Článek
Pro milovníky historických motocyklů zejména tuzemské výroby byla vyjížďka velmi přínosná. Možnost prohlédnout si v jednom dni tři muzea a cestu podniknout na vlastním historickém motocyklu byla lákavá. Zejména ještě s příslibem odborného výkladu v muzeích a s cestou jištěnou doprovodným autem z NTM. Dodávka s menším dílenským vybavením byla schopna v nejhorším případě naložit i několik motocyklů odmítajících poslušnost.
V sobotním dopoledni se účastníci jízdy sešli v Národním technickém muzeu v Praze, kde je přivítal Mgr. Arnošt Nezmeškal, ředitel odboru muzea dopravy v NTM. Akci zahájil komentovanou prohlídkou historických motocyklů v NTM, po které následoval odjezd do muzea Splněný sen v Pavlíkově. K řízení doprovodného automobilu byl odsouzen Jiří Příhoda, také zaměstnanec NTM, restaurátor a milovník motocyklů - někdo tím volantem prostě točit musel. Arnošt Nezmeškal pak prokázal, že není jen muzejní kancelářská …(takové to zvířátko), ale že se historických motocyklů nebojí a osedlal svůj vlastní, skoro devadesát let starý stroj AJS 500.
Motocykly účastníků akce, zaparkované u dopravní haly NTM
Účastníci akce přijeli na opravdu různorodých motocyklech
Počasí výletu přálo, letní silnice byly poměrně volné, a tak až na pár drobných závad (uvolněné lanko ovládání spojky, atd.) všichni v pohodě dorazili do muzea v Pavlíkově, kterým je provedl jeho majitel Ivoš Šarlingr. V jeho muzeu jsou sice k vidění i motocykly významných světových značek, přednostně je ale zaměřeno na tuzemské výrobce. Můžete si tam prohlédnout ty důležitější a zajímavější motocykly značek Jawa a ČZ, a také ucelené kolekce motocyklů Ogar a Praga. Ivoš Šarlingr si ale víc cení toho, co v jiném muzeu neuvidíte – motocyklů našich značek J.F.K., Orion, Premier, JOLI, Simandl, Plicka, Poustka, Haná, Eisler, Orkán, Meteor, Bekamo, Itar.
Muzeum Splněný sen v Pavlíkově: kdo zná český motocykl ABL?
Ivoš Šarlingr se pak k výpravě přidal na svém sportovním motocyklu Premier 500 OHV SSL z roku 1931 avšichni pokračovali k cíli cesty, do Plasů. Tamní odnož původní pražské výstavy Fenomén Jawa byla otevřena v dubnu 2022 a svým obsahem nabízí proti obvyklým motocyklovým muzeím zcela jinou úroveň informací. Jediná sériová Jawa se sidecarem vás uvítá hned při vstupu do výstavní haly, a pak si už můžete prohlížet jen málo známé, některé i dosud nikdy nevystavované exponáty, převážně ze soukromých sbírek. Výstava je zaměřena na motocykly sportovní, tovární speciály určené pro závody, a pak na poválečné prototypy cestovních motocyklů, které se nedočkaly sériové výroby.
Vzácné sportovní motocykly Jawa
Návštěvníci muzeí často nečtou popisky u exponátů, na této výstavě by ale o mnoho přišli. Některé parametry vystavených motocyklů by totiž v souvislosti s dobou jejich vzniku málokdo odhadl. Například už v průběhu německé okupace za druhé světové války byly zkonstruovány motory, které disponovaly výkonem ještě dnes ohromujícím. V Plasech je z té doby vystavena jednoválcová plochodrážní pětistovka s rozvodem OHC o výkonu 50 koní, na pražské výstavě byla i plochodrážní Jawa 500 DOHC s motorem přeplňovaným dmychadlem, která měla už tehdy výkon 75 koní! Ta se prý ale neosvědčila proto, že byla přemotorovaná. S výkonem si totiž nedovedl poradit její podvozek, byla prý nezvladatelná.
Soutěžní Jawa 250 z roku 1987, vyráběná ve stokusových sériích, je na této výstavě snad nejobyčejnějším motocyklem
Výstava v Plasech je z prostorových důvodů omezená svým rozsahem, je ale nepřehlédnutelná významem vystavených exponátů, z nichž některé dokonce nebyly vystaveny ani na původní výstavě v NTM v Praze. K nim patří i třeba taková docela obyčejná motorka v designu Jawy 640. Nemá ale dvojitý rám jako Jawa 350 – 640 a je poháněna indickým jednoválcem Yezdi 250, který pro značku Yezdi zkonstruoval v sedmdesátých letech v Indii náš konstruktér Aleš Novotný. O jednoválcový motocykl byl v devadesátých letech zájem v některých jihoamerických zemích, naděje na sériovou výrobu se ale rozplynula s neschopností zadluženého podniku Jawa financovat nákup indických motorů. Naděje na spolupráci tak skončily hned v roce 1994, kdy byl vyroben jen tento jediný prototyp.
Při slavnostní vernisáži, která se konala 7. 4. 2022, se u prototypu motocyklu Jawa/Yezdi 250 nechali společně zvěčnit indický velvyslanec Hemant H Kotalwar a generální ředitel NTM Mgr. Karel Ksandr
Motocykly, vystavené nyní v Plasech, opravdu nikde jinde nepotkáte. Výstavu by neměli vynechat fanoušci té méně známé historie Jawy. Kromě několika zde vystavených motocyklů, které jsou součástí sbírkového fondu NTM, patří ostatní do soukromých sbírek a jejich majitelé je nevystavují, ani s nimi nejezdí na veteránské akce. Nenechte si tuto jedinečnou výstavu ujít, bude otevřena do konce října. Otvírací dobu muzea v Plasech naleznete na webu NTM.
Jediný dochovaný prototyp Jawa pérák 125 v modernizovaném podvozku, který se už nedostal do výroby
K historii už patří i poměrně moderní design
Dosud nikdy nevystavovaný prototyp Jawa 400, model 630 z druhé poloviny osmdesátých let, je poháněn dvoudobým dvouválcem neodvozeným od série, s hliníkovými válci a s pětistupňovou převodovkou
Letecký motor Jawa 1000 z roku 1935
Vystaveny nejsou jen celé motocykly, ale i některé konstrukční prvky, jako například patentovaný výplet s dráty ohýbanými do tvaru písmene X ze sedmdesátých let
Akce! Arnošt Nezmeškal v sajdkáře, já za řídítky… a rychle pryč! Sériovka se sajdkou sem přece nepatří! Ale vždyť jsem z ní přece vypustil benzín a není to exponát, je to jen prolézačka pro návštěvníky, na fotky do rodinného alba
Spokojenost všech účastníků akce vedla její organizátory k zamyšlení, že by se podobné akce mohly pořádat i v budoucnosti. Těšme se tedy, co se jim pro nás podaří vymyslet, a nezapomeňte proto od jara příštího roku sledovat stránky NTM, kde se snad nabídka podobné akce objeví.