Hlavní obsah

Motorky a (ne)začátek sezony

Foto: Jakub Deml

První jarní dny máme úspěšně za sebou, podobně jako den, kdy autům končí povinnost zimních pneumatik. Zvuk laďáků, nesoucí se krajinou podél „provařených“ silničních tahů, ale téměř neslyšíme. Protože podobně jako chybí turisté u památek hlavního města, chybí i motorkáři po zimním spánku na silnicích. Podobně jako v případě turistů, je i většina motorkářů pěkně doma v karanténě.

Článek

Hned z první dobré je potřeba podotknout, že karanténa je ta správná volba. Po internetu už pár týdnů koluje nádherný a velmi pravdivý žert: „Poprvé v historii máme možnost pomoci světu tím, že budeme sedět doma na zadku a koukat na seriály. Tak to zkusme nepodělat.“

Když už jedete ven, buďte opatrní

Jenomže známe se. Někomu to doma leze na mozek a neexistuje moc lepších způsobů jak vyvětrat hlavu než na motorce. Mnoho lidí také pořád jezdí do práce a počasí v některých dnech vyloženě vybízí vzít na dojíždění motorku. A když už na tom sedím, tak proč by nemohla mít cesta z práce místo klasických patnácti kilometrů třeba sto padesát. Tyhle cesty s oklikou zná koneckonců každý.

Důležité je, že když už si neodpustíte nějakou tu vyjížďku (a já vás v tom naprosto chápu), tak berte ohled na několik věcí. Pokud nejste echt tvrďáci, už nějaký pátek jste na motorce neseděli a je potřeba mít na paměti, že i ti největší borci, kteří brousili kolena ještě v listopadu, za pár měsíců poněkud zdřevění. První pocity v sedle po několika měsících jsou vždycky smíšené. Ta věc odmítá spolupracovat, do toho se vám mlží plexi na helmě a zebou vás ruce v rukavicích – no hrůza.

Foto: Jakub Deml

Počasí už vybízí k první vyjížďkám... na rozdíl od celkové situace

Připočtěte si zbytky štěrku a dalšího zimního bordelu na některých silnicích, a na průšvih je zaděláno. Nikdo nechce zahodit hned z úvodu sezony a na začátku téhle sezony to platí dvojnásob. Pokud to totiž dopadne hůř než jenom odřenými plasty, a vy si tak vykoledujete pobyt v nemocnici, ocitáte se v dost pitomé situaci. Doktoři, sestry a další hrdinný zdravotní personál jsou v tuhle chvíli zavaleni úplně jinými problémy a předpokládám, že nikdo nechce být za „toho pitomce, co nevydržel doma u seriálu“.

Zkrátka když už to nevydržíte a jedete se někam projet, buďte maximálně opatrní. Nebojte, ona ta sezona bude nakonec ještě docela dlouhá a na oťukávání limitů bude hodně času. Teď hlavně bez karambolů.

Být asociálem není žádná ostuda

S ježděním v současné situaci pak souvisí ještě další věc. Nařízené sociální distancování a nošení roušek má svůj důvod, takže vážně nevypadá ani trochu dobře, když se na benzince nebo odpočívadle vyskytne deset motorkářů, kteří spolu zvesela probírají první sezonní zážitky, samozřejmě bez roušek. Jasně, kdekdo jezdí radši v partě než sám, ale i tohle mějte na paměti, a dokud je potřeba držet si odstup, buďte raději solitéři. Stejně jako na ostřejší jezdění, bude dost prostoru i na pokec s ostatními.

Foto: Jakub Deml

Na jízdu v partě teď není vhodná doba. Když už vyjedete, lidí se spíše straňte

Králičím telegrafem se ke mně také doneslo, že se několik motorkářů míní vydat příští sobotu (11. dubna) na zrušené zahájení motocyklové sezóny do Poděbrad. K tomu jen jedno - buďte rozumní a nedělejte to! Zrovna tuhle akci, kdy motorkáři vytvoří frontu z Prahy až do Poděbrad, aby tam následně ucpali náměstí, jsem nikdy moc nechápal, a ještě o dost víc nechápu partyzánské snahy sejít se i přes naléhavost současné situace. Když se tam někdo přece jenom pokusí jet, policie ho beztak pravděpodobně otočí zpátky domů, a bude tak akorát za tupce. Prostě se na to vykašlete, do kolony do Poděbrad si můžete jet stoupnout příští rok.

Běžte raději šroubovat

Z odstavců výše vyplývá, že v dané situaci není nad trochu domácí pohody. A taky v tom je krása našeho koníčku – s motorkou si můžete užít dost srandy i doma. Stačí si vzít pár piv k motorce do garáže a hned je z toho zábava na celé odpoledne.

Ať už jste sebesvědomitější motorkáři, rozhodně mi netvrďte, že na motorce nemáte po zimě co dělat. Můžete začít absolutně základními kontrolami – mrkněte, kolik je v motoru oleje, kolik zbývá brzdových destiček a jestli jsou pneumatiky správně nafouklé a s dostatečným vzorkem. Na vyplétaných kolech můžete oťukat dráty, zda nejsou volné, u vodou chlazených motorů zase mrkněte na množství a stav kapaliny.

Foto: Jakub Deml

Spíš než lézt na motorku se teď doporučuje běhat okolo ní. Alespoň budete na ostrý start sezony náležitě připraveni

Pak tu máte ještě brzdovku v brzdách a samozřejmě řetěz, čímž se dostáváme k základním servisním úkonům. Pořádně vyčistit, promazat a správně došponovat řetěz není nikdy na škodu a patří to mezi činnosti, které by měl ovládat a pravidelně provádět každý motorkář. Je pak jenom na vaší zdatnosti a vybavenosti, do čeho dalšího se pustíte. Je libo výměnu oleje a dalších kapalin, nové desky, svíčky či vzduchový filtr? Máte před sebou kontrolu ventilových vůlí, čištění karburátorů, nějakou větší opravu, případně chcete jenom oběhnout motorku s momenťákem a „pocvakat“ vibracemi povolené šrouby? Právě teď je na tohle všechno čas.

A když už máte mechaniku ve stoprocentním stavu, můžete se vrhnout na kosmetiku. Ruční láskyplné umytí je jenom základ. Teď máte dost času na sundání plastů a zbavení se prastarých nánosů špíny pod nimi. Dnes se nikdo nikomu nebude smát, že „to s tím leštěním vážně přehání“. Naopak – rozleštěte si všechny škrábance, které na laku zanechaly zipy na oblečení, a nakonec všechny lakované díly přeběhněte s kvalitním voskem. Pak ještě kompletně naleštěte výfukový systém a motorka bude vypadat jako nová. Když všichni využijí karanténní čas správně, vyjedeme nakonec všichni na skvěle vypadajících a perfektně fungujících strojích.

Foto: Jakub Deml

U některých motorek toho moc nenaleštíte, ale máte-li v garáži něco s enormním množstvím chromu, můžete se vyřádit dosyta

Prodejci a servisy většinou fungují

Mnoho otázek vyvstává taky kolem nakupování motorek a jejich servisu. Pokud tedy máte našetřené peníze v kapse, ale v nákupu vysněného stroje vám brání zavřený showroom, nevěšte hlavu. I přes uzavřené prodejny totiž motocykloví dealeři docela slušně fungují. Vše je na domluvě, ale mnoho zástupců značek, a dokonce i některé bazary, nabízí konzultace po telefonu a případně i dovoz nové motorky až před dům – prostě když nemůžete vy za novou motorkou, může nová motorka za vámi. Hodný pán v roušce ji vyloží z dodávky přímo u vás, a vy se tak můžete vrhnout třeba na to voskování, případně na opatrné zajíždění.

Ještě jednodušší je to se servisy, které mohou být otevřené v případě, že se v nich nesetkává víc než třicet lidí naráz. Většina provozů zodpovědně přistoupila na zvýšené hygienické nároky, takže odborným jarním servisům nic nebrání.

Sečteno podtrženo, berme nastalou situaci coby přípravnou fázi před pořádným vypuknutím motorkářské sezony. Jen málokdo se dnes může vymlouvat na to, že „vůbec nestíhal“ – většina z nás má víc času než běžně na začátku sezony, takže směle do příprav a uvidíte, že až poprvé pořádně vyjedete, bude to o to lepší.

Reklama

Načítám