Hlavní obsah

1. Díl: Nejlepší české autodromy. Kam jet a kolik zaplatíte

Foto: Automotodrom Brno

Automotodrom Brno

Pokud vás auta baví, dříve či později se budete chtít svézt na některém z autodromů a vyzkoušet jízdu na limitu. Nemusíte kvůli tomu ani vyjíždět za hranice Česka, závodních okruhů je zde dost, dva pak snesou srovnání i s těmi nejlepšími evropskými. Kolik peněz vás bude jízda stát a jaká to má pravidla?

Článek

Velké závodní okruhy pro auta a motocykly jsou v Česku dva, mostecký a brněnský. Dále si pak můžete zajezdit na čtyřech menších - v Sosnové, v Hradci Králové, v Písku a ve Vysokém Mýtě. První tři si představíme v první díle velkého přehledu, další rozebereme příště v další části.

Autodrom Sosnová

Sosnová je malý okruh kousek od České Lípy. Populární je díky úvodní páteční „supererzetě“ v rámci Rally Bohemia. Samotný okruh nabídne nejenom asfaltovou část, ale také šotolinu a malý off-road park. Okruh v Sosnové má tři různé varianty délek, v té nejdelší měří zhruba kilometr.

Zdejší trať je široká zhruba osm metrů a svým profilem se hodí pro méně výkonná auta. Jde o nezáludný okruh, kde si na své přijdou i méně zkušení řidiči. Jezdí se proti směru hodinových ručiček a hned první levá zatáčka je krásně široká, takže pokud to umíte a máte na to vhodné auto, můžete ho zde poslat dveřmi napřed. Následuje krátká rovinka, kde přibrzďujete do pravé zatáčky, kterou když vezmete přes obrubník, užijete si vteřinu s jedním kolem ve vzduchu.

Vzhledem k tomu, že jde o malý okruh, zaplatíte méně peněz - 4 200 Kč za hodinu ve všední dny a 6 600 korun během víkendů.

Autodrom Most

Pokud už jste zkušenější řidiči, můžete zkusit okruh v Mostě, který se v letech 1978 až 1983 vybudoval v místě bývalého povrchového hnědouhelného dolu Vrbenský. Z Prahy se tam dostanete zhruba za hodinu, cesta zabere 100 kilometrů.

Pronájem velkého závodního okruhu stojí 22 200 korun na hodinu bez DPH, přičemž propustnost trati je maximálně deset vozidel. Když si částku rozpočítáte mezi deset lidí, je to docela přijatelné, nehledě na to, že s běžným autem stejně na okruhu déle než hodinu jezdit patrně nebudete - nejsou na to dimenzovaná. Pronajímatel dráhy musí podepsat ručení odpovědnosti, a tím pádem přebírá odpovědnost za veškeré ostatní účastníky.

Přijet můžete autem s klasickou registrační značkou nebo na okruhu můžete jezdit sportovním autem, které si přivezete na podvalníku. Pokud byste chtěli jezdit na motocyklech, je povinná přítomnost zdravotníků (připlatíte si a lidé z okruhu to zajistí).

Také můžete využít otevřených dnů pro veřejnost. Za auto zaplatíte 1 200 korun, vjezd motocyklu přijde na 800 korun. Jezdit můžete 25 minut; termíny vypisuje provozovatel autodromu na svých webových stránkách.

„Organizujeme také již šestým rokem oblíbenou soutěž pro amatérské jezdce The Most Challenge. Účastníci soutěže platí 400 Kč za deset minut na trati včetně DPH, v ceně je zahrnuta také časomíra,“ připomíná mluvčí okruhu Jan Foukal možnost, jak si zajezdit na okruhu a porovnat časy s ostatními nadšenci.

Do Mostu se můžete přijet také podívat na závody, letos v srpnu tradiční evropský šampionát okruhových tahačů European Truck Racing Championship, v listopadu pak evropská série závodu NASCAR.

Automotodrom Brno

Kromě Mostu můžete zavítat i do Brna. Zdejší Masarykův okruh má velice dlouhou historii, která se datuje až do 30. let minulého století. Tehdejší okruh, složený ze tří běžných silnic, měřil 29 kilometrů a kombinoval pro jezdce náročné dlažební kostky s asfaltem a betonem.

Po trati se - jak víte - proháněla i legendární dáma československého motorsportu, Eliška Junková. Starý okruh se používal až do 70. let, kdy ale trať nevyhovovala bezpečnostním podmínkám. V roce 1987 se tak po dvou letech výstavby otevřela uzavřená trať Masarykova okruhu, která je nejdelší v Česku. Měří 5 403 m a má 14 zatáček.

Šířka okruhu dosahuje 15 metů a převýšení trati činí 73 metrů. Stejně jako mostecký okruh je i ten brněnský prost nebezpečných horizontů nebo nebezpečných zatáček. Proti mosteckému je rychlejší, supersporty na cílové rovince dlouhé 636 metrů atakují 300 km/h.

Mezi top akci patří samo sebou série Moto GP. Mistrovství světa silničních motocyklů má tradici hned od roku 1987, kdy se okruh znovu otevřel; už v šedesátých letech se ale jezdilo na starém okruhu mistrovství světa motocyklů.

Volné jízdy přijdou na 650 korun za 25 minut, počítejte ale s tím, že zájem je obrovský a záhy po vypsání se kapacita naplní. Kupříkladu nyní jsou oba termíny již plné. Na trati při volných jízdách může být nejvýše 45 vozidel.

Cenu za pronájem provozovatelé okruhu nesdělují. „Dráhu pronajímáme standardně ve větších časových slotech, většinou na jeden a více dní. Cena se potom odvíjí od celé řady faktorů – k dráze se často pronajímají i další prostory v areálu a zajišťuje se různý stupeň sportovních, technických, zdravotnických a dalších služeb,“ uvedl na dotaz Garáže mluvčí okruhu Petr Boháč.

Zajímají vás ceny a nabídky také na okruzích ve Vysokém Mýtě, Písku a Hradci Králové? Pak si počkejte na pokračování článku, které se bude věnovat právě zbývajícím českým autodromům. A nezapomeňte, ať už si vyberete kterýkoliv závodní okruh, myslete vždy na bezpečnost a nepřeceňujte schopnosti auta i svého řidičského umění!

Který okruh máte raději?
Automotodrom Brno
61 %
Autodrom Most
27,8 %
Autodrom Sosnová
11,2 %
Celkem hlasovalo 1870 čtenářů.

Reklama

Načítám