Hlavní obsah

Nechcete ojetou Octavii Combi? Tady je 5 dobrých alternativ

Foto: Toyota

Škoda Octavia je dlouhodobě nejprodávanější auto u nás (a ve verzi Combi aktuálně také nejprodávanější ve své třídě v celé Evropě), ale i přes nesporné přednosti tohoto modelu ho někteří prostě nechtějí. Takže jaké jsou na trhu ojetin dobré alternativy?

Článek

Ojetých Octavií je na trhu ojetin spousta. Výběr je tak obrovský. Přesto někteří lidé Octavii nechtějí, ať už právě kvůli tomu, že ji má skoro každý a je jich na silnicích až příliš, nebo nemají se škodovkami dobré zkušenosti. Pojďme se tedy podívat na několik zajímavých alternativ k ojeté Octavii třetí generace.

Protože je oblíbená škodovka svou velikostí (a často i cenou) někde na pomezí segmentů C a D, je obtížnější přesně ukázat na konkurenci. Ale v cenové relaci 200 až 400 tisíc, kde se nejvíce solidních Octavií pohybuje, lze vybrat opravdu dost pěkných modelů jiných značek. Tady jsou:

Toyota Avensis Combi

Foto: Toyota

Toyota Avensis končí, ale bylo to dobré, i když možná neprávem přehlížené auto. Když vynecháte diesely 1,6 l a 2,0 l původem od BMW, koupíte spolehlivé auto. Škoda, že se v Evropě Avensis neprodával s opravdu skvělým hybridním pohonem Toyoty

Třetí generace Avensisu už skončila a na trhu ojetin je to nedostatkové zboží. Toyoty platí za spolehlivá auta a platí to i pro Avensis. Sedan moc populární není, takže z hlediska praktičnosti hledejte raději kombík. Bude se také dobře prodávat, až přijde čas. Ale otázka je, jestli se vám bude chtít, protože většina majitelů si Toyoty nechává tak dlouho, dokud je nesežere koroze. A to bude u třetí generace Avensisu ještě chvíli trvat, pokud tedy už teď nemá najeto půl milionu kilometrů.

Nelze zakázat žádný motor, ale spíše bychom se vyhnuli trochu rizikovým dieselům 1,6 a 2,0 l od BMW, které přišly do Avensisu v roce 2015. Starší diesely od Toyoty jsou slušné, ale smysl mají jen při vyšších nájezdech v plném obsazení, dejme tomu od 25 000 km ročně. Prakticky jakýkoli benzinový motor je doporučeníhodný, zlatou střední cestou je pak osmnáctistovka. Je škoda, že Toyota model Avensis neprodávala s povedeným hybridním systémem, který je dostupný třeba v Aurisu.

Opel Astra Sports Tourer

Foto: Opel

Opel se nikdy nestyděl Astru nacpat výbavou, kterou čekáme spíše u luxusních aut. Ale pro zájemce o ojetinu bude lepší hledat skromně vybavené auto, ať ho pak nečekají drahé opravy. Výhodou Astry, zejména kombíku, je gigantický kufr

Velmi slušné auto je také současná generace Opelu Astra, zejména pak v praktické verzi kombi, která má opravdu bezedný kufr. Zajímavostí Opelu je, že vždycky nabízel nestandardní kombinace motorů a převodovek. A zatímco u Octavie se základními motory můžete mít vždy jen rizikové sedmistupňové DSG, Astra mohla mít klasický automat s hydrodynamickým měničem. S dieselem 1.6 CDTI je to pak pohodové (a hlavně spolehlivé) auto.

V relaci kolem 300 tisíc sice moc mladých Aster s bohatou výbavou není (spíše více ojeté fleetové kusy), ale když budete mít štěstí, třeba narazíte na kus s výbornými sedačkami AGR a s adaptivními full LED světlomety. Ale i skromně vybavená Astra je příjemné a zatím spolehlivé auto s rozumnými servisními náklady. Škoda, že motor 1.4 Turbo, který jinak pěkně jede, občas zazlobí. Některým lidem i po malém nájezdu praskl píst.

Kia Ceed SW

Foto: Kia

Sedmiletá záruka, jeden z nejlepších dieselů na trhu, slušné jízdní vlastnosti a dobrá spolehlivost. Co víc si přát? No, možná nižší ceny servisní práce a dílů, ale zas je nebudete potřebovat tak často

Doporučit bychom mohli i technicky příbuzný Hyundai i30 (který i po nájezdu více než 300 000 km vypadá pořád dobře), ale Ceed má hezčí interiér a hlavně až sedmiletou záruku, takže zůstaneme u značky Kia. Zatímco se zážehovými motorizacemi to není žádná sláva, a asi byste lépe udělali s Octavií, tak pokud se naopak podíváme na diesely, je motor 1.6 CRDI to nejlepší, co jde v téhle třídě koupit.

Do roku 2015 navíc mohl mít i klasický spolehlivý automat, i když ani pozdější dvouspojka tolik nezlobí. Rozhodně ne tolik jako více ojeté DSG u škodovky a obecně celého koncernu VW. Nevýhodou by snad mohly být vyšší ceny dílů a servisní práce, ale zas tak často je potřebovat nebudete, protože Ceed je spolehlivé auto. Takže jestli rodinného kombíka s dieselem, je Ceed jedno z nejlepších aut.

Ford Focus

Foto: Ford

Ford Focus má skvělé jízdní vlastnosti, ale ve verzi kombi umí být také praktický. Pozor si dejte na více ojeté kusy s motorem 1.6 TDCI, mívají už nejlepší léta za sebou. Nejlepší je atmosférický benzín 1.6 Ti-VCT, případně litrový tříválec

Mezi modely segmentu C vždycky platil za dobrou volbu Ford Focus a ani u třetí generace se na tom nic nemění. Zakázat nemůžete žádný motor, ale buďte opatrní s naftovou šestnáctistovkou, původem od koncernu PSA, která ve fleetových autech dostává pořádně za uši. Špatně snáší prodloužené servisní intervaly. Také opatrně s dvouspojkovým automatem, zejména v kombinaci s motorem 2.0 TDCI po vyšších nájezdech.

Focus ale výborně jezdí a nastavení podvozku a řízení patří k nejlepším ve třídě, takže pokud kladete jízdní vlastnosti na první místo, měl by vás Focus zajímat. Dobrou volbou byla vždycky klasická benzinová atmosférická šestnáctistovka, ale špatný není ani litrový tříválec EcoBoost. Ovšem ten kupujte jen s nízkým nájezdem a včasnými výměnami oleje a kvalitním palivem si ho vychovejte ke vzorné spolehlivosti.

Ford Mondeo

Foto: Ford

Mondeo čtvrté generace se povedlo a je to spolehlivé auto. Proti Octavii nabízí přeci jen důstojnější jízdní projev. Dvoulitrový diesel je jistota, ale zajímavý je třeba i hybrid. Ovšem musí mít málo najeto

Pokud chcete přeci jen něco většího, nezapomínejme ani na Ford Mondeo. V rozpočtu do 300 000 korun už najdeme i aktuální generaci Mondea, která je s naftovým dvoulitrem vážně moc dobré a spolehlivé auto. A ve srovnání s jeho důstojným jízdním projevem působí Octavia zhruba stejně komfortně a kultivovaně jako trakař.

Pozor na původ auta, vyhněte se neprověřeným dovozům z jihu Evropy. Motor 2.0 TDCI platí za spolehlivou jednotku, tak je škoda koupit kus se zanedbaným servisem, ve kterém nikdo nikdy nevyměnil olej. Opatrně s dvouspojkovým automatem, ale s manuální převodovkou tohle Mondeo vydrží věky. Můžete mít i čtyřkolku, ale takové Mondeo bude stát přes 400 tisíc. Zajímavý by mohl být i málo jetý hybrid (testovali jsme ho v ojetině), který umí jezdit stovkou jen na elektřinu.

Reklama

Načítám