Hlavní obsah

Nejlepší nové a ojeté cestovní motorky na dovolenou ve dvou

Foto: BMW Motorrad
31. 7. 2020

Tomu zážitku absolutní svobody a spojení se strojem se nemohou rovnat ani nejpurističtější sportovní auta. Navíc rychlá luxusní motorka nemusí být záležitost obrovské sumy peněz. Takže jaké cestovní motorky se vlastně dají koupit a za kolik?

Článek

Stejně jako se mění trh s automobily, i na trh motorek dopadají moderní trendy. Klasické cestovní stroje uvolňují místo tzv. „adventure“ motorkám, nebo chcete-li cestovním endurům, které jsou vlastně něco jako SUV. Do terénu se často moc nehodí, ale jsou zvednuté a taky docela slušně pohodlné, zvlášť při jízdě v jednom. V nabídce některých značek zcela vytlačily klasické pohodlné cestovní stroje.

Pokud byste však rádi vyrazili na dovolenou ve dvou na motorce, ale nechcete vyloženě trpět na nějakém naháči s nulovou ochranou před nepřízní počasí (chápeme, také už jsme zpohodlněli a komfortní motorka má něco do sebe), už toho z klasických cesťáků na trhu moc není. Podívat se často musíte mezi ojetiny.

Následující výběr je spíše takové vodítko a rozhodně neobsahuje všechny motocykly, které se dají jako cestovní provozovat. Vůbec, definice cestovní motorky je velmi otevřená. Spíše se tak podívejme na stroje zavedených značek, které komfort a schopnost polykat dlouhé vzdálenosti „na jeden zátah“ staví na první místo.

BMW K 1600 GT

Foto: BMW Motorrad

BMW K 1600 GT je něco jako BMW M5 na dvou kolech. V plné výbavě stojí jako nová klidně milion, na trhu ojetých motorek ji pořídíte od nějakých 300 tisíc. Ceny dvouválců RT řady R se proti řadě K zas tak moc neliší

Nejširší nabídku velkých cestovních motocyklů má zřejmě značka BMW. Absolutním vrcholem je šestiválcový stroj K 1600 GT, který stojí jako nový v základní výbavě přes 620 tisíc korun. V roce 2011 nahradil řadu čtyřválců K 1300, předtím K 1200. Ojetá K 1600 GT se dá pořídit za zhruba 300 tisíc Kč. Jen tak mimochodem, motocykly řady K 1600 jsou poslední BMW, která mají tradiční atmosférický řadový šestiválec, jež z aut už dávno zmizel. Ten motocyklový má výkon okolo 160 koní a točivý moment 175 Nm, což na svižné přesuny ve dvou určitě naprosto stačí. Motocykl disponuje i zpátečkou.

Druhou řadou cestovních motorek BMW je model R 1250 RT, který navazuje na celou sérii 1200 RT a před tím 1150 RT a 1100 RT. Ty mají plochý dvouválec o výkonech od 90 do 125 koní a točivý moment až 125 Nm. Od roku 2014 už je motor boxer chlazený vodou, předtím byl chlazený vzduchem a olejem. Nový model R 1250 RT stojí od 600 tisíc korun, starší verze se ale dají sehnat už od nějakých 55 tisíc.

Honda ST 1300 Pan European

Foto: Honda

Honda v současnosti prodává jen opulentní šestiválcový Gold Wing, případně adventure bike Africa Twin. Klasický cesťák, který by nahradil povedený Pan European, v nabídce u nás chybí

Teď si určitě říkáte, že Honda přece dělá Gold Wing, ale tenhle šestiválcový kolos s hmotností přes 400 kg má povahou blíže spíše harleyům než cestovní motorce. Ale budiž, nový Gold Wing GL 1800 stojí od 690 tisíc Kč (plně vybavená verze přijde na skoro milion), ojetý se dá koupit za polovinu. Starší verzi GL 1500 lze sehnat už za zhruba 100 tisíc Kč. Gold Wing má sice výkon „jen“ 126 koní, ale šestiválec 1,8 l svým laděním (výkon leží u 5 500 otáček) připomíná spíše motor v autě.

Ale zpátky k modelu Pan European. Verze ST 1300 vydržela ve výrobě od roku 2006 do roku 2017 a dnes se dá sehnat od zhruba 120 tisíc Kč. Samozřejmě, že mladé kusy s jasnou historií a nízkým nájezdem stojí mnohem víc. Čtyřválec 1,3 l měl ve vrcholné formě parametry 126 koní a 125 Nm, a tak uměl Pan European upalovat skoro 230 km/h. Stejně jako cestovní bavoráky má i on spolehlivým kloubový hřídel. Starší verze ST 1100 se dá dnes koupit už od nějakých 60 tisíc Kč.

Harley-Davidson Electra Glide

Foto: Harley-Davidson

Harleyů se prodává spousta, ale image luxusního korábu měl vždycky vrcholný model označený jako Electra Glide, případně trochu pozměněný Road Glide. Mimochodem, bavíme se o motorce, která v plné výbavě stojí skoro milion

Když už jsme nakousli harleye, tak si pojďme představit i jeho cestovní motorky. Ta řada je poměrně rozsáhlá, ale vždycky z ní vyčnívaly vyšňořené modely označované pod souhrnným názvem Electra Glide. V posledních provedeních s motorem 1,8 l (107 kubických palců) stojí od zhruba 700 tisíc, vybavené spíše přes 800 tisíc. Větší a silnější verze s motorem 1,9 l (114 kubických palců) stojí s nějakou tou výbavou klidně milion.

I na trhu ojetých strojů je z čeho vybírat, ale pěkné harleye s luxusní výbavou nikdy nebyly a nebudou levné. Verze se starším motorem Twin Cam se dá pořídit od nějakých 220 tisíc Kč, novější od 330 tisíc Kč. Samozřejmě záleží na stavu, nájezdu a výbavě, klidně se může jednat o stroj za půl milionu, což podporuje i image luxusních harleyů.

Kawasaki GTR 1400

Foto: Kawasaki

Kawasaki GTR 1400 je konkurencí řady K od BMW. Výkonu má opravdu dost, a dokonce musela tahle motorka dostat omezovač rychlosti. Necelých 200 tisíc Kč dnes zaručí slušnou ojetou GTR 1400

V nabídce značky Kawasaki dlouhou dobu figuroval cestovní motocykl GTR 1400, který navázal na model GTR 1000. V současnosti přímého nástupce nemá, protože model H2 SX s kompresorem či ZZR1400 nekladou komfort na první místo. GTR 1400 byl oproti tomu klasický cesťák. Vyráběl se od roku 2007 a v průběhu let prodělal několik modernizací.

Motor byl vždy čtyřválec 1,4 l s výkonem až 118 kW (160 k) a točivým momentem 136 Nm. Přes 300 kg těžký motocykl se vždy spoléhal na kloubový hřídel a v neomezené formě uměl jezdit skoro 280 km/h. Později dostala motorka omezovač na 250 km/h, kontrolu trakce a další moderní elektronické vymoženosti. Dnes lze GTR 1400 pořídit od přibližně 160 000 korun, poslední ročníky stály nové 430 tisíc.

Moto Guzzi Norge 1200 GT

Foto: Moto Guzzi

Zajímavý cesťák od Moto Guzzi pojmenovaný jako Norge GT dnes také nemá na trhu přímého nástupce. Slušné kusy konkurující cestovním bavorákům se dají na trhu ojetých motorek pořídit kolem 150 tisíc Kč

Také italská značka Moto Guzzi měla v nabídce velký cestovní motocykl. Model Norge 1200 GT byl přímou konkurencí dvouválcových bavoráků a využíval vlastně podobnou koncepci: dva válce vpředu podélně do V, pohon zadního kola kardanem. V závislosti na ročníku se výkon dvouválce 1,2 l pohyboval kolem 100 koní a točivý moment okolo 104 Nm.

Tenhle cesťák lze dnes pořídit už od 100 tisíc korun, pěkné kusy s nízkým nájezdem ale stojí víc. Vždyť jako nový stál tento motocykl, schopný upalovat přes 220 km/h ve dvou i s kufry, skoro 400 tisíc korun. Přímého nástupce v nabídce značka nemá. Asi nejblíže cestovnímu pojetí má enduro V85 TT za 300 tisíc Kč, které je ale spíše konkurencí pro modely řady GS od BMW.

Suzuki GSX 1250 FA

Foto: Suzuki

Suzuki GSX 1250 FA byl takový mix zbytků, který Suzuki ve skladu našlo. Proti konkurenci třeba nemá kloubový hřídel. Vznikl ale rychlý a cenově dostupný cesťák, který se třemi kufry určitě uspokojí náročné cestovatele

V nabídce značky Suzuki vlastně pořádný cesťák chybí. Trh se dnes orientuje spíše na cestovní endura, takže pro tyhle příležitosti má Suzuki v nabídce modely V-Strom 650 nebo 1050. V letech 2010 až 2017 se ale ještě prodával model GSX 1250 FA, což byla vlastně cestovní verze dřívějších supersportů a naháčů.

Nová stála tahle motorka skoro 300 tisíc, dnes lze koupit ojeté kusy od nějakých 100 tisíc korun. Poslední ročníky se ale pořád prodávají tak za 190 tisíc, zejména pokud mají úplnou výbavu včetně tří kufrů. Motor 1,3 l má sice „jen“ 98 koní, ale velice spodový charakter vhodný pro cestovní motorky. V současné nabídce značky má k tomuto modelu asi nejblíže provedení GSX-S1000F za 285 000 Kč.

Yamaha FJR 1300

Foto: Yamaha

Yamaha FJR 1300 patří mezi mimořádně zdařilé stroje, pokud jde o výkon, komfort a spolehlivost. Nový stroj přijde klidně na více než půl milionu, slušné ojetiny stále stojí přes 200 tisíc

Klasikou v nabídce japonské značky je už od roku 2001 velký cestovní model FJR 1300. Ten navázal na model FJ 1200 (a před ním FJ 1100). Vždy se spoléhal na silný čtyřválec s výkonem přes 140 koní a točivým momentem 135 Nm. Stejně jako cestovní bavoráky má i FJR pohon zadního kola kardanem. Nádrž pojme 25 litrů. Základní cena 400 tisíc Kč je opravdu základní, za plně vybavený model s kufry a pomocnou elektronikou dáte přes půl milionu.

Ojetá FJR 1300 se dá koupit od nějakých 100 tisíc Kč, ale slušné kusy se stále drží nad hranicí 200 tisíc Kč. Alternativně lze v nabídce Yamahy ještě najít model Tracer 900 GT (od 310 tisíc Kč), což je spíše silniční enduro, případně koncepčně zajímavý model Niken GT (od 405 tisíc Kč) s neortodoxním řešením zavěšení s dvojicí předních kol.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.