Hlavní obsah

Nissan GT-R T-Spec aneb Jak vzdát hold slavné R34

Foto: Nissan

Nissan GT-R je na vrcholu sil, automobilka to hodlá oslavit speciální edicí T-Spec, která má připomínat jeho slavné předchůdce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Drtivě rychlý japonský šinkanzen Nissan GT-R je tu s námi už nějaký ten pátek, a tak je pochopitelné, že v Jokohamě se jej snaží omladit a osvěžit, jak to jen jde. Tentokrát na to jdou velmi dobře, neboť „zahráli na city“, jak se říká – u GT-R ve verzi T-Spec si můžete vybrat hned ze dvou ikonických laků, které v minulosti nesl velmi vzácný Skyline R34 V-Spec, respektive extrémně vzácný typ R34 V-Spec II Nür.

Článek

Je nám jasné, že ti, kteří nedávno slavili narozeniny, ideálně některé z kulatin, si to vyslechli na rodinné oslavě nesčetněkrát, ale nemůžeme si pomoct – fakt to letí jako voda. No uznejte sami, je to už celých 14 let, co Nissan GT-R generace R35 vtrhl do světa a tehdy naprosto změnil pohled odborné i laické veřejnosti na to, čemu jsme dosud říkali „rychlé auto“. Ačkoliv je třeba doplnit, že k nám do Evropy se dostal až v roce 2008.

2007: Jako blesk z čistého nebe

Foto: Nissan

Když GT-R prodělalo první větší facelift v roce 2011, vrchní inženýr Kazutoši Mizuno tvrdil, že je teprve na 80 procentech svého potenciálu. Vzhledem k tomu, jak se GT-R za ta léta zlepšilo a vyvinulo, zřejmě si nevymýšlel

Jokohama tehdy pro potomka legendárního modelu Skyline stanovila evropskou cenovku 75 tisíc eur. To udělalo do světa možná ještě větší díru než samotné výkony Nissanu GT-R, protože srovnatelně rychlé Porsche 911 Turbo se najednou zdálo být příliš drahé. Dokonce i tehdejší Porsche 911 Carrera S bylo o celých 200 tisíc Kč dražší, přitom nabízelo o 80 koní nižší výkon. Dokonce i majitelé tehdejších „emtrojek“ začali po GT-R nenápadně pokukovat – a mnozí z nich nakonec šarmu všestranné Japonky podlehli.

Od té doby se však GT-R ještě více vyvinulo a nadále zlepšilo – vrchní inženýr Kazutoši Mizuno základ vozu neustále inženýrsky vylepšoval, a tak výkon z původních 480 koní vzrostl na 530, pak na 550 a posléze až na současných 570 koní – pokud tedy nepočítáme vrcholné Nismo. Zrychlení z nuly na stovku se značně zkrátilo, a to z původních 3,5 s na současných 2,7 s.

Kromě toho došlo i na několik „drobných“ vylepšení – neustále se vylepšoval software převodovky, aby se nakonec zcela podařilo odstranit nervózní cukání při popojíždění ve městě. A světe div se, nakonec se jim podařilo i ten tvrdý podvozek relativně vyladit – jízda v Nissanech GT-R z prvních let výroby byla velmi tvrdá, a to i v režimu Comfort.

2021: Godzilla ve vrcholné formě

Foto: Nissan

Pokud by vám nevyhovovala zelená Millenium Jade, lze si u GT-R T-Spec zvolit i tuto fialovou Midnight Purple

Dnes už je však GT-R prakticky na vrcholu svých sil a svůj potenciál, který tu byl od začátku, dokáže tedy naplno využít – a přesně to se zdá být příhodnou dobou pro představení speciální verze GT-R T-Spec. Zarytým fandům Nissanů z rodu GT-R se barva na fotografiích zdála jistě povědomá – a je to tak. Světle zelená metalíza je lak Millenium Jade, která se v minulosti objevila na dnes extrémně vzácném Skylinu GT-R V-Spec II Nür. Druhá varianta laku pro GT-R T-Spec je potom Midnight Purple, ta se pro změnu objevila na o něco méně vzácném, přesto vyhledávaném typu V-Spec.

Nissan GT-R T-Spec se po technické stránce velmi podobá verzi GT-R Track Edition, ovšem verze T-Spec se vzdala jeho přitvrzeného podvozku, uzpůsobeného hlavně na okruhové řádění, ačkoliv z okruhové verze mu zůstávají širší přední blatníky a karbonový zadní spoiler na víku kufru.

Lepivé pneumatiky Dunlop obepínají špičková kola z kovaného hliníku značky Rays ve zlaté barvě, ta se potom promítá i do dekorů interiéru a motorového prostoru, u fialové však lze zvolit i černé ráfky. Za nimi se ukrývají karbon-keramické brzdy Brembo, ventilace předních brzd pak pochází z vrcholné verze GT-R Nismo.

Jinak je to, až na několik odznáčků s označením verze, relativně normální GT-R tak, jak jsme zvyklí. Interiér je pak oděn do zeleného čalounění Mori Green, který kombinuje kůži, semiš a Alcantaru.

Po technické stránce už to taky známe – 3,8l vidlicový šestiválec twin-turbo, dvouspojková šestistupňová převodovka s možností řazení pádly pod volantem a inteligentním pohonem všech kol. Bude tohle ta finální edice GT-R? Těžko říct, v kuloárech se něco šušká o tentokrát už opravdu vrcholné a „dokonalé“ verzi GT-R, která by měla nabídnout výkon až 700 koní.

Nám by však rozhodně stačil T-Spec, který se v hierarchii GT-R řadí podle Nissanu někde nad verzi Premium, T-Spec však rozhodně bude vzácnější – ovšem jak moc, to nám nechtějí prozradit. Logicky i cena bude oproti standardu vyšší – v dolarech lehce přes 138 tisíc, na české koruny to při současném kurzu vychází jen těsně pod tři miliony, konkrétně 2,97 milionu.

Reklama

Načítám