Hlavní obsah

Na rekordní aukci v Paříži se vydražilo přes 30 milionů eur

Foto: RM Sotheby's

Mezi draženými vozy byla i velmi vzácná a velmi ceněná Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale, které se díky charakteristickému zvuku přezdívalo „Italská cirkulárka“

Taky si říkáte „Kde na to ti lidé pořád berou“? Nejste v tom sami. Jak ale kdysi napsal klasik George Orwell: Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější. Nicméně vás musíme varovat – slabší nátury by v zájmu získání některého z exemplářů mohly v nadsázce uvažovat snad i o prodání ledviny. Takže naštěstí pro vaši ledvinu, z následujících unikátních kousků jsou už kompletně všechny prodané. Ale těch automobilových klenotů se v Paříži vydražilo ještě mnohem víc, celkově totiž za úctyhodných 30 milionů eur.

Článek

BMW Alpina B12 6.0 Langversion (2000)

Najdou se spousty lidí, kteří vám řeknou, že tato generace, E38 vyráběná v letech 1994 – 2001, byla poslední hezkou sedmičkovou řadou. Ani bychom se nehádali, navíc tady v decentní úpravě od Alpiny jde opravdu o krásný kus, ze kterého jednou dost možná bude klasika. Alpina představila B12 6.0 na autosalonu v Ženevě v roce 1999 a oproti kupé Alpina B12 5.7 měla rovnou šestilitrový motor. Výkon tak vzrostl na 430 koní a 600 Nm – nedokážeme si představit auto, se kterým by bylo zábavnější a stylovější projet si německý Autobahn. Vždyť tehdy byly manuální převodovky běžné i v prémiových limuzínách. Výkony jsou úctyhodné ještě dnes, skoro o dvacet let později – ve své době to byla špička. B12 6.0 zajela tehdy pevný kilometr za 23,5 sekundy, což bylo rychlejší než Ferrari 355. Pokud sníte o autě, s nímž byste si hráli na Kurýra v podání Jasona Stathama, nemusíte už hledat dál.

Tato konkrétní Alpina byla vydražena za 48 875 eur, což je zhruba jeden a čtvrt milionu našich peněz. Pořád ještě chcete zbrusu novou „Sedmu?“

Ferrari 250 GT Coupé (1960)

Vyhledávaný kus z druhé série s novějším motorem Tipo 128F a kotoučovými brzdami, navíc jich vzniklo jen 353. 250 GT Coupé je samo o sobě výjimečné auto, ale tento konkrétní kus je přece jen o něco výjimečnější než ostatní. Ale popořadě. Auto během let hodně cestovalo. V roce 1960 si daný kus s číslem šasi 1831 GT koupil Ital Filippo Palma v přístavním městě Civitavecchia. Doma v Itálii vydržel vůz celých 10 let, když si ho koupil pilot vrtulníku americké armády při službě v Německu. Rok na to, v roce 1971, nechal auto převézt do rodného Oregonu. Pak vystřídalo další dva majitele, než bylo přepraveno do Británie, kde se ho ujal skotský závodník Harish Irwine. Auto bylo během let přelakováno na červenou, a dokonce i přečalouněno, pak se ale dostalo do rukou jistému panu McLeadovi z Glasgow, a ten jej nechal zrestaurovat do původního stavu. Když auto s pouhými 31 tisíci najetými kilometry koupil v roce 2013 dosavadní majitel, zjistil pomocí specialisty z Kentu, že jde o velmi zachovalý kus – skoro vše je původní a bez rzi, snad až na měněnou hlavu válců.

Cena? 635 000 eur, na naše tedy přes 16 milionů korun.

Mercedes-Benz E 500 Limited (1994)

E 500 byla tehdejším tiskem nazývána jako „Vlk v rouše beránčím“. Není divu, tento nenápadný sedan skrýval pod kapotou 5,0l V8 o výkonu 326 koní a 470 Nm. E 500 se vyráběla jen v letech 1991 – 1994, takže jich příliš nevzniklo. Tento kus je z posledního roku výroby, což byla jediná série, která měla vypínatelný protiprokluz. Tento kus má navíc nádherný zakázkový lak Sapphire Black a kola z modelu 190 Evo. E 500 byla vyvíjena v úzké spolupráci s Porsche, a možná proto se jí, snad s výjimkou soudobého BMW M5, nic nevyrovnalo. Auto bylo původně prodáno ve Švýcarsku s manuály v italštině, pak strávilo dlouhou dobu v Japonsku, aby se vrátilo zpět do Švýcarska do rukou pečlivého majitele – vůz najel pouze 24 572 km!

Není divu, že se vydražil za 86 250 eur, tedy skoro dva a čtvrt milionu korun.

Mercedes-Benz 500 SL AMG (1991)

500 SL AMG bylo zajímavé auto – však si jen představte 6,0l V8 v kompaktním roadsteru... Původně se 500 SL dělala s pětilitrem o výkonu 322 koní, tato šestilitrová verze motoru M119 nabízela celých 380 kobyl. Auto je navíc velmi vzácné. Jednak se vyrobilo mnohem víc kusů po faceliftu v roce 1993, a jednak tento kus z roku 1991 vznikl ještě před sloučením Mercedesu s divizí AMG – a takových kousků vzniklo pouhých padesát.

Auto se vydražilo za 44 850 eur, tedy zhruba 1,15 milionu korun.

Přilba Ayrtona Senny z roku 1990

Nejen pojízdnými exponáty jsou živy tyto autařské aukce. Dražily se ráfky z kultovních monopostů, tovární nářadí k legendárním sporťákům… anebo helmy slavných jezdců. Tato nepatřila nikomu méně slavnému než Ayrtonu Sennovi! Je ze zlaté éry McLarenu, čtyřletého období, kdy se McLarenu podařilo vyhrát jak Pohár konstruktérů, tak titul Mistra světa, ať už to byl Prost či Senna. S touto přilbou Senna jezdil v McLarenu MP4-5b a vyhrál svůj druhý titul. Zajímavé je, že helma má v sobě pořád zabudované rádio a dokonce je k ní i certifikát od Angela Parrilly, který Sennovi dělal manažera během závodů na motokárách, a helmu dostal od brazilského jezdce jako dar.

Vydražena byla za tučných 162 tisíc eur, tedy přes 4 miliony korun.

Přilba Michaela Schumachera z roku 2005

Tuto karbonovu helmu Schuberth RF1 na sobě měl sedminásobný Mistr světa na francouzské Grand Prix před 14 lety. Dojel s ní tehdy v monopostu F2005 na třetím místě a nese i Schumacherův podpis na koruně přilby, přestože běžné je podepisovat se na průzor.

Vydražena byla za 63 000 eur, tedy za 1,6 milionu korun.

BMW Alpina B12 5.7 Coupé (1994)

Divize M tehdy koketovala s myšlenkou M8, dokonce vznikl i funkční prototyp, auto se však do výroby nikdy nedostalo. S tím se v Alpině nehodlali smířit, a tak vzali tehdejší 850 CSi, a převrtali její motor na 5,7 l. Výsledkem bylo 416 koní a 570 Nm, což jsou ještě dnes krásné hodnoty. Vzhledem k faktu, že jde o náhradu za M8, která nikdy nevznikla, jde možná o nejcennější řadu 8; tento kus má přitom všem najeto jen 47 000 km. A vzhledem k faktu, že Alpina B12 5.7 vznikla v pouhých 57 kusech, jde o velmi vzácný stroj.

Cena: 207 000 eur, tedy 5,3 milionu.

Ferrari F40 LM (1987)

Ferrari F40 původně vzniklo jako oslava 40. narozenin značky, mimo to šlo taky o poslední výtvor zakladatele Enza Ferrariho. Navíc vzhledem k tomu, že kvůli zániku Skupiny B se 288 GTO Evoluzione v podstatě narodilo mrtvé, mohla z jeho techniky těžit aspoň F40, zejména verze LM. Ta totiž měla oproti silniční F40 zvětšená turbodmychadla i mezichladiče IHI a vstřikování Weber-Marelli, což zvyšovalo výkon na děsivých 700 koní. Jde o třetí vyrobenou F40, kterou továrna často používala jako předprodukční prototyp. Potom sloužila na okruzích, takže má bohatou závodní historii. Startovala na Le Mans v letech 1995 a 1996, K tomu si připočtěte několik startů v BPR Global Racing Series, předchůdci dnešních FIA GT Championship. Dnes jde asi o nejikoničtější F40 LM, navíc verzí LM a Competizione vzniklo v dílnách u Michelota dohromady pouhých 19 kusů.

Cena byla pro F40 rekordních 4 842 000 eur, tedy skoro 125 milionů korun.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring (1973)

Porsche 911 je ikonické sportovní auto, a ceny modelů ze 70. let nedávno proletěly stropem. Nemluvě o produkci supervzácných verzí RS a RSR, které byly omezeny na pouhých 1 580 kusů. Je to přesně tahle 911, díky které se z označení Carrera RS stalo zaklínadlo, jak by řekl kolega Petr Jeřábek, jehož článek je ostatně k přečtení níže. Toto je jeden ze 16 kusů vyrobených v barvě Glacier Blue a s černým interiérem. Auto se v roce 2002 dočkalo rozsáhlé renovace od značkových specialistů, je k němu i doložená historie, doklady od FIA, a dokonce i původní uživatelský manuál.

Cena: 511 250 eur, tedy přes 13 milionů korun.

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale (1966)

Giulia Sprint GTA je krásnou přehlídkou italského designu 60. let. Svoji slávu si vydobyla díky výkonům v seriálech cestovních vozů v pozdních 60. a raných 70. letech. Její 1,6l řadový čtyřválec se „tahal“ s hmotností pouhých 740 kg, takže byla nesmírně živá. Ono se ani není příliš co divit tak nízké hmotnosti – vždyť panely karoserie byly tlusté jen 1,2 mm. Tohle bylo přesně to auto, ve kterém jste jako závodník bourat opravdu nechtěli. O to větší motivace auto dovézt do cíle. Tento kousek je velmi žádaná a krásně zrestaurovaná verze GTA 1600 Stradale, jedna z vůbec nejcennějších a při prodejích, resp. aukcích taky nejoceňovanějších. Jako plus berte i fakt, že stále jezdí na původních italských erzetách.

Cena: 348 125 eur, tedy velmi těsně pod 9 milionů korun.

RM Sotheby's Auctions je kanadská firma založená v roce 1991 jistým Robem Myersem. Specializuje se na aukce především automobilů a automobilového zboží.

Reklama

Načítám