Hlavní obsah

Nákup auta přes internet nefrčí, lidé chtějí osobní kontakt

Foto: Shutterstock / Studio Romantic

Pokud si chcete koupit auto, musíte navštívit dealera. V budoucnu to však možná půjde bez něj

Odstřihnout drahou dealerskou síť a prodávat auta zákazníkům napřímo přes internet – o něčem takovém sní automobilky už dlouho a koronavirová opatření jim v tom hodně nahrávají. Jenže auto není pračka, abyste si ho mohli jednoduše koupit v e-shopu. Nebo snad ano?

Článek

Právě procházím výběrem nového horského kola. Měl jsem docela jasnou představu, co chci, ale stejně jsem si o tom přečetl kupu článků na internetu, obešel několik prodejců a nechal se nachytřit o moderních technologiích a jejich výhodách a nevýhodách. Samozřejmě jsem si chtěl kola vyzkoušet, protože pohodlí je klíčové – někde mě nechali posadit jen v obchodě, jinde jsem se mohl projet po dvorku, v tom nejlepším případě mi dovolili objet alespoň blok, ale všichni prodejci se shodli, že jak mi to kolo skutečně sedí, poznám až po pár desítkách a stovkách kilometrů. Super…

Hodně mi to připomnělo proces nákupu nového auta – ten je však ještě mnohem náročnější (konkurence je daleko větší a možných konfigurací u jednotlivých modelů jsou stovky) a toho zajíce v pytli nekupujete za pár desítek tisíc korun, ale rovnou za několik stovek tisíc. Pro někoho celoživotní úspory, a pořád nemáte stoprocentní jistotu, že vám auto, ve kterém jste chvíli seděli a pár minut se svezli, bude vyhovovat i za pár stovek kilometrů. Proto je pro vás testujeme my novináři a snažíme se vám zprostředkovat ty hlavní poznatky a dojmy v porovnání s konkurencí, ale konečné rozhodnutí je stejně vždy subjektivní. Po pár kilometrech se sotva rozkoukáte, jasný názor zabere stovky a tisíce kilometrů. Tak jak si sakra výrobci můžou myslet, že jdou auta kupovat přes internet?

Prodej přes dealery je osvědčenou metodou prověřenou dekádami. Jenže na druhou stranu je dealerská síť taky hodně drahá, nedostatečně hustá a má dost různorodou kvalitu. Ve srovnání s tím je internet (téměř) všude a (skoro) zadarmo a kvalitu prezentace má v rukou přímo automobilka. Nedávné dočasné uzavření všech dealerství a s tím spojené kompletní zhroucení trhu s novými auty jasně dokazuje, že závislost na jediném distribučním kanálu je skutečně nezdravá. Všechny automobilky proto ještě intenzivněji připravují své webové nákupní moduly. Nakonec když si dokážeme přes internet kupovat cokoliv od rohlíků přes telefony až po pračky, tak proč ne auta? No, hlavně proto, že auta nejsou pračky…

Foto: Shutterstock / ORION PRODUCTION

Auta nejsou jen o souhrnu parametrů. Musí vám především sedět

U aut totiž jen pramálo záleží na tvrdých číslech konkrétních parametrů. Samozřejmě je můžete mezi sebou porovnávat na základě akcelerace, spotřeby nebo objemu kufru, ale nejdůležitější jsou stejně subjektivní dojmy: Jak vám padne do oka. Jak se vám v něm sedí. Jak voní. A samozřejmě jak se vám řídí a jak se vám v něm jede. V autě budete trávit hodně času, tak by vám v něm mělo být dobře, mělo by vás těšit a uspokojovat. Nic z toho přes internet nezjistíte. Ale právě tím vším byste si měli být jistí, než investujete ohromnou sumu peněz.

Dosavadní chabý zájem o prodeje přes internet ve světě potvrzuje, že takhle auta nakupovat nechceme. Potřebujeme kontakt s prodejcem, potřebujeme si auto prohlédnout, osahat a svézt se. Ale jinde se internet osvědčuje – třeba při sjednávání testovacích jízd a zápůjček u dealerů. Nebo při objednávání k servisním úkonům. Volvo dokonce nedávno v Anglii spustilo službu, kdy si můžete přes internet objednat vyzvednutí vašeho auta dealerem, jeho odvoz na prohlídku nebo servis a následné přistavení zpět. Skvělé, tady internet opravdu pomáhá.

Foto: Shutterstock / AboutLife

Pokud auta nevnímáte jako pračky na kolech, potřebujete si ho před koupí pořádně prohlédnout, osahat a vyzkoušet

Co ale opravdu potřebujeme je služba, která vám umožní strávit s favoritem vašeho výběru o něco víc času – prohlédnout si naživo všechny možné kombinace laků, kol, čalounění a dekorů, pár hodin ho zkoumat a prolézat, najet pár set kilometrů a vyzkoušet si všechny jeho funkce. Skutečně ho poznat a zkusit se s ním sžít, abyste měli jistotu, že jste si vybrali správně. Pak už by se dalo uvažovat o nákupu přes internet. Do té doby je však dealerská síť nenahraditelná. A teď mě omluvte, jdu obejít ještě několik prodejců a otestovat dalších pár kol, ať si pak přes internet objednám to správné…

Reklama

Načítám