Hlavní obsah

Nákupní košík - Jaguar XJR

Foto: Archiv Garáž.cz

Dvacet let existence jakoby na vznešené tváři Jaguaru XJ série X300 nebylo vůbec znát. Distingovaný aristokrat navíc umí v kompresorové verzi XJR pořádně zatnout drápy a koupíte ho i za sto tisíc korun. Ale co provoz?

Článek

Jaguar je jednoznačně záležitostí nadšenců. Vozy s naštvanou šelmou ve znaku si lidé vždycky kupovali s větší či menší porcí entuziasmu, který má britská značka prostě v sobě - ať je vlastní Brit nebo Ind. Poslední generace nejvyšší řady XJ se v roce 2009 naprosto odpoutala od tradičních tvarů, nastolených už koncem 60. let minulého století, a tak spousta fandů vyhledává právě modely starší. Jedním z těch pravých „Jagů“ by mohl být model série X300, kterou v Británii vyráběli v období let 1994-1997. Když už, tak už a rovnou tedy v přeplňovaném provedení XJR jako v našem případě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jaguar XJ s kódem X300 se představil v roce 1994 jako nástupce XJ40, od něhož podědil platformu. Ta staví na podélně uložených šesti válcích a pohonu zadních kol, v nabídce však nechyběl ani exotický šestilitrový dvanáctiválec, pro nějž bylo v předlouhé nízké přídi místa dost. Na ten však narazíte jen stěží a jeho provozní náklady jsou astronomické. Poněkud snesitelnější bude přeplňovaný čtyřlitrový šestiválec označovaný jako XJR, nabízející suverénní jízdní dynamiku danou už slušným potenciálem 320 koní. Pro něj ale budete muset za hranice, protože nabídka na českém trhu je veškerá žádná. Na německém serveru mobile.de vyskočí po zadání parametrů „XJR“ bezmála sedmdesát nabídek startujících cenou 2900 eur. S dovozem, úředními poplatky a pětitisícovou ekologickou daní (Euro I) pak podobný kousek vyjde na nějakých sto tisíc korun. To sice může znít zajímavě, ale v daném případě deklarovaného nájezdu 151 000 km, osmnáctiletém stáří, italském původu a bůhví jaké historie jde spíš jen o vstupní investici. Zejména když všímavé oko zaregistruje automatickou převodovku, která je ve většině vozů a stejně jako většina starých automatů bývá na pokraji smrti. Navíc pro XJR dodávalo čtyřstupňovou samočinnou skříň GM, kdežto běžné XJ mělo odolnější ZF. A přestože se u nás vyskytuje několik specialistů na automaty, v čele s kojetínskou firmou KAPS, složitější opravy stojí desetitisíce korun. A nepočítejte s tím, že na Jaguar seženete věci z druhovýroby jako na staré BMW či Mercedes. Anglické vozy mají dostupnost náhradních dílů velmi omezenou a levný aftermarket téměř nevedou, v nabídce najdete maximálně pár dílů podvozku, brzd, sem tam nějaké to ložisko, žárovky nebo stírače. Pro specifičtější součásti motoru musíte buď do autorizovaného servisu nebo na e-bay. Jaguar má naštěstí širokou klubovou základnu, kde se díly sehnat dají, chce to ale trpělivost a hledat, hledat, smlouvat a zase hledat...

Foto: Archiv Garáž.cz

Náš konkrétní kousek je z garáže kamaráda Lubora Kose, zakladatele motoristické slavnosti LEGENDY, na kterou vás tímto srdečně zveme – více na www.legendy.cz. Jaguarů tam bude spousta, ostatně vlastnictví „Jaga“ je svým způsobem společenský status, vyjádření životního stylu a filozofie. Náš kousek s poctivým nájezdem 91 000 km a rokem výroby 1996 ve stavu 1A patří k těm nejlepším na trhu ojetin. Pak však stojí pětkrát tolik co nejlevnější kus. Ovšem perspektiva našeho vínově červeného XJR je také minimálně pětkrát delší. Původní lak se stále leskne, poctivá péče je znát. Už jsme viděli mnoho kusů s vyšisovaným lakem, metalíza je v tomto případě žádoucí prodlužovač života. Jaguar XJR ve větší míře netrápí ani koroze, je to však dáno faktem pečlivé údržby majitelů, garážování a provozem mimo zimní období – na zasněžené výlety do Alp měli majitelé v garáži terénní Range Rover ne proto, že by s pohonem zadních kol Jaguaru zůstali viset pod kopcem, ale prostě proto, že jim bylo líto trápit XJR solnou lázní. Ostatně heslo „do not drive in winter“ najdete u řady dalších exemplářů z druhé ruky...

Foto: Archiv Garáž.cz

Po otevření dveří a nasátí atmosféry spolu s charakteristickým odérem tlusté britské kůže následuje pohled na řadicí páku. Manuál?! Tak tohle je ryzí originalita, protože Jaguarů XJR s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou vzniklo pouhopouhých 161 kusů. A kromě jedinečnosti jde i o spolehlivější volbu s porcí tradice. Přestože se manuál do luxusního sedanu úplně nehodí, ke sportovním genům štíhlé šelmy nám „fofrklacek“ prostě sedí víc. Navíc i po necelých devatenácti letech funguje bezproblémově, nájezd necelých sto tisíc kilometrů a evidentně citlivé zacházení se na kondici převodové skříně spolu s dobrým stavem spojky podepsalo kladně. A stáří není poznat ani na poctivém interiéru, kde na plast narazíte jen při kontaktu s tlačítky a páčkami – ty jsou místy chatrné a například hříbek ovládání elektrického nastavování zrcátek se rád láme. Jinak všude máte kůži, tu tlustou z britského skotu, který se tolik nedrbe o ploty jako krávy v Alpách. Marnotratný interiér hýčká posádku luxusem i dvacet let po premiéře, elektricky nastavovaná sedadla preferují pohodlí namísto držení v zatáčkách a z originálního palubního sterea Alpine se stále linou hutné basy. Jenže svého času Jaguar preferoval formu před obsahem – limuzína více než pětimetrové délky sice vypadá skvostně dodnes, prostorové poměry v kabině jsou ale zhruba na stejné úrovni jako v testovací Fabii, kterou jsme dorazili na rande s aristokratickým supersedanem. Šířka karoserie je samozřejmě v pořádku, ale když si 180cm řidič nastaví sedačku a volant (ano, i ten seřizují elektromotory) za sebe si sedne jen tak tak. O zavazadelníku si také člověk nesmí dělat iluze, a přestože se jeho 430 litrů dá pro dva lidi na víkend skousnout, jen půlmetrová výška dutiny a absence ski vaku zamezuje transportu méně skladných věcí. Další důkaz, že s XJR málokdo jezdil na zimní dovolenou do hor...

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud jste se nadchli pro Jaguar XJR, přejeme hodně štěstí při výběru toho správného kusu. O jednom víme a je to právě ten vínově červený sedan, který vidíte. Umí jak relaxované ploužení krajinou s Vivaldim v uších, tak splašený rykot šesti válců podpořený syčením mechanického kompresoru. Není to žádný louda, a i když váží 1875 kg, 320 koní dokáže kila rozpustit. A až to na vás v kopci bude zkoušet manažer v „neporazitelném“ naftovém Audi Allroad, jednoduše stačí podřadit, zatlačit pravou nohu do tlustého koberečku a nechat rozvinout talent 512 newtonmetrů točivého momentu. Kdo v zatáčkách umí a řídit se naučil ještě v dobách, kdy elektronika z řidičů nedělala pitomce, zažije s XJR překvapivě příjemné chvíle. Limitním faktorem jsou pak jen brzdy poplatné době vzniku a velikosti – pod 17“ ráfky moc velké kotouče konstruktéři ani nemohli nacpat a s plně naloženým Jaguarem hmotnosti 2,3 tuny se z maximálních 250 km/h zpomaluje dost špatně.

A servis? Na autorizovaný se moc nespoléhejte, úroveň se sice za poslední roky zlepšila, na starší XJR ale zkuste vyhledat spíš nezávislé specialisty. Hustota sítě se bohužel omezuje na Prahu a Brno, nicméně ceny jsou celkem snesitelné, a pokud se vám na XJR nevysype nic na motoru, převodovce nebo nebudete muset dělat zásadnější klempířský zásah, Jaguar vás nezruinuje. Provozní náklady samozřejmě odpovídají výkonům, a přestože tabulky tvrdí něco jiného, v reálu nepočítejte s menší než třináctilitrovou spotřebou při lehké noze na plynu, při těžší dvojnásobek. Uklidňovat vás však může vědomí, že šestilitrový dvanáctiválec si vezme ve stejném režimu dvacet na sto a je dokonce slabší než přeplňovaný šestiválec. Jaguar XJR je pro ty, kdo ví, co chtějí a nebojí se toho. Pokud jste to vy, investujte těch čtyři sta tisíc korun do tohoto červeného Jaguaru XJR a nebudete litovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vůz pro Královnu

Málokdo se může pochlubit tím, že si za jeho osobní vůz zvolila sama Královna Alžběta II. Sice to nebyl zrovna Jaguar XJR, nicméně osobní vůz Její Excelence byl vůz ze série X300, konkrétně dvanáctiválcový Daimler v tradičním zeleném laku British Racing Green. Britská panovnice si dokonce svůj osobní Daimler sama řídila. Anglickým vozům zůstává věrná, kromě nynějšího Range Roveru využívá například nejnovější Jaguar XJ v prodlouženém provedení.

Ceny servisu

Kvalita autorizovaného servisu dle zkušeností majitelů neodpovídá účtovaným cenám, které v případě dvacet let starého youngtimeru nedávají smysl. Spíš se vyplatí najít šikovný specializovaný nezávislý servis – v Praze a Brně na pár narazíte. Například žižkovský Autoservis Garant, specializovaná dílna na vozy Jaguar, si za výměnu 4,5 litrů oleje účtuje 1600 Kč, výměna 17“ pneumatik se vším všudy stojí tisícovku stejně jako originální diagnostika, za seřízení geometrii pak dáte včetně kontroly čtrnáct stovek. Bohužel na Jaguar XJR není moc dílů z druhovýroby, takže zejména součásti pohonného ústrojí budou stát v originále majlant. Naštěstí je tu e-bay a spousta fandů v klubech...

Reklama

Sdílejte článek