Hlavní obsah

Nejdražší Ferrari F40? Tento speciál z Le Mans!

Foto: RM Sotheby's

Naprosto vzácná verze italské modly, navíc doplněná o bohatou závodní historii – to nemohlo dopadnout levně…

Ferrari F40 je považováno za jedno z nejikoničtějších sportovních aut vůbec, jen hrstka dalších strojů se mu dokáže vyrovnat. Jeho statut umocňuje také fakt, že jde o poslední Ferrari, na které osobně dohlížel sám „Il Commendatore“, zakladatel Enzo Ferrari. Jen málokteré auto je dnes více ceněné a mezi sběrateli vyhledávané, než je bájná F40. Leda, že by šlo o supervzácnou závodní verzi LM…

Článek

V roce 1987 Ferrari slavilo čtyřicet let od založení, takže se v Maranellu ujistili, že to opravdu bude stát za to – vzali proto nevyužitou techniku z Ferrari 288 GTO Evoluzione, které se mělo zúčastnit neblaze proslulé Skupiny B, jenže jak víme, bylo už bohužel pozdě. Jelikož šlo o čtyřicáté výročí, dostal supersport strohý a výmluvný název F40, a vzniklo tak nejnekompromisnější a nejryzejší sportovní auto, jaké do té doby opustilo brány maranellské fabriky. Podle mnohých jím dodnes je.

Foto: RM Sotheby's

F40 LM je jedno z nejvzácnějších Ferrari svého druhu, údajně jich vzniklo jen 19

F40 byla samozřejmě z velké části tak syrovým náčiním kvůli závodním kořenům, zároveň byla skvělým základem pro přestavbu na závodní auto, protože technicky vzato toho nebylo příliš mnoho, co by se muselo „přestavovat“.

Závodní F40 LM dostali na starost profíci od Michelotto Automobili, kteří pro závodní verzi udělali větší turbodmychadla IHI a celkem logicky i mezichladiče. V kombinaci s vylepšeným vstřikováním Weber-Marelli to znamenalo, že F40 LM dosahovalo výkonu 700 koní… na začátku devadesátých let!

Je dobře známo, že F40 byla lehounká, ale LM se podařilo už tak lehké auto ještě odlehčit, a tak se váha zastavila na pouhých 1 050 kilogramech… Poté došlo ještě na zpevnění celého šasi, implantaci závodní převodovky a poměrně zásadně upravené karoserie, zejména v oblasti aerodynamiky.

Foto: RM Sotheby's

F40 nikdy nebyla žádný cvalík, i tak se podařilo ušetřit pěkných pár kilo

Tento konkrétní kus, šasi 74045, má skvělou závodní historii. Auto původně sloužilo továrně jako předprodukční prototyp, v roce 1992 jej však odkoupil bývalý závodník sérií IMSA a Le Mans, René Herzog. A byl to právě Herzog, kdo poslal šasi 74045 k Michelottovi na přestavbu na závodní verzi. Auto si pak zajezdilo v seriálech jako European GT Championship nebo BPR Global GT Series.

V polovině 90. let auto změnilo majitele, šasi 74045 se v rukou tehdejších jezdců Michela Ferteho a Oliviera Thevenina však ze začátku nedařilo – úspěchem neskočila Jarama, Paul Ricard, Monza ani Nürburgring. Nicméně, před účastí na legendární 24hodinovce Le Mans se francouzští majitelé rozhodli vlastenecky tuto F40 LM odít do tzv. „Francouzské závodní modré“. Smůla byla ta tam. V trénincích byl francouzský tým celkově pátý nejrychlejší, a dokonce vůbec nejrychlejší ve své třídě GT1.

Když se jelo naostro, s týmem doplněným ještě o jezdce Carlose Palaua, podařilo se této F40 LM  kvalifikovat na 7. místě celkově a na 2. místě ve třídě GT1, tedy před všemi McLareny F1 GTR. Jak možná víte, průběh závodu se tehdy ukázal být vzhledem k povětrnostním podmínkám příznivější pro McLareny, kterým se tehdy podařil triumf. I přesto je však umístění modré F40 LM na velmi slušném 12. místě celkově a na 6. ve třídě GT1 pravděpodobně nejlepším závodním výsledkem, jakého kdy Ferrari F40 dosáhlo. Možná, že kdyby tehdy na okruhu de la Sarthe bylo sucho, mohlo vše dopadnout jinak…

Foto: RM Sotheby's

Motor uložený za průhledným krytem v závodní specifikaci dosahoval výkonu 700 koní, hmotnost naopak oproti sérii klesla na 1 050 kg

Ferte a Theverin si však brzy spravili náladu. Při čtyřhodinovce v Anderstorpu zajeli první místo na startu, které se jim podařilo udržet až do konce závodu, tedy před oběma zúčastněnými McLareny posádek Nielsen/ Bscher a Raphanel/ Owen-Jones. Konec sezony se nejevil dobře po odstupech kvůli poruchám při závodu 1 000 km na okruhu Suzuka (závada elektroniky) a tříhodinovce v čínském Ču-chaji (kdy pro změnu odešla převodovka). Závěrem sezony se však tým umístil na skvělém druhém místě na čtyřhodinovce v Silverstonu, kde F40 LM pokořil pouze domácí McLaren v barvách Harrods zkušené posádky Wallace/ Grouillard.

Pro sezonu 1996 dostalo šasi 74045 vylepšené zadní křídlo specifikace GTE a začalo sbírat slušné výsledky – Jarama 5. místo, Silverstone 8. místo, Nürburgring 6. místo a 3. místo ve francouzském Nogaru. Na Paul Ricardu však F40 LM bourala předek. Ani Le Mans nepřinesla nijak zářivé výsledky – tehdy se zúčastnila velká část drtivě rychlých vozů ze zrušeného Světového seriálu sportovních vozů, nehledě na účast tehdy první, poměrně kontroverzní verze slavného Porsche 911 GT1, takže konkurence byla obrovská. Přes všechnu snahu to Fertemu a Theverinovi, doplněným ještě o Nicolase Leboissetiera, nestačilo na nic lepšího než na 25. místo, nakonec 74045 muselo dokonce odstoupit.

Přesto jde o velmi slušnou historii, auto vlastnili vesměs zarytí sběratelé a fanoušci motorsportu. Současný majitel vůz loni „poslal“ na pečlivý servis – a co je hlavní, jezdí. Nestojí jen tak v garáži. Poměrně pravidelně se účastní historických závodů, mezi nimi i nedávno založeného programu spadajícího přímo pod automobilku Ferrari, tzv. Club GT Competizioni.

Vzhledem k zajímavé závodní historii a účasti na nejprestižnějším vytrvalostním závodě na světě má tato F40 LM historii, jakou mu může závidět nejedno závodní auto. Najednou i ta neuvěřitelná cena 4 842 500 eur (121 milionů korun) vypadá relativně adekvátně…

Reklama

Související témata:
Načítám