Hlavní obsah

Výrobce Indické Jawy obnovuje značku Yezdi

Foto: Classic Legends

Indická Jawa je na našem trhu už nějaký ten pátek a nutno poznamenat, že jsme si stihli tyto stroje celkem oblíbit. Jako z čistého nebe však přichází informace o tom, že Mahindra, potažmo její divize Classic Legends, odhaluje další, celkově již třetí značku motocyklů. A ta má opět návaznost na naši Jawu – jde o znovuzrození indického Yezdi.

Článek

Ještě než se pustíme do motorek jako takových, pojďme si rozklíčovat trochu historie. V roce 1960, po zhruba dekádě dovozu, vznikla v indickém Mysúru továrna, která začala pod českou licencí vyrábět naše Kývačky pro indický trh. Za celým nápadem přinést Jawu do Indie přitom stál rod Irani. Když potom skončila v raných sedmdesátých letech licence, musely motocykly změnit značku, a tak padla volba na název „Yezdi“, odvozený podle všeho od místopisného názvu „Yazd“ – rodné hroudy rodu Irani. I když existuje i nikdy nepotvrzený příběh, že je název odvozen od přepisu slova „jezdi“, které vykřikl jeden z českých techniků v Indii.

Od té doby se motocykly vyvíjely po vlastní ose, byť vliv a „výchozí bod“ Jawy byl pozorovatelný až do jejich konce. V roce 1996 se pak brány mysúrské továrny uzavřely a na další dvě dekády připomínaly motocykly Jawa a Yezdi jen všudypřítomné kluby majitelů – až tak byly původně české motocykly v Indii populární. Kompletní historii Jawy v Indii si můžete přečíst zde, ve článku Tomáše Hyana.

Foto: Classic Legends

Nové stroje chtějí imponovat individualistům

Teď se ovšem přesuňme o zmíněné dvě dekády kupředu, konkrétně do roku 2016. Právě tehdy se totiž na scéně objevuje Mahindra & Mahindra, indická společnost, vyrábějící od aut, přes traktory až právě po motocykly. Ta sleduje úspěch Royal Enfield na poli retro motocyklů a usoudí, že by měla do tohoto trhu naskočit – jenže retro motocykl je opravdu retro až tehdy, když si veze nějakou adekvátně retro značku. V rámci Mahindy vzniká tedy divize Classic Legends a volba padá na naši týneckou Jawu. Od té Mahindra získá licenci na použití značky pro vývoj, výrobu a prodej motocyklů Jawa v Indii a přilehlých trzích. Znovu pro jistotu opakuji – Mahindra nikdy nekoupila Jawu, ta je stále ve vlastnictví českého podniku Jihostroj.

Foto: Lukáš Volšický

Indické Jawy v Česku – vlevo 300 CL, vpravo Pérák

A dál už to asi známe všichni. Classic Legends představuje nové indické Jawy, konkrétně klasickou Kývačku (v Indii prostě jenom Jawa, u nás 300 CL), Pérak a model 42, které se po letech dostanou i k nám. O tom, jak to s novou indickou Jawou vlastně bylo, si můžete přečíst ve článku Honzy Čejchana, který byl tenkrát přímo na místě.

A teď konečně k té novince

Po Jawě přišlo Yezdi a nyní se historie opakuje. Právě Yezdi je totiž úplně „novou“ značkou v rámci Classic Legends, která doplňuje nabídku Jaw a chystaných znovuzrozených britských motorek BSA (ale o těch zase někdy příště).

A jak se vlastně Yezdi od Jawy liší? Jak ukazuje dnešní prvotní prezentace a odhalení motorek, mělo by být Yezdi více „nespoutané“. Slogan značky koneckonců říká „Not for the saint hearted“, což lze přeložit jako „Nic pro svatoušky“. Poněkud kýčovitá produktová videa pak naznačují, že na Yezdi jezdí samí drsňáci, a dokonce i pouliční rváči! Koneckonců posuďte sami…

Takže zatímco Jawa platí v nabídce za tu „značku pro slušňáky“, kteří chtějí nadčasový stroj, kopírující historický originál (ano, vím, že jsem o Pérákovi řekl, že je „drsnější“), Yezdi by si měli kupovat mladší individualisté, kteří si chtějí udělat výlet do terénu, perou se v ilegálním ringu a jejich holky se koupou v tangách (teď už se na to video podíváte, co?).

Tři stroje, každý trochu jiný

Takže jaká je nabídka? Celkem budou k dispozici tři motorky, pojmenované trefně Roadster, Scrambler a Adventure, kdy každá z nich má jiné provedení, ergonomii a výbavu. Technický základ je ale vždycky stejný – v trubkovém ocelovém rámu pracuje kapalinou chlazený jednoválec o objemu 334 cm3, tedy stejný motor, jaký najdeme v Péráku. Naladění se ale vždy drobně odlišuje – Scrambler má 29,1 koně, Roadster 29,7 koně a Adventure 30,2 koně.

Foto: Classic Legends

Yezdi Roadster

Roadster je vlastně na půl cesty mezi naháčem a cruiserem – jeho pojetí drobně připomíná třeba Hondu Rebel. Přední kolo je trochu předkopnuté, stavba celkově nízká, ale pozice za řídítky pořád uvolněná. Je to taky jediný model, který má víka motoru shodná s Pérákem – tedy klasicky zaoblená jako na 300 CL.

Foto: Classic Legends

Yezdi Scrambler

Velmi populárním směrem se potom vydává Scrambler. Na něm se sedí jako na enduru, ale přitom je pořád správně minimalistický jako naháč. Má drátěná kola, kryty rukou, zvednuté výfuky po stranách a tak dále. Motor má postranní víka hranatá, evokující pozdější modely Yezdi (a naše „hranaté“ Jawy a CŽ).

Foto: Classic Legends

Yezdi Adventure

Pro velké cestovatele je tady nakonec cestovní enduro Adventure. To má spoustu věcí jako Scrambler, ale navíc si veze delší kyvnou vidlici, větší přední kolo pohodlnější sedlo, padací rámy a přípravu na kufry, větrný štítek nebo budík se šipkovou navigací.

Zákazníci v Indii už mohou nové Yezdi objednávat, o případném dovozu k nám skrze Jawu se teprve jedná. Všechny motorky pak na indickém trhu vychází kolem 200 000 rupií, což je v přepočtu kolem 60 000 korun. Cena v Indii je ale jen pro informaci – s ohledem na zdanění, dovoz, clo a evropskou homologaci při případném dovozu k nám, bude cena pochopitelně úplně jiná.

Reklama

Související témata:
Načítám