Hlavní obsah

Na návštěvě v obřím americkém muzeu uprostřed ničeho

Foto: Tomáš Hyan

Cord 812 Beverly Sedan s kompresorovým vidlicovým osmiválcem Lycoming, americký průkopník pohonu předních kol

V současné době je Gilmorovo automobilové muzeum opět otevřeno, protože za normálních okolností je prostě otevřeno celoročně. Návštěva znamená velký zážitek, ale dojet až do michiganských Hickory Corners, ležících někde mezi Detroitem a Chicagem, je opravdu náročné. S naším vozem Jeep Commander nám to z Dearbornu trvalo několik hodin, jeli jsme i po nezpevněných cestách, a dokonce jsme uvažovali o tom, že vůz otočíme a vrátíme se. Naštěstí jsme to neudělali...

Článek

Gilmore Car Museum je největší automobilové muzeum v severovýchodní části USA, rozkládá se na pozemcích o celkové výměře šestatřicet hektarů, většinou ukryto v tradičních typických tmavě červených dřevěných stodolách, které podnikatel Donald S. Gilmore před více než 50 lety svezl z různých míst. Všechny znovu postavil na zelených loukách u michiganského města Kalamazoo, někdejším sídle automobilky Checker Motors, která v osmdesátých letech spáchala sebevraždu, když její šéfové zjistili, že postaru už vyrábět automobily nelze a ještě profitabilní výrobu zrušili... 

Muzeum ve stodolách

Na první pohled jde o zemědělské usedlosti, tradiční Michigan Barns (stodoly) stojí na louce, spojeny asfaltovými cestami. Výměra pozemku je téměř 90 akrů (1 ha = 2,47 akru) a sedm stodol ukrývá téměř dvě stovky historických automobilů; kromě toho tam najdete další stavby jako čerpací stanici Shell ze třicátých let a typický Blue Moon Diner ze čtyřicátých let, předchůdce dnešních fast foodů, malých restaurantů dříve hojně rozesetých podél amerických silnic. V letním období nadále nabízí občerstvení každý den mezi jedenáctou a patnáctou hodinou.

Gilmore Car Museum je otevřeno celoročně s výjimkou čtyř svátků, je v místě zvaném Hickory Corners na konci Hickory Road (křižovatka s M43 směrem na Kalamazoo/Chicago). Často je dějištěm zvláštních akcí, k nimž patří setkání značkových klubů. Jednotlivé stodoly ukrývají většinou tematické expozice.

Největší sbírka Pierce-Arrow

Donald S. Gilmore (1895–1979) prožil většinu života v Kalamazoo, nejprve pracoval pro prodejny sítě Gilmore Brothers Department Store, založené svým otcem, ale po svatbě s Geneviéve Upjohn (1916) přešel do chemické společnosti Upjohn Co., založené naopak její rodinou, a tam vystřídal řadu vedoucích funkcí; předsedou představenstva byl až do své smrti.

Foto: Tomáš Hyan

Pierce-Arrow Series 80 Roadster (1925), ve své době základní model prestižní americké značky, šestiválec o výkonu 70 koní (52 kW)

Sbírku zahájil v roce 1963 poté, co od manželky dostal k narozeninám historický Pierce-Arrow ročníku 1920. Tento vůz, vzácný Waldon Prototype, navržený pro americkou prestižní značku Pierce-Arrow konstruktérem Sidneyem D. Waldonem, jenž působil také u Packardu a Cadillacu, je centrem expozice asi dvaceti automobilů, motocyklů, jízdních kol a motorů značky Pierce-Arrow, umístěných v jedné z menších stodol. Nechybějí tam reprezentativní dvanáctiválce a řadové osmiválce ze třicátých let, ani čtyřválcový motocykl Pierce 6,5 HP ročníku 1912 a jeden z prvních vozů Pierce Stanhope (1903).

Klasické vozy v tematických expozicích

Jiná stodola, označená Carriage House, ukrývá další luxusní americké vozy třicátých let, jako jsou Cadillac (včetně šestnáctiválců), Packard, Duesenberg, Lincoln a také Rolls-Royce Phantom I, vyrobený ve Springfieldu v americkém státě Massachusetts (v letech 1926 až 1931 tam vzniklo 1 240 vozů). Barrett Barn hostí expozici Classic Car Club of America Museum, zaměřenou na individuální karosářskou tvorbu.

Ostatní stodoly jsou označeny prostě jako Barn s doplňkovým písmenem od C po U. Největší Barn S & Galleries s expozicí nejstarších automobilů kočárového typu, mezi nimiž vynikají původní Ford Model A 1903, Autocar 1904, Oldsmobile 1903, Franklin 1905, Stevens-Duryea 1903, Michigan 1903 a parní Stanley 1908; dále výstavou automobilů americké značky Hudson, panoramatem heroické jízdy Alice Ramsey napříč USA (první žena, která to dokázala, za 55 dnů z New Yorku do San Francisca v roce 1909) a konečně výběrem vozů vyrobených v Kalamazoo.  

Hudson, Tucker, Checker a další

Hudson Motor Car Company, založená skupinou nadaných konstruktérů, kterou podpořil a propůjčil jí jméno Joseph L. Hudson, tvůrce největšího detroitského obchodního domu, patřila k nejúspěšnějším automobilkám (1929 třetí místo na americkém trhu), ale poslední vůz vyrobila v červnu 1957 po fúzi do American Motors Corp., kterou zase pohltil Chrysler.

Foto: Tomáš Hyan

Chevrolet Corvette samozřejmě nemůže chybět; na snímku vůz první generace z roku 1954

Expozice Kalamazoo – the Other Motor City si zakládá především na výrobcích slavné značky Checker, amerického synonyma pro vozy taxislužby (výroba do 1982), ale shromažďuje i zapomenuté klasické vozy Roamer, Barley, Dort, Michigan a Handley, zhotovené v Kalamazoo. Barn C je domovem novějších automobilů z přelomu čtyřicátých až padesátých let, největší lahůdkou je originální Tucker s plochým šestiválcem v zádi a s aerodynamickou karoserií (nelze si nevzpomenout na Tatru 87), s nímž chtěl jeho tvůrce porazit detroitskou Velkou trojku, ale ta se postarala o to, aby se mu to nepodařilo.

Od prvopočátků po křižníky silnic

Velký Barn U je garáží pro klasické americké křižníky silnic z padesátých až sedmdesátých let včetně revolučního Chrysleru Turbine (1963), ale také pro známé sportovní vozy Chevrolet Corvette, Ford Mustang, American Motors AMX, Kaiser-Darrin, De Lorean DMC12 a další; na stěnách jsou zavěšena historická dětská šlapací autíčka. Barn G zdobí sbírka znaků a sošek z chladičů, kolekce modelů a skutečný filmový Rolls-Royce ročníku 1931 z Disneyova seriálu Gnomemobile včetně útulné zadní části kabiny za skleněnou přepážkou v obřím měřítku 2:1!

Prohlédnout si důkladně alespoň všechny významné exponáty zabere celý den, mnozí návštěvníci se během týdne vrací, což zakoupená vstupenka umožňuje (základní vstupné 16 dolarů – 370 Kč). Gilmorovo automobilové muzeum bylo oficiálně otevřeno už v červenci 1966, letos po přestávce znovu zpřístupněno v červnu a na příští rok chystá novou halu Muscle Car Museum s trvalou výstavou těch nejsilnějších amerických vozů, zvaných muscle cars (jako jsou Pontiac GTO, Shelby Mustang nebo Chrysler 300 Hemi).

Reklama

Související témata:
Načítám