Hlavní obsah

Mercedes 190E v rally – Vavříny z okruhů na RZ neobhájil

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Značka Mercedes-Benz sice nepatří k tradičním účastníkům rally, přesto několik typů na soutěžích startovalo. Tento úkol neminul ani nejmenší typ 190E, nedařilo se mu ale tolik, jako na okruzích, kde sbíralo tituly.

Článek

Poslední významný úspěch Mercedesu v rally už je hodně fousatý. Jde o africké vítězství typu 450SLC s automatickou převodovkou z konce sedmdesátých let. Automobilka na úspěch ale chtěla navázat a nejmenší sedan 190E se jevil jako vhodný. Proto značka zadala ladičské firmě Cosworth projekt na zvýšení výkonu jejich motoru 2,3 litru na zhruba 320 koní. Cosworth se pustil do práce na hlavě motoru a brzy představil výsledek svého snažení automobilce. Ta byla spokojená, jenže najednou se na scéně objevilo Audi Quattro s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem, které přepsalo mapu této disciplíny. Mercedes měl pohon jen zadních kol a atmosférický motor, takže se raději rozhodli nový typ použít na okruzích, kde jej v týmu Carlsson řídil i náš Zdeněk Vojtěch.

Foto: Archiv Garáž.cz

K nasazení do rally ale došlo a typ 190E 2.3-16 mohl vyrazit i na tratě erzet. Jako první jej nasadil francouzský tým Snobeck, který angažoval v roce 1986 Didiera Auriola. Výsledkem bylo druhé místo na Tour de France 1986. O rok později se za volant posadil legendární Bernard Darniche, pro kterého šlo o poslední sezonu v jeho kariéře. Potkalo jej mnoho technických závad a jediným dokončeným závodem byla Rally du Var, kde skončil sedmý. Mercedes řídil i Harald Demuth, který vyhrál několik německých soutěží.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technicky byla hlava motoru od Cosworthu skoro malým zázrakem. Dvojitá šestnáctiventilová hlava s rozvodem DOHC byla odlitá z hliníkové slitiny. Sací ventily mají průměr 38 mm, aby se skrze ně dostalo co nejrychleji velké množství paliva. U silniční verze získal Cosworth 49 koní navíc. Auto vážilo 1230 kg, stovku zvládlo za 8 sekund a maximálka byla 230 km/h. Pětikvalt Getrag měl vlastní chladič oleje a kulisu dog leg s jedničkou k sobě dozadu. Samosvorný diferenciál se staral o lepší přenos výkonu na kola. Pokud si budete chtít auto vychutnat naživo, vyrazte na rally, kde ve startovce figuruje posádka Jiří Jevický a Roman Votava, kteří tenhle kousek proháněji v českém šampionátu historických aut.

Reklama

Načítám