Hlavní obsah

Nemáte filtr DPF? Pak máte problém a neprojdete na STK

Foto: MDČR

Technická kontrola

Vidíme to všude kolem nás. Některým autům se z výfuků valí spousta dýmu, která výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší a útočí na lidské zdraví. Děje se tak hlavně u dieselových motorů se zaneseným, nefunkčním nebo vymontovaným filtrem pevných částic. Právě tato auta budou mít od října velký problém při měření emisí na STK.

Článek

Od 1. října 2018 se totiž změní způsob měření a kontroly emisí a auta s vysokou kouřivostí už kontrolou neprojdou. Ke změnám sáhly úřady především proto, že i okolní země zavedly toto zpřísnění podmínek pro měření emisí. Od června 2017 hrozí českým řidičům za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. Kromě toho od ledna letošního roku probíhá při měření emisí fotodokumentace a odeslání protokolu do centrálního systému. Od 1. října ale budou podmínky ještě přísnější.

Dnes je to tak, že lze postihnout pouze řidiče těch vozidel, která překračují povolenou hodnotu takzvané opacity, ta vyjadřuje, kolik světla spaliny pohltí. Tímto systémem ale nelze poznat auto, které má problémy s filtrem pevných částic (DPF). Právě proto úřady sáhly ke zpřísnění kontrol, protože auta bez nebo s nefunkčním DPF na silnicích opravdu nemají co dělat. Při zkoušce podle nové metodiky se bude měřit limitní hodnota kouřivosti motoru, jejíž horní hranice je stanovena na 0,25 m-1. V případě emisní prohlídky se bude jednat o závadu typu B. Tato závada bude muset být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí podstoupit opakovanou prohlídku, jinak ztratí technickou způsobilost.

Kontroly přímo na silnicích

Spolu se změnou na stanicích technické kontroly se změní i pravomoc policistů v ulicích. Ti budou od 1. října moci poslat auto na okamžitou technickou kontrolu do vzdálenosti až osm kilometrů. Součástí prohlídky na stanici měření emisí je zároveň i vizuální kontrola úplnosti výfukového systému. Myslíte si, že je to tvrdé opatření? Pořád to není nic proti policejním kontrolám v Rakousku. Tamní policisté mohou v případě podezření na problém s filtrem setřít koncovku výfuku bílou rukavicí.

Pokud na ní pak najdou zvýšené množství sazí, přikáží řidiči okamžitý přesun na nejbližší STK. Jestliže se tam potvrdí, že filtr skutečně nefunguje správně, musí být vozidlo odstaveno a řidič dostane pokutu. Pokud se toto stane českému řidiči, musí si dotyčný zajistit odtah vozidla zpět do ČR. Zde musí vůz nechat opravit, následně absolvovat technickou prohlídku a pro opětovné získání poznávacích značek pak musí majitel zaslat potvrzení o jejím splnění zpět do Rakouska. V případě, že kontrola odhalí záměrné vyjmutí filtru, může hříšníka pokutovat částkou ve výši až 5000 eur, tedy přibližně 128 tisíc korun.

Toto zpřísnění kontrol DPF není jen tak pro nic za nic. Podle studie expertů z ČVUT může jeden vůz s vymontovaným nebo nevyhovujícím filtrem vyprodukovat tolik emisí jako desítky až stovky správně fungujících aut. A všechno to dýcháme my a naše děti. Částice z výfuků s nefunkčním nebo vymontovaným DPF obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky a jsou tak malé, že mohou putovat po čichovém nervu do mozku nebo se usazovat v plicích a pronikat do krevního oběhu. Lidský organismus proti nim nemá obranné mechanismy. A stojí nám to za to?

Reklama

Načítám