Hlavní obsah

Mercedes-Benz třídy V – dodávka, která jezdí jako osobák

Foto: Mercedes-Benz

Třetí generace Viana od Mercedesu (nyní mu říkají Třída V) přišla na světlo světa v roce 2014. Od té doby se jí prodalo více než 200 tisíc kusů a nyní došlo na facelift. Jako jedni z prvních jsme měli možnost se s omlazenými dodávkami s třícípou hvězdou na přídi svézt nedaleko španělské Barcelony. Takže co se změnilo?

Článek

Nové Véčko se od svého předchůdce na první pohled příliš neliší, proč také měnit něco, co funguje. Proměnou prošly přední světlomety, lehce přepracována byla i maska chladiče a přední nárazník. Nejde o žádné převratné změny, pocitově ale jakoby se Véčko snažilo více přiblížit osobním vozům stejného výrobce. S paketem AMG Line nechybí dokonce ani sportovně-elegantní diamantový vzor v masce chladiče. A ten Véčku moc sluší!

Foto: Mercedes-Benz

Ve verzi AMG Line nechybí Véčku ani slušivý diamantový vzor v masce chladiče

Změny proběhly také v interiéru. Nové jsou výdechy klimatizace „turbínového” tvaru i některé varianty dekoru. Co ovšem vyrazí dech jsou luxusní zadní sedadla, která dostanete ve vrcholných verzích výbavy. Jedná se možná o pohodlnější křesla, než jaká máte doma v obývacím pokoji. Jsou dostatečně robustní, mají elektrické ovládání, výklopný taburet, vyhřívání, chlazení, ale i masážní funkce. V tomhle si dovedu bez problémů představit i delší cestu a po příjezdu do cíle se budu možná dožadovat ještě přídavku.

Největší změny ale proběhly pod kapotou. Nové Véčko dostalo naděleno několik variant nového čtyřválcového dvoulitrového turbodieselu s označením OM 654, který nahradil dosavadní 2,2litrový OM 651. Nejvyšší specifikace je označovaná jako 300d a disponuje výkonem 239 koní a točivým momentem 500 Nm. Díky tomu zvládne zrychlit z nuly na sto za 7,9 sekundy, což je hodnota, za kterou by se nemusel stydět ani leckterý ostřejší osobák. Maximální rychlost pak činí na dodávku úctyhodných 220 km/h.

Ve variantě 250d je k dispozici 190 koní a 440 Nm točivého momentu, verze 220d pak nabízí 163 koní a 380 Nm. Novinkou v této třídě je devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic, která se již osvědčila v jiných řadách této německé automobilky. Do budoucna má přijít na trh ještě čistě elektrická verze, kterou Mercedes představil letos na začátku března na autosalonu v Ženevě a která nese označení EQV.

Foto: Mercedes-Benz

Žádná strohá dodávka, interiér se příliš neliší od interiérů osobních vozů značky Mercedes-Benz

A nebyl by to Mercedes, kdyby chyběla pěkná řádka asistenčních a bezpečnostních systémů. Kromě těch klasických, které jsou dnes už u této značky standardem napříč modelovou nabídkou, stojí za vyzdvihnutí například brzdový asistent nebo stabilizace bočního větru, která se u vyšších vozů, jako je tenhle, hodí.

A jak se s novým Véčkem jezdí? Upřímně, skoro jako s osobákem. Řidič nesedí tak vysoko, jak jsme u jiných modelů tohoto segmentu zvyklí, do Véčka se neleze jako po žebříku, ale nasedá podobně jako do vozů kategorie SUV. Výhled z vozu je i tak dobrý a navíc vám vůbec nepřipadá, že řídíte pětimetrový kolos.

K pocitu, že řídíte vlastně větší osobák, přispívají i motory, které netrpí nedostatkem výkonu, a tak se nemusíte bát předjíždět nebo polykat svižně dálniční kilometry dle libosti. Někdo si možná posteskne nad absencí šestiválce z minulé generace, vrcholná motorizace 300d je ale kvalitní náhradou a na dynamice jízdy nijak netratí. Skvěle funguje také devítistupňová automatická převodovka, která vám pocit ze svižné jízdy také nezkazí.

Foto: Mercedes-Benz

Véčko umí být i pěkně svižné...

Myslet na to, že řídíte dodávku, musíte pak samozřejmě v zatáčkách, kde je vyšší těžiště vozu a jeho délka znát, ale pokud nejedete jako utržení ze řetězu, tak ani zamotané klikaté silničky Véčku hlavu nezamotají. Mile pak překvapí i spotřeba, která se dá udržet mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů.

Na španělském pobřeží jsme kromě klasického Véčka mohli vyzkoušet také model Marco Polo, což je obytná verze této luxusní dodávky. Kromě zvedacího stanu na spaní na střeše automobilu disponuje v interiéru skvěle vybavenou kuchyňskou linkou, která nejen, že je praktická, ale také skvěle vypadá. Uvnitř najdete i malou ledničku, praktické skříňky a úložné prostory, dřevěnou podlahu a ze sedadel se dá navíc složit další dvojlůžko. Pro milovníky kempování asi nemůže být lepší parťák na cesty, v tomhle si zkrátka užijí cestování po vlastní ose i hodně zhýčkaní jedinci.

Kdybych chtěl být hnidopich, namítal bych, že za cenu nového Marco Pola můžete jezdit dalších dvacet let na dovolenou do pěkných čtyřhvězdičkových hotelů, stravovat se v restauracích a nemusíte dovolenkovat v autě. Ale tohle není ani tolik o penězích, jako spíš o filozofii a přístupu. Obytná dodávka vám dodá svobodu, soukromí a možnost užít si cesty úplně jinak než jen od hotelu k hotelu. A o tom cestování je. V novém Marco Polu budou tyto cesty opravdu na úrovni a s patřičnou dávkou komfortu, to vám garantuji.

Když jsem nepřímo naťukl tu cenu – základní model řady V s motorizací 220d začíná na 988 tisících korun, nejsilnější 300d pak na cenovce 1 148 500 korun. Obytnou verzi Marco Polo pořídíte v základu za 1 228 000 Kč (220d), respektive 1 375 500 Kč (300d).

Reklama

Načítám