Hlavní obsah

Mercedes-Benz E300 de vypadá usedle, ale je to kosmická loď!

Foto: Jakub Deml

Možná vypadá jako obyčejný kombík od Mercedesu, ale uvnitř skrývá techniku jako z kosmické lodi – sofistikovaný infotainment, chytré jízdní asistenty a vysoce efektivní plug-in hybridní pohon. Pokud vás to trochu děsí, tak vážně nemusí – v jádru je to totiž pořád ten úžasně pohodlný a uklidňující Mercedes, který očekáváte.

Článek

Vytahovat Mercedes z elektrické zásuvky je trochu zvláštní pocit. Zvlášť, když vypadá takhle usedle – třída E ve variantě kombi jako by definovala Mercedes napříč desetiletími. Ideálně v nenápadné stříbrné. A navíc s béžovým interiérem! Ale nenechte se zmást, tohle auto patří k nejmodernějším ve svém segmentu. A to především díky svému pohonu.

Foto: Jakub Deml

Mercedes do zásuvky – na to si musíme rychle zvykat

Pod kapotou se totiž ukrývá plug-in hybridní ústrojí, které kombinuje 194koňový čtyřválcový turbodiesel (z modelu E220 d) se 122koňovým elektromotorem, společnými silami pak přes devítistupňový automat pohánějí zadní kola. Tahle kombinace na papíře slibuje hodně úspornosti – vždyť diesely samy o sobě z nádrží jen usrkávají a podpora elektřiny by měla přinést ještě zajímavější výsledky. Ale co realita?

Prémiové ticho

Tak především je úžasně tichá (což je pro prémiové auto naprosto nezbytné). Elektrický motor je totiž opravdu silný (navíc je zpřevodovaný, takže umí jet ekonomicky až 130 km/h) a plně nabitá baterie (přijdete kvůli nim o 160 litrů kufru, ale stále máte k dispozici skvělých 480 l) vám zaručí nějakých 30 až 40 km reálného dojezdu, takže si té tiché a svižné jízdy užijete vážně dost.

Foto: Jakub Deml

Pod elegantní, ale trochu nenápadnou karoserií se skrývá technika jako ze sci-fi

Když pak elektřina dojde (nebo přepnete do režimu, kdy si ji auto šetří na vhodnější prostředí – tedy do městského provozu, kde se hodně energie vrátí rekuperací), nastartuje se diesel. Ale možná si toho ani nevšimnete, tak tichý dokáže být při běžné pohodové plavbě (kabina je taky naprosto příkladně odhlučněná!). Ano, pod plynem už jeho vrčení nepřeslechnete, je však dost distinguované, aby nekazilo zážitek.

Auto navíc i po vybití baterií stále funguje v hybridním režimu (v baterii vždy zůstává určitá rezerva), takže je diesel často vypnutý, kdy jen tak volně plachtíte nebo na jízdu stačí výpomoc elektromotoru. Překvapí vás, jak často se to děje – při citlivém zacházení absolvujete klidně skoro polovinu ujeté vzdálenosti čistě na elektřinu. A to i bez dobíjení.

A co ta spotřeba?

Myslete si číslo mezi dvojkou a šestkou – a to je vaše magická hodnota spotřeby. Každý dojde k jinému výsledku (mně po 500 km vyšlo 4,6 l/100 km, nabíjel jsem přitom jen jednou), a to nejen podle jízdního stylu, ale především podle toho, jak často ho dokážete nabíjet ze sítě – tedy jak efektivně dokážete využít těch 30 – 40 elektrických kilometrů „zdarma“.

Foto: Jakub Deml

Pod kapotou se dieselový čtyřválec dělí o místo s elektromotorem. Nezvyklá kombinace slibuje hodně úspornou jízdu. Jak moc? To záleží na tom, jak často ho dokážete nabíjet

Dieselový hybrid? Proč to někoho nenapadlo dřív!

Většina výrobců kombinuje své (plug-in) hybridy s benzinovými motory, ale myšlenka dieselového hybridu slibující ještě nižší spotřebu není nijak nová – koncern PSA jich pár postavil už před více než 5 lety. Problém je v tom, že diesel hybrid je prodejný prakticky jen v Evropě (kdežto ty kombinované s benzinovým motorem jdou i na obrovské trhy v USA a Číně), což výrobcům značně omezuje návratnost investice (na malém trhu jich prostě tolik neprodají). Drahé dieselové motory navíc v kombinaci s drahou hybridní technikou šroubují cenu až do nebe.

E300 de má pouze AC konektor a palubní nabíječka neumí víc než 7,5 kW (nabíjení tak zabere hodinu a půl z wallboxu a kolem 5 hodin z běžné 230V zásuvky), takže je připravený na typický scénář každodenního dojíždění do města za prací a nabíjení doma/v práci. Elektrické kilometry vám snadno mohou pokrýt celý denní nájezd, nebo alespoň jeho větší část. A dieselový motor pod kapotou zajistí, že se nebudete muset bát ani dlouhých jízd – a i při nich budete jezdit velmi úsporně.

Řada výhod a jedna zásadní nevýhoda

Tichý provoz a nízká spotřeba nejsou jedinými výhodami E300 de. Svými tabulkovými emisemi pod 50 g CO2 se tento plug-in hybrid totiž vejde do nové třídy elektrifikovaných vozidel se speciální SPZ „EL“, která nemusí platit dálniční známku (časem snad přibudou další výhody), a hlavně v Praze (a do budoucna snad i v dalších velkoměstech) nemusí řešit parkování. To je pro některé majitele příjemný bonus navíc, pro jiné klíčová výhoda.

Zásadní nevýhodou je pak pochopitelně vyšší cena – plug-in hybrid totiž začíná na 1 871 870 Kč. Což vypadá jako ranec peněz, když si místo toho můžete koupit třeba solidní E220 d se 194 koni a ušetřit tak 400 tisíc, které jen tak neprojezdíte. Jenže uvážíte-li, že plug-in má daleko vyšší výkon (porovnatelný je až šestiválec E350 d, který stojí 1 617 770 Kč) a navíc se těší výhodám daným značkou „EL“, tak už to stojí za zvážení.

Technické údaje
Motorčtyřválcový turbodiesel + elektromotor
Zdvihový objem1 950 cm3
Výkon143 kW (194 k) při 3 800 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 600 - 2 800 ot./min.
Elektromotor90 kW (122 k) a 440 Nm
Celkový výkon hybridního ústrojí225 kW (306 k) a 700 Nm
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 140 kg
Akcelerace 0-100 km/h6,0 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)1,7 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kapacita baterie13,5 kWh
Elektrický dojezd52 km
Kola a pneumatiky245/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 933/1 852/1 475 mm
Rozvor2 939 mm
Objem zavazadlového prostoru480 l

Reklama

Načítám