Hlavní obsah

Nejzajímavější skvosty minulých let od studia Italdesign

Foto: Italdesign

V minulých letech se šikovní Italové věnovali lecčemu…

Italská společnost Italdesign zabývající se například poradenstvím, navrhováním i konstruováním automobilů má na svém kontě od roku 1968 nespočet výrobků, konceptů i futuristických vizí. Vybrali jsme pro vás několik zajímavých modelů, které sice ohromily svět, ale nikdy nepostoupily do velkosériové produkce.

Článek

V roce 1968 se spojili Giorgetto Giugiaro a Aldo Mantovani a začali úzce spolupracovat s předními motoristickými výrobci. Společnost se postupně rozvíjela, takže od návrhů automobilů se nakonec dostala až k tvorbě prototypů, virtuální realitě, schvalování, testování, 3D tisku nebo k samotnému inženýrskému vývoji. Firma má za sebou mnoho projektů a my se rozhodli se s vámi podělit o ty nejzajímavější, které se nedostaly do velkosériové produkce.

Alfa Romeo Visconti

V roce 2004 se na ženevském autosalonu Giugiaro odvázal a namísto tehdy běžného třídveřového hatchbacku nebo čtyřdveřového sedanu přivezl návštěvníkům ukázat koncept protáhlého vozu se svážející se zádí připomínající karoserii typu fastback.

Foto: Italdesign

Přední část byla výrazně inspirovaná modely Alfa Romeo 156

Společnost použila platformu pro modely Alfa Romeo 156 sedan, kupé, SW i Spider a Visconti osadila dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem o objemu 3,2 litru. Motor dosahoval nejvyššího výkonu 405 koní, síly 680 Nm a spolupracoval se šestirychlostním automatem. Točivý moment putoval na všechna čtyři kola, zadní náprava byla natáčecí a stabilizační tyče aktivní.

Foto: Italdesign

Alfa Romeo Visconti měla useknutou záď připomínající hatchback nebo fastback

Maserati Buran

Buran nebyl jen ruský raketoplán, ale také luxusní crossover-MPV navržený společností Italdesign v roce 2000. Téměř pět metrů dlouhý automobil měřil na výšku 1,63 metru a dosahoval šířky skoro dvou metrů.

Foto: Italdesign

Maserati Buran byl prapodivný crossover-MPV se silným motorem a vyladěním pro vysoké rychlosti

Zajímavý vzhled doprovázely boční posuvné dveře, díky kterým se dovnitř auta komfortně nastupovalo. Sofistikovaný vůz byl určen pro náročné a optimalizovaný pro cestování ve vysokých rychlostech. Maserati Buran měl pod kapotou 3,2litrový osmiválec, výkon 370 koní a permanentní pohon všech čtyř kol.

Foto: Italdesign

Interiér Buranu byl velmi luxusní

Lexus Landau

Lexus Landau (1994) má své základy v modelu GS 300, který byl představen mateřskou Toyotou v roce 1991. Landau je oproti originálu zhruba o 60 centimetrů kratší, ovšem interiér je na svou třídu velmi prostorný a neméně luxusní. Auto má o pět centimetrů zvýšenou střechu a přepracovanou palivovou nádrž.

Foto: Italdesign

Lexus Landau má základy z modelu Lexus GS 300

Název Landau odkazuje na luxusní kočár z 19. století tažený dvěma koňmi, který byl pojmenován podle německého města Landau, kde byl vyroben. Pětidveřový hatchback měl dále pod kapotou osmiválec a pohon 4 × 4.

Foto: Italdesign

Hatchback byl o 60 centimetrů kratší než originál

Daewoo Bucrane

Spojení slov Daewoo a luxusní zní spíše jako oxymóron, přece jen od firmy, která vyráběla většinou laciné vehikly, byste nečekali něco dechberoucího. Jenže pak se do toho v roce 1995 vložil Italdesing a vznikl Bucrane.

Foto: Italdesign

Daewoo Bucrane šokoval svým sportovním designem

Sportovní čtyřdveřové kupé odkazuje na automobilový design ze 60. let 20. století. Auto dále nabídlo široce prosklenou kabinu, panoramatickou střechu a racčí dveře otevíratelné směrem vzhůru, podobně jako u Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing.

Foto: Italdesign

Vůz měl poháněnou přední nápravu, přestože pravověrné sporťáky mají hnaný většinou jen zadek

Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a speciální oceli. Vpředu uložený šestiválcový motor o objemu 3,2 litru nabídne výkon 240 koní, spolupracuje se čtyřrychlostním automatem a síla putuje překvapivě na přední nápravu, nikoli na zadek, jak byste to u sporťáku čekali.

Volkswagen Tex

V roce 2011 ukázaly firmy Italdesign a Volkswagen svůj první projekt nazvaný automobilem budoucnosti. Vůz pojmenovaný podle italského komiksového hrdiny Texe Willera demonstroval možnosti využití modulární platformy MQB. Díky tomu prý bylo možné postavit model s pohonem na benzin, naftu, LPG, CNG, elektřinu, vodík nebo pohony kombinovat a vytvořit hybridy i plug-in hybridy.

Foto: Italdesign

Volkswagen Tex ukazoval v roce 2011 budoucnost dnešního automobilismu

Představený Tex byl autem do zásuvky a disponoval benzinovou čtrnáctistovkou s turbem, ale i elektromotorem a bateriemi. Kombinovaný točivý moment byl 400 Nm, který putoval skrze sedmirychlostní automat DSG na přední nápravu.

Foto: Italdesign

Prototyp byl plug-in hybrid. Nabídl benzinový motor a elektromotor

Z místa na stovku vystřelil Volkswagen Tex za zhruba šest vteřin a dosáhl nejvyšší rychlosti 220 kilometrů za hodinu. Čistě elektrický dojezd se pak pohyboval okolo 35 kilometrů na jedno nabití.

Foto: Italdesign

Dojezd na jedno nabití se pohyboval okolo 35 kilometrů

Fiat Formula 4

V 90. letech se narodilo spoustu zajímavých konceptů, mezi nimi i Fiat Formula 4, který v roce 1996 cílil především na mladé řidiče, a to díky netradičnímu designu.

Foto: Italdesign

Fiat Formula 4 bylo možné snadno přestavět na pick-up nebo dodávku

Základem vozu je platforma modelu Fiat Bravo a pod kapotou pracuje benzinový dvoulitr s výkonem 147 koní. Auto sice nemá dveře ani střechu, ale v případě převrácení chrání každého pasažéra horní rám. Vozidlo bylo modulární a vnitřní schránka šla vyjmout, takže bylo možné mít v jednu chvíli roadster, a poté automobil snadno přestavět na pick-up nebo dodávku.

Foto: Italdesign

Zadek zdobilo aerodynamické křídlo

Chevrolet Corvette Moray

Na oslavu 50. výročí amerického ikonického sporťáku spatřil v roce 2003 světlo světa vyzývavý koncept Moray, postavený na základech Chevroletu Corvette.

Foto: Italdesign

Americký ikonický sporťák Chevrolet Corvette v italském kabátku Moray

Extrémně elegantní model disponuje bezrámovými dveřmi a výklopnými okny. Ty lze snadno demontovat a užívat si tak téměř dokonalý roadster. Role pohonné jednotky se ujal šestilitrový osmiválec z Corvetty, který nabídl výkon přes 400 koní.

Foto: Italdesign

Chevrolet Corvette Moray vznikl při příležitost oslav 50. narozenin modelu Corvette

Společnost Italdesign se dnes podepisuje na ty nejlepší modely, protože má na svědomí například unikátní Nissan GT-R, luxusní MPV postavené na bázi Mercedesu třídy V nebo několik významných vozidel čínských automobilek. Automobilový segment není však jediným působištěm, kde najdete stopu šikovných Italů. Firma spolupracuje například na vývoji pneumatik, hodinek, elektroniky, zemědělské techniky nebo bytových zařízení.

Reklama

Související témata:
Načítám