Hlavní obsah

Mercedes končí s dvanáctiválci. BMW a Audi budou následovat

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz S 65 AMG

Přibalte si do kufru na autosalon do Ženevy smuteční věnec a kondolenci – Mercedes tam přiveze vlajkovou loď S 65 Final Edition, ve které se tak symbolicky rozloučí s dvanáctiválcovými motory. Podobný osud nejspíš čekají i dvanáctiválce BMW a Audi; klasik si může povzdechnout, že svět už nebude nikdy jako dřív…

Článek

Není to ale úplně blesk z čistého nebe, protože přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec se ztratil z modelu SL 65 i G 65 a Mercedes už před půl rokem oznámil ústy Tobiase Moiera, šéfa divize AMG, že v nové generaci třídy S už dvanáctiválce nebudou – automobilka je pravděpodobně (!) nechá jen pro vlajkovou loď v podobě luxusní limuzíny Maybach. Mercedes je ohledně S 65 zatím skoupý na informace, ale prý by to mělo být důstojné rozloučení.

Foto: Mercedes-Benz

Doby pohledných motorů jsou dávno pryč, za chvíli budeme podobně vzpomínat na dvanáctiválce

Každopádně tohle není dobré zpráva. Je to jen další důkaz toho, že i tak velké a silné automobilky musí pečlivě hledět na každý gram emisí, které jejich auta vypustí do vzduchu. Právě emise jsou totiž důvodem, proč Mercedes bude nahrazovat tyhle důstojné jednotky přeplňovanými osmiválci. Moier k tomu řekl, že zákazníci se rozhodně nemusí bát, že by přišli o výkon a rychlost svých vozů. Bonusem má být nižší spotřeba, a tedy i nižší emise. O nedostatku výkonu rozhodně nikdo nepochybuje, ale jestli jste někdy řídili auto s dvanáctiválcem, nebo ho alespoň slyšeli, určitě jste byli fascinováni tím, s jakým stoickým klidem se předvádí od volnoběhu až k omezovači. Dvanáctiválcové motory jsou totiž téměř prosté jakýchkoliv vibrací a mají svůj specifický projev.

Šestilitrový dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turby má označení M279 a ve výrobě je od roku 2012, ale jeho původ hledejme až v počátku nového milénia a v jednotce M275. I kvůli tomu má tento dvanáctiválec problém s tím, aby splňoval extrémně přísné požadavky na emise…

Mercedes však není jediný, kdo se loučí s dvanáctiválcovým motorem. Podobný osud čeká i BMW a Audi. Mnichovská automobilka už na pár měsíců přestala svůj dvanáctiválec 6,6 l se dvěma turby dodávat, ale pak ho vrátila do hry, byť s filtrem pevných částic a se sníženým výkonem. A do osmičkové řady už ho vůbec nenasadila… No, a Audi již přiznalo, že jejich W12 skončí společně s aktuální verzí modelu A8.

Foto: Mercedes-Benz

Označení, které už budeme vídat jen na modelech Maybach. Možná...

Dvanáctiválce se tak stávají vskutku exkluzivní záležitostí a v nových autech si za ně patřičně připlatíte – najdete je totiž jen u exkluzivních značek jako Rolls-Royce, Ferrari, Aston Martin, Bentley či Lamborghini. Takže jestli o ušlechtilém dvanáctiválci přemýšlíte, možná je nejvyšší čas.

Reklama

Související témata:
Načítám