Hlavní obsah

Mladí, nebojte se řídit! Bezplatné kurzy vás zbaví nejistoty

Foto: Jakub Misík

Vyzkoušeli jsme si, co se vše mladí řidiči učí na dotovaných kurzech v bezpečí polygonu. Vy můžete také, lekce jsou totiž zdarma

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud vám je mezi 18 a 24 lety, určitě oceníte možnost bezplatného řidičského vzdělávání v bezpečí polygonu. Jeden takový dotovaný kurz určený pro mladé šoféry jsme navštívili, abychom zjistili, co vše se začátečníci naučí. A jelikož jde o celorepublikovou akci, máte možnost se na tyto akce přihlásit i vy.

Článek

Nejistota za volantem vás od řízení může zbytečně odradit, nebo dokonce způsobit nechtěný malér. Mezi ohrožené skupiny patří také mladí lidé, kteří většinou nemají tolik zkušeností jako starší šoféři. Jak předcházet krizovým situacím, získat sebejistotu a zbytečně nebourat?

Kromě praxe pomohou i řidičské kurzy a jeden takový jsme s naší i30 Fastback N navštívili. Nebyli jsme však sami, do Hradce Králové se na polygon S-Drive sjelo na 40 účastníků, což značí slušný zájem mezi dospívající mládeží.

Foto: Jakub Misík

Na hradecký polygon S-Drive se sjelo na 40 účastníků, což značí slušný zájem mezi mladými

Projekt Start Driving, který je omezen pro řidiče ve věku od 18 do 24 let, je dotován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Do projektu je také zapojena Asociace autoškol, Asociace center bezpečné jízdy, dopravní psychologové a Dopravní policie ČR, proto se tyto bezplatné kurzy konají po celém Česku.

Cirka osmihodinový výcvik se dělí na dvě části, přičemž každá z nich nabídne různorodé menu. Úvodní sekce se věnuje organizačním pokynům, teorii bezpečné jízdy, dopravní nehodovosti a práci ve skupinách s dopravními psychology nebo defenzivní jízdě v provozu ve vozidlech autoškoly.

Foto: Jakub Misík

Podmínkou pro přijetí do kurzu je věk 18 až 24 let a dorazit vlastním automobilem

Odpolední program zase zaměstná vaše ruce, protože si se svým autem vyzkoušíte krizové brzdění, zvládání smyků, parkování nebo slalom. Pojďme se tedy blíže podívat, co je obsahem jednotlivých stanovišť.

Teorie defenzivní jízdy

Znáte léčbu šokem? Tak hned v úvodu na vás jedno překvapení v podobě emotivního videoklipu čeká. Snímek ukáže, že nepozornost a spěch se nevyplácí, zvláště při průjezdu před školou.

Foto: Jakub Misík

Máte rádi překvapení? Hned několik jich na vás čeká hned v úvodu

Mladí lidé ve věku od 18 do 26 let způsobují statisticky nejvíce nehod s fatálními následky na počet řidičů v daných věkových kategoriích, proto tento kurz nabádá interaktivní formou k nutnosti pozorovat, přemýšlet a připravovat se. Mezi uvedené praktické příklady patří fakt, že i když máte podle pravidel silničního provozu přednost, neznamená to, že ji skutečně v reálné situaci od přijíždějícího řidiče dostanete.

Foto: Jakub Misík

Zkušený lektor také vysvětlí rozdíly mezi začátečníky, běžnými řidiči a mistry volantu

Žáci jsou lektory v teoretické části nabádáni, aby byli vždy připraveni reagovat na potenciální nebezpečí. Kladen je též důraz na získání návyků v podobě udržování trvalého přehledu o dění okolo auta, nejenom vpředu. Zdraví a životy by měly být v žebříčku hodnot každého šoféra na prvním místě.

Dopravní policie

Na místo konání kurzu dorazí i zástupce od dopravní policie, který účastníkům ukáže, jakým způsobem by vás hlídka měla zastavit nebo popíše průběh silniční kontroly. A protože se na území Česka stane denně přes 100 dopravních nehod, některé z nich uvidíte i na autentických videozáznamech.

Foto: Jakub Misík

Do Hradce dorazil za dopravní policii plukovník Petr Dušek, aby mladým lidem přiblížil práci dopravních policistů

Teorie zvládání smyků

Další část blíže představí přetáčivé i nedotáčivé smyky. Zkušený učitel nováčkům vysvětlí, proč taková situace nastane, jaké jsou její příčiny a navrhne správné řešení krize. Mladí se seznámí mimo jiné s funkcí ABS a stabilizačních systémů, které jsou pro bezpečnost silničního provozu zcela zásadní a s důležitostí správného sezení za volantem.

Foto: Jakub Misík

Který smyk je nebezpečnější? Mnoho lidí odpoví, že nedotáčivý, ale opak je pravdou

Dopravní psycholog

Poměrně uvolněná atmosféra bude panovat při práci ve skupinkách pod taktovkou dopravních psychologů. Žáci dostanou za úkol písemně odpovědět na specifické otázky, které se poté probírají hromadně formou diskuze.

Foto: Jakub Misík

Tematická část s dopravními psychology je zaměřená na práci ve skupinkách

Jde například o zásadní témata typu ovlivnění reakcí a chování řidiče pod vlivem alkoholu nebo drog, či co vlastně znamená pojem přiměřená rychlost a jak ji určit. Řeč však bude i o komfortních systémech (např. tempomat), vlivu emocí na řízení, telefonování za jízdy, plánování trasy nebo o komunikaci se spolujezdcem.

Foto: Jakub Misík

Účastníci dostanou za úkol písemně odpovědět na otázku a poté o ní společně debatovat

Defenziva v praxi

Dopolední slot obsahuje také praktickou defenzivní jízdu, kdy se skupiny po třech až čtyřech studentech usadí do vozidel autoškoly a vyrazí do reálného provozu. Kvalitu jízdy, předvídavost a orientaci však nebude hodnotit přítomný instruktor, nýbrž ostatní členové posádky.

Foto: Jakub Misík

Mladá krev také usedne do vozidel autoškoly a pod dozorem instruktora vyrazí do provozu cvičit defenzivní jízdu

Praxe s vlastním autem

Odpoledne se konečně rozezní motory aut účastníků, kteří se prostřídají na několika stanovištích.

Jedno z nich se zaměřuje na praktické zkoušky zvládání přirozeného smyku, který může pro daný automobil vlivem odstředivé síly nastat. Na kluzném okruhu si mladí vyzkouší chování vozu v nízkých, ale i při vyšších rychlostech. V bezpečí dopravního polygonu však naplno poznají, jak se jejich plechový oř reálně chová při nedotáčivém či přetáčivém smyku.

Foto: Jakub Misík

Moderní auta umí díky sofistikované elektronice výrazně pomoci při řešení náhlého smyku

Jiný lektor se zase věnuje správnému provedení krizového brzdění, a to na mokrém asfaltu, kluzné ploše simulující led a povrchu s rozdílnou adhezí levé a pravé části úseku. Začne se pomalou třicítkou, ale poté rychlost stoupne až k 60 kilometrům za hodinu.

Foto: Jakub Misík

Díky odbornému dozoru a pomoci si mladí lidé bezpečně vyzkouší krizové brzdění na různých površích

My s hyundaiem nelenili, startovní pásku na „ledu“ přetnuli v rychlosti 73 kilometrů za hodinu a probrzdili se bezpečně až na konec dráhy. To přihlížejícím celkem jasně demonstrovalo fakt, jak moc se s vyšší rychlostí prodlužuje vzdálenost nutná k zastavení.

Foto: Jakub Misík

Nepodceňujte mokro nebo kluzko. Tyto povrchy rapidně prodlužují brzdnou dráhu

Třetí sekce patří všem milovníkům slalomů a parkování, jelikož se zde naučíte pod vedením lektora zacouvat do parkovacího místa, zaparkovat podélně a ovládat auto na předpřipraveném slalomu.

Foto: Jakub Misík

Hi-tech moderní auta umí zaparkovat sama, ale u starších lidových vozů je to jen na vás

Tady jsme opět ocenili náš nošovický výrobek, který umí po zařazení zpátečky dočasně přiklopit obě zpětná zrcátka, aby se vám lépe couvalo. Jako orientační pojistka pak slouží ještě zadní kamera a ultrazvukové senzory.

Foto: Jakub Misík

Všechny nácviky jsou prováděny s důrazem na bezpečnost, proto je u sekce vždy přítomen zkušený instruktor

Místa a termíny kurzů
Třinecprozatím plně obsazeno
Hradec Královéprozatím plně obsazeno
Příbramprozatím plně obsazeno
Vysoké Mýto13. 7. 2020
Jihlavaprozatím plně obsazeno
Mostprozatím plně obsazeno
Sosnová u České Lípyprozatím plně obsazeno
Ostravaprozatím plně obsazeno
Foto: Jakub Misík

Výcviková centra jsou připravena proškolit i hendikepované řidiče, jejichž vozidla mohou mít zvláštní ovládací prvky

Pokud už nechcete na nic čekat a rovnou konat, což radíme, zadejte do vyhledávače na Seznamu heslo Start Driving. Na webu projektu zvolte jeden z osmi polygonů, volný termín a vyplňte stručnou přihlášku. Jestliže je kurz už plně obsazen, nezoufejte a pravidelně sledujte předmětné internetové stránky. Je reálně možné, že se otevřou i dodatečné sloty.

Pro úspěšné přijetí do bezplatného kurzu musíte splňovat věkovou podmínku a dorazit svým automobilem. A to je vše. Snadné, poučné, smysluplné a zdarma. Za redakci Garáž.cz tento projekt určitě doporučujeme.

Reklama

Načítám