostě má být!
Nádherná červená Soul Red nebo nový šedý lak Polymetal Gray? Těžká volba... protože jí to moc sluší i v bílé
Pro inženýry Mazdy je totiž pořád hlavním cílem řidičský zážitek a filozofii Jinba Ittai (propojení člověk a stroje) dokázali aplikovat nejen na sportovní roadster, ale i na obyčejný kompaktní hatchback. Při přepracovávání kabiny se proto zaměřili na vylepšení řidičské pozice díky většímu rozsahu nastavení sedadla i volantu, posunuli řadicí páku a utlumili vizuální šum kolem (přístrojovka, infotainment, detaily kabiny), aby se řidič mohl dokonale soustředit jen na řízení a silnici vinoucí se před vozem.
Nová Mazda3 v pohybu (Video: Mazda)
Neméně důležité je však to, že jsou ovládací prvky perfektně sladěné, aby vám řízení připadalo naprosto přirozené, a z podvozku cítíte, co přesně se děje – práce s nerovnostmi, přenosy hmoty nebo dostupná přilnavost, víte prostě o všem. Proto jsme předchozí Mazdu3 milovali a tahle nová si ten výjimečný talent naštěstí uchovala. Ale duch dnešní doby je přece jen trochu cítit – řízení je malinko zastřenější, brzdy mají kvůli elektronické vazbě (drive-by-wire) horší feedback a podvozek víc preferuje bezpečnou stabilitu místo hravé přizpůsobitelnosti. Není to velký rozdíl a nezkazí vám to dojem, ale všimnete si, když se trochu soustředíte.
Čeho si naopak skoro nevšimnete, je nová zadní náprava – sofistikované víceprvkové zavěšení nahradila u předokolkových verzí jednodušší, lacinější a prostorově úspornější vlečená rameny s torzní příčkou (čtyřkolky mají pořád víceprvek). Hodně jsem se toho bál, ale Mazda si s jejím naladěním dala velkou práci a výsledek je vážně skvělý – funguje prakticky totožně a drží se stopy stejně neochvějně jako předek. Až když jedete jako bezmozek, tak cítíte, že se o něco víc nadře a na rozbité silnici by si občas ráda odskočila, ale v 99 % situací se na ni můžete naprosto spolehnout. S radostí vám tedy můžu potvrdit, že trojka pořád patří mezi řidičské hvězdy mezi spotřebními hatchbacky (o královské koruně rozhodne až přímé srovnání se Civicem a novým Focusem).
Design kabiny je stejně jako v případě exteriéru spíše minimalistický, ale také velmi rafinovaný se spoustou krásných detailů
Pro běžné uživatele je ale důležitější, že je při běžné jízdě neuvěřitelně pohodlná, kultivovaná a tichá. Podvozek nevzrušeně polyká nerovnosti, motor skoro neslyšíte a neruší vás ani hluk větru či valení kol – Mazda si zjevně vzala k srdci stížnosti na slabší odhlučnění minulé generace. Podobně zapracovala taky na infotainmentu (displej má úhlopříčku 8,8 palce), který je o poznání intuitivnější (stále se ovládá otočným ovladačem mezi sedadly) a má výrazně čistší design. Ostatně minimalistický přístup se odrazil na celé architektuře kabiny – všechno je tu nové, ale to neznamená, že vám to musí nutně hned na první pohled omlátit o hlavu, jako konkurenční značky chlubící se gigantickými displeji, blyštivými tlačítky a diskotékovým osvětlením.
Chrám pro tradicionalisty, kterým nevoní automaty a dotykové displeje – manuální řazení a otočný ovladač infotainmentu
To ale neznamená, že by Mazda3 nebyla našlapaná moderními technologiemi. Každá trojka je v základu vybavená head-up displejem (Znovu, oči na vozovce! Kéž by ho měla všechna auta…) a adaptivním tempomatem se sledováním jízdy v pruhu. Trojka je také nově vybavená LED světlomety, upozorněním na křižující dopravu před vozem (hodí se třeba v nepřehledných křižovatkách), asistencí jízdy v dopravních zácpách, čtením dopravních značek s rozpoznáváním rychlostních omezení nebo sledováním únavy řidiče, objednat si můžete také povedený 360° parkovací kamerový systém nebo čistě hrající hi-fi Bose s 12 reproduktory.
Motory jsou také zcela nové a skrz naskrz moderní. Dvoulitrový benzin má 122 koní a je vybavený 24voltovou mild hybrid technikou, která při brzdění rekuperuje elektrickou energii a při akceleraci ji posílá zpátky na kola, čímž snižuje spotřebu. Reálné číslo z provozu vám zatím prozradit nemůžu (nejezdili jsme úplně na spotřebu, jestli mi jako rozumíte -mrk-mrk-), ale rád vám prozradím, že je úžasně kultivovaný a při běžné jízdě má dost síly, aniž byste ho museli drtit až do červeného pole. Bez přeplňování mu ale krouťák samozřejmě chybí, takže s ním budete muset víc pracovat řadicí pákou.
Benzinový dvoulitr je správnou volbou pro novou Mazdu3
To zcela novému turbodieselu SKY-D 1,8 (nahrazuje dřívější motory 1,5 a 2,2 l) točivý moment nechybí (270 Nm od 1 600 otáček), ale podle prvních dojmů je na tom trochu hůř s hlučností. U mazdích dieselů jsme si zvykli, že je podobně jako benziny taky skoro neslyšíte, což se o nové jednotce říci nedá. O důvod víc ušetřit a sáhnout po benzinové verzi, která vás u benzinky taky určitě nesežere.
Mazda3 motorizace a ceny
Komu nevoní kvedlání řadičkou a šlapaní spojky, může sáhnout po vylepšeném šestistupňovém automatu dostupném pro obě motorizace a nebude zklamán – řadí chytře, hladce a svižně. Nemohli jsme ale vyzkoušet nový inovativní SKY-X motor s kompresním zapalováním, protože teprve prochází procesem homologace (proto ještě nejsou jasné jeho parametry, ale měl by mít výkon přesahující 180 koní a 220 Nm) a na trh dorazí až v druhé půlce letošního roku. Z tohoto důvodu také nebyla k dispozici verze s pohonem všech kol, která bude v nabídce jen se SKY-X motorizací.
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Mazda3
Po prvních pár stovkách kilometrů se tedy zdá, že nová Mazda neztratila svůj řidičský šarm a nadšení pro jízdu a získala spoustu praktických a moderních funkcí, které při každodenním užívání skutečně oceníte. Pokud máte novou Mazdu3 v hledáčku, určitě se na ni jděte podívat – už jen proto, abyste se utvrdili, že vypadá lépe naživo než na fotkách. Ale varuji vás, jestli se s ní svezete, nejspíš se do ní zamilujete!