Hlavní obsah

Mercedes-Benz 540 K z roku 1937 se vydražil za 2 miliony eur

Foto: RM Sotheby's

Mercedes-Benz 540 K – dnes nesmírně ceněný veterán, a tento, ve sportovní verzi Cabriolet A, také mnohem vzácnější než běžná verze

15. 4. 2019

Mercedes 500 K a jeho nástupce, model 540 K, patřily ve své době k nejpozoruhodnějším vozům vizuálně i technicky, a zároveň také ke špičce toho, co ve 30. letech stuttgartská firma nabízela. Je tedy evidentní, že ani tehdy nešlo o vůz, který by byl zrovna běžně k vidění.

Článek

540 K byla technicky vzato přímo odvozená od svého předchůdce modelu 500 K. Dokonce po něm „zdědila“ i pokrokové nezávislé zavěšení. Hlavní rozdíl byl tedy v motoru – pětilitrový řadový osmiválec byl převrtán na objem 5,4 litru, přeplňování kompresorem zůstalo.

Foto: RM Sotheby's

Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A

540 K potom bylo vůbec prvním modelem značky, vyvíjeným pod taktovkou nového hlavního inženýra Maxe Sailera, bývalého závodního jezdce, který nahradil Hanse Nibela, jenž v roce 1934 zemřel ve věku pouhých 54 let. 540 K měla systém přeplňování Roots, kterým byla firma tehdy proslulá. Fungoval tak, že při prošlápnutí plynového pedálu až na podlahu se uzavřelo atmosférické sání, a zároveň se sepnul kompresor. Přestože se systém dobře osvědčil, byla 540 K na dlouhá léta posledním kompresorem přeplňovaným sériově vyráběným Mercedesem.

540 K se světu poprvé představila na autosalonu v Paříži v říjnu 1936. Řadový osmiválec dával 115 koní bez a obdivuhodných 180 koní s přeplňováním. Převodovka byla čtyřstupňový manuál a koncový převod byl tzv. „na přímo“ oproti předchůdci, který měl na čtvrtém rychlostním stupni deredukci. Zamezilo se tak mechanickým ztrátám. Díky tomu byl vůz schopný uhánět až 177 km/h. Krotit takovou rychlost pomáhaly hydraulické brzdy podpořené servem. Ve své době byla 540 K jen jedno z mála aut schopných překonat hranici 160 km/h.

Foto: RM Sotheby's

Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A

Tato konkrétní 540 K s číslem šasi 154078 má poměrně bohatou historii. Vůz si objednalo 4. srpna 1936 britské dealerství Mercedes-Benz London. Doručen byl 12. prosince ve světle zelené barvě s bledě žlutou střechou a se sedadly potaženými nejlepší vepřovou kůží. Těchto sportovních verzí Cabriolet A se údajně vyrobilo pouhých 32 kusů, a má se za to, že k dnešnímu dni se jich dochovalo jen 18.

Prvním majitelem byl podle všechno jistý pan Paine z Warwickshiru. Auto prý změnilo majitele už v prosinci 1937 a neslo registrační značku EPK 402. V 60. letech se dokonce objevilo ve druhém vydání knihy Mercedes-Benz 8 od Jana Melina, a někdy v té době, údajně v roce 1964, se vrátilo z britských ostrovů zpět na kontinent, konkrétně do Francie. Majitelem byl Jean-Paul La Fuge z Paříže. Pak se ví, že od roku 1992 do roku 2009 vůz vlastnil německý majitel Eduard Bollmeyer, který ho pak prodal do Mnichova muži jménem Eric van Lammeren.

Foto: RM Sotheby's

Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A

Ten vlastnil šasi 154078 až do roku 2015, přičemž za tu dobu byly na autě vykonány opravy o celkové sumě 50 tisíc eur. Auto pak bylo od roku 2015 do roku 2016 v Mercedes-Benz Classic Center, kde podstoupilo renovace v hodnotě dalších 40 tisíc eur.

V roce 2015 také vůz absolvoval zkoušku ohněm – podrobil se posouzení experty přímo od výrobce. Výsledek? Kupodivu velmi dobrý. Zjistilo se, že navzdory novému a jinému laku, než byl kdysi ten nový, vše ostatní je v pořádku a čísla odpovídají. Ba co víc, dokonce i karoserie je původní. Nosníky, rám, to vše je přesně ta ocel, se kterou si dali práci tovární technici ve 30. letech.

Mercedes-Benz 540 K je dodnes jedním z nejznámějších a nejikoničtějších vozů vyrobených těsně před druhou světovou válkou. Svým způsobem byla 540 K i měřítkem výkonu a rychlosti pro následující auta. Díky odolné konstrukci a kvalitní karoserii však vyčnívala taky v oblasti kvality zpracování. Tento konkrétní vůz je výjimečný hlavně tím, že drtivá většina verzí 540 K se vyrobila s uzavřenou karoserií, nebo případně jako čtyřsedadlový Cabriolet typu B a C, ale těchto sportovních dvousedadlových variant Cabriolet A je dnes opravdu jako šafránu. Není potom divu, že se auto na aukci v Essenu vydražilo za 2 250 000 eur, tedy za bezmála 59 milionů Kč.

autowebAUTOWEBaUtOwEb