Hlavní obsah

Nová Mazda 3 je pohledná, vybavená a má inovativní motor

Foto: Mazda

Nová Mazda3 vyznává elegantní a čistý design ve stylu Kodo

Mazda 3 byla vždy černým koněm segmentu hatchbacků. Jít si koupit Golf nebo Focus umí každý, ale trojka byla volbou fajnšmekrů, kteří mají rádi řízení – atmosférické motory, dokonalá převodovka, vynikající podvozek. Trojka měla všechno správně a přidávala k tomu očekávanou porci praktičnosti a komfortu. Její zbrusu nová čtvrtá generace má prý jet ve stejných kolejích a ještě posunout hru o kus dál.

Článek

S jejím představením začněme od toho nejzjevnějšího – od další evoluce designu Kodo, který je ještě ladnější a atraktivnější než u minulé, už tak dost pohledné generace. Příď se sedmihranným lichoběžníkovým grilem a z něj vybíhajícími tenkými světly (xenony s LED denním svícením) silně připomínají větší šestku, elegantní boční profil v sobě má i trochu dynamiky a baculatější záď zase vyvolává dojem prostoru. K dispozici bude i konzervativnější tříprostorový sedan. Rozměrově je nová trojka zhruba stejně velká jako předchozí, takže nejspíš nabídne podobný prostor pro posádku (konkrétní data však tisková zpráva neuvádí).

Kabině zůstal minimalistický design v duchu minulé generace, ale to vůbec neznamená, že by tu něco chybělo. Už tak dost vysoká kvalita se posunula ještě o chloupek výš ve prospěch většího poměru kůže a měkčených plastů, ergonomie byla u Mazdy vždy příkladná, nová trojka má být uvnitř také tišší. V centru zájmu bezpochyby bude 8,8palcový displej infotainmentu, který umožní ovládat dotykem, pohodlnější to však bude otočným ovladačem na středovém tunelu mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Klasické analogové budíky pak můžete doplnit užitečným head-up displejem.

Pochopitelně nesmí chybět nálož moderních technologií, bez kterých to už dnes nejde – vedle „povinného“ nouzové brzdění s detekcí chodců (bez něj by nebylo 5 hvězdiček Euro NCAP) je to také adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu, které společně dokážou řídit auto za vás v dopravní zácpě. Trojka navíc umí sledovat dopravu projíždějící nejen za autem (hodí se například při couvání z parkovacího místa), ale i před autem (vjíždění do křižovatky nebo vyjíždění z řady aut). Taky za jízdy sleduje řidiče, a pokud by usínal, dokáže ho akustickou výstrahou probudit.

Nová trojka stojí na evoluci platformy SkyActiv, která zahrnuje celou řadu konstrukčních přístupů a technických řešení karoserie i pohonu. Podvozek si vpředu zachoval zavěšení McPherson, vzadu však sofistikovaný víceprvek nahradila jednodušší, lacinější a prostorově skromnější vlečená ramena s torzní příčkou. Uvidíme, jak se inženýři Mazdy vypořádají s jejím naladěním, ale z hlediska kvality jízdy je to krok zpět. Nově si ale budete trojku moci objednat s pohonem všech kol (s mezinápravovou spojkou) i-Activ AWD s vektorováním točivého momentu známým z větší šestky a CX-5.

Pod kapotou oslaví premiéru pokrokový motor SkyActiv-X – benzinový dvoulitr přeplňovaný kompresorem s výkonem 190 koní a 230 Nm, který slibuje nízkou spotřebu. Při nízkém zatížení totiž pracuje s vysokým kompresním poměrem odpovídajícím spíš moderním dieselům, díky čemuž dokáže spalovat i chudou směs (málo paliva, hodně vzduchu). Motoru asistuje 24voltový mild-hybrid, čili posílený startér-generátor, který dokáže pomoci motoru při zátahu svou rekuperovanou energií (bude dostupný i pro ostatní motory). Výsledkem má být snížení spotřeby o 30 % při pomalejší jízdě a o 20 % v kombinovaném režimu, což zní hodně lákavě.

Foto: Mazda

Mazda uměla vždycky výborné motory a inovativní SKY-X může být vyloženě přelomový

Nový Sky-X motor doplňují známé benzinové jednotky 1,5 a 2,0 SKY-G a turbodiesel 1,8 SKY-D (nahrazující motor s objemem 2,2 l) – Mazda ovšem zatím neuvedla konkrétní hodnoty výkonu. Vedle šestistupňového manuálu bude trojka dostupná také se šestistupňovým automatem.

Přes všechny tyhle novoty se Mazda dušuje, že radost z řízení byla při vývoji nové trojky zcela klíčová. Proto se mírně vylepšovala řidičská pozice, hlavice řadičky se posouvala blíž k volantu, aby byla lépe po ruce, a ztenčovaly se i A-sloupky pro lepší výhled. Je tu tedy vysoká šance, že nová Mazda 3 bude nejen krásná, našlapaná výbavou, vysoce efektivní a bezpečná, ale také přinese nějakou tu zábavu za volantem. Uvidíme na jaře, až přistane na evropském trhu. Už se nemůžeme dočkat, až ji prověříme na našich oblíbených zakroucených okreskách!

Reklama

Související témata:
Načítám