Hlavní obsah

Němci už brzy zavedou mýto na dálnicích. Týkat se bude i nás

Foto: Shutterstock

Ilustrační snímek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jezdíte-li do Německa na nákupy nebo za prací, z následujících informací asi nadšení nebudete. Německý spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer totiž oznámil, že od října 2020 budou tamní dálnice zpoplatněny mýtem. To se ale fakticky dotkne jen zahraničních řidičů, tedy i těch českých.

Článek

Téma výběru mýtného na německých dálnicích je otevřené už několik let. Nápad německé vlády, že poplatky na silnicích prvních tříd zavede, ale velmi hlasitě kritizovala jak Česká republika, tak nakonec i Evropský parlament. Rakousko pak Němce za tento nápad dokonce zažalovalo. Na nějakou dobu bylo ticho po pěšině, ale před několika málo dny se Andreas Scheuer na svém twitterovém účtu vyjádřil tak, že je vše připraveno k tomu, aby mýto začalo platit od října roku 2020.

I přes všechny protesty Rakouska nebo i České republiky si Němci prosadili původní návrh zavedení mýta. Ten počítá s tím, že ho budou platit nově i všichni řidiči osobních aut, přičemž jim bude vypočítáváno podle objemu motoru a množství emisí, které produkuje. Ovšem dle stejných parametrů jsou v Německu zavedeny také silniční daně, které tam každý motorista odvádí. Proto se vláda rozhodla, že německým řidičům budou daně o zaplacené mýto sníženy. A v tom je zakopaný pes. Ve výsledku tak Němci nic platit nebudou a výběr mýta dopadne jen na zahraniční řidiče.

ČTK pak uvedla, že desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (64 až 644 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (180 až 1 287 Kč). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3 347 Kč). Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné vyjde na 100 eur, tedy 2 576 Kč.

Nejspíš to tedy budou právě čeští řidiči, kterým se cesty do Německa dost prodraží. Náš trh s auty totiž patří mezi ty nejstarší v Evropě, což znamená, že nás také mýto bude stát nejvíc peněz. Ovšem spolková vláda uvažuje nad tím, že by z mýta vyškrtla silnice prvních tříd vedoucí v okolí hranic, které nejčastěji využívají právě cizinci dojíždějící do Německa za prací. Jestli se tak ale stane, je zatím otázkou.

Reklama

Načítám