Hlavní obsah

MTX 1600 RZP-T – Český prototyp pro záchranu životů

Foto: Archiv Garáž.cz

Metalex byl velmi pokrokovou firmou, která během své historie navrhla řadu speciálních automobilů. Hodně moderní byl nápad na rychlé záchranné auto schopné okamžitého zásahu například při nehodách.

Článek

Statistiky z druhé poloviny sedmdesátých let o nehodách nebyly vůbec příznivé. Zavedení rychlostních limitů se nijak neprojevilo (také byly zavedeny z důvodu ropné krize, ne kvůli nehodovosti, až vám zase budou politici něco nalhávat) a zhruba 300 lidí umíralo zbytečně na silnicích jen proto, že se k nim pomoc nedostala včas. Ústav pro výzkum motorových vozidel, odborní lékařští poradci a mělnická pobočka firmy Metalex tedy vyvinuli společně speciální rychlý zásahový automobil MTX 1600 RZP-T.

Foto: Archiv Garáž.cz

Speciál se svou výbavou a jeho posádkou byli schopní zachraňovat a vyprošťovat osoby při dopravních nehodách, lokalizovat požáry a poskytovat první pomoc před příjezdem sanitky (tehdy většinou zoufale pomalé Škody 1203). Prototyp byl hotový na jaře 1979 a používal jej benešovský hasičský sbor v systému Autovoc. To byla síť telefonického tísňového volání na hlavních silničních tazích, konkrétně toto auto sloužilo hlavně na prvním úseku D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Další automobily měly být dodány do Tábora a Českých Budějovic, čímž by byla pokryta silnice E55 s hustým provozem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na první pohled v autě poznáte kombi Lada VAZ 2102, který se ale v Metalexu dočkal řádné kůry. Místo původní dvanáctistovky je pod kapotou šestnáctistovka z typu 2106, ovšem naladěná tak, jak v MTX upravovali motory pro soutěžní rally speciály, tedy na výsledných 110 koní. Ze soutěžních speciálů vycházel i podvozek a ochranný rám pro posádku. V Metalexu ovšem chtěli maximální výkon i v nepříznivém počasí, takže olejová vana byla vybavena ohřívačem, který teplotu oleje i u odstaveného auta udržoval na 40°C. V autě byla také větší baterie o kapacitě 75Ah, druhý menší akumulátor pak napájel přídavné osvětlení.

Vepředu mělo auto odtlačovací hliníkový štít s pryžovými díly tlumícími náraz. Na něm pak byla přídavná dálková a mlhová světla. Další dva přídavné halogenové světlomety byly na střeše, místo tam bylo i na dva hledáčky a výstražný maják. Uvnitř MTX namontoval vlastní anatomická sedadla a tříramenný volant. Přístrojová deska byla ze sedanu 2103. Další důležité ukazatele byly uprostřed palubní desky. Spolujezdec ovládal vysílačku a radiotelefon. Zadní sedadla v autě nebyla, prostor byl oddělen silovou sítí a bylo v něm uloženo záchranářské vybavení.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přesněji šlo o titanové hydraulické vyprošťovací kleště, trojici velkých práškových hasicích přístrojů a dvojici menších kapalinových, dvě vyprošťovací lana, páčidlo, sekáč na plech, ocelový hrot, molitanovou matraci, přikrývky, dlahy, protišokovou soupravu, dýchací přístroje, skládací nosítka a ochrannou stříšku. Do auta byly dány i čtyři dopravní kužele.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zkušební provoz systému Autovoc byl spuštěn až v roce 1981. Byly vyrobeny jen dva automobily. I ty ale sloužily výborně a podle statistik zlepšily podíl zachráněných účastníků dopravních nehod o 15 %. Metalex však od záchranářských aut neupustil a později se vrhnul do úprav dalších aut, zejména sanitek, které měly nahradit silně zastaralé Škody 1203.

Reklama

Načítám