Hlavní obsah

Nehod na přejezdech neubývá. Miliardy do bezpečnosti nestačí

Foto: Shutterstock

Nehody na železničních přejezdech bývají fatální

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jakkoliv úřady za posledních několik let do bezpečnosti na železničních přejezdech investovaly miliardy korun, nehod v těchto místech neubývá. Česká republika je dokonce jednou z nejhorších zemí, co se týká počtu nehod na přejezdech v celosvětovém měřítku. A pokud jde o počty usmrcených, jsme pak dokonce úplně nejhorší.

Článek

Dle prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) v letech 2013 až 2017 i přes investici 2,6 miliardy korun nehod na přejezdech nijak výrazně neubylo. Více než zřetelně o tom vypovídají dva zcela konkrétní údaje - v roce 2013 se stalo 165 nehod, v loňském roce 159 nehod... A podobné počty nehod na přejezdech NKÚ eviduje i v letech mezi tím. Děsivé je, že průměrně při těchto nehodách zemřelo 35 lidí ročně.

Abyste měli jasnější představu o tom, proč jsme právě nejhorší, podívejte se na porovnání se zahraničím. Na stejné období v Polsku spadá 1,4 úmrtí, v Německu 0,4 a v Bulharsku 0,5 úmrtí. Docela rozdíl, co myslíte? A to vše za situace, kdy u nás velké množství přejezdů prošlo modernizací a bylo na ně instalováno mnoho nových bezpečnostních prvků.

Podle nás je ale problém v řidičích. Nejbezpečnější by bylo, kdyby přejezdy neexistovaly, ale žijeme v zemi, kde má železnice velkou historii, a tak se z přejezdů pod a nadjezdy jen tak nestanou. Navíc to technicky často ani není možné. Jsme to tedy my řidiči, kteří bychom si měli uvědomit, že bezpečné překonání železničního přejezdu máme jen ve svých rukou. Měli bychom přece vědět, že pokud blikají bezpečnostní výstražná světla, na přejezd se jezdit nemá. Měli bychom vědět, že pokud jsou závory dole, je zapotřebí počkat, až vlak přejede.

Bohužel to ale u nás vypadá, že žádné bezpečnostní prvky některé méně vnímavé řidiče nezastaví. Počty nehod i mrtvých jsou děsivé, ale nevinili bychom z toho železnici nebo ministerstvo dopravy. Vinit bychom bohužel měli jen my sami sebe.

Co dělat, když uvíznete na přejezdu?

Hlavně zachovejte klid! Panika ničemu nepomůže. Pamatujte si, že závory nejsou zeď. Pokud tedy jen zůstanete stát mezi nimi, závory prostě prorazte. Pokud máte spolujezdce v autě, můžete mu říct, ať je jde zvednout. Jde to zcela lehce a vyhnete se tak následným škodám. Pokud na přejezdu uvíznete kvůli technické závadě na vašem autě, okamžitě kontaktujte linku 112. Operátorovi nahlaste číslo přejezdu, které najdete na zadní straně výstražného kříže či výstražníku železničního přejezdu.

Hlavně ale odejděte od uvíznutého auta. Zbytečné ohrožení vás nebo vaší posádky nikomu nepomůže. V nouzi nejvyšší, tedy pokud u sebe třeba nemáte mobilní telefon a nikde není nikdo, kdo by ho měl, může pomoci hrubé poškození závor, například tedy jejich vyvrácení z pantů. Bezpečnostní systém drah je propojený, a právě to poškození se projeví jako alarm na patřičných místech. Což ale berte jen jako krajní možnost řešení.

Zažili jste uváznutí na přejezdu na vlastní kůži? Co následovalo? Podělte se o svůj zážitek v diskusi

Reklama

Načítám