Hlavní obsah

Mechanici Red Bull F1 provedli pit stop ve stavu beztíže

Foto: Red Bull

Závodní mechaniky týmu Red Bull Racing už zřejmě přestalo bavit trumfovat sami sebe nejrychlejším časem zastávky v boxech při závodu Formule 1 a rozhodli se posunout svou hru o něco výš. Vlastně přesně o devět kilometrů výš. A ještě do stavu beztíže.

Článek

Závodní mechanici týmu Red Bull Aston Martin Racing jsou momentálně s přehledem ti nejlepší a nejrychlejší profíci na výměnu pneumatik v celých boxech Formule 1. Dokazuje to jejich rekordně krátká zastávka s časem neskutečných 1,82 s, za kterou dokázali Maxi Verstappenovi vyměnit všechna čtyři kola  v nedávné Velké ceně Brazílie – šlo už o jejich třetí rekord v pořadí v této sezoně (1,91 s ve Velké ceně Velké Británie v červenci a 1,88 s o dva týdny později ve Velké ceně Německa)!

Ale protože zjevně rádi hledají nové výzvy a chtějí posouvat hranice, rozhodli se tentokrát zkusit stihnout pit stop za 20 sekund. Což zní jako velká zívačka, ale má to jeden háček – ve stavu beztíže! Byli by tak první na světě, kdo to dokázal…

Samozřejmě to chtělo spoustu příprav a tréninku. Práce závodních mechaniků je celá o dokonalé preciznosti a pečlivě nacvičené souhře, kde má každý jasnou pozici a předem definované pohyby, aby se minimalizovaly časové ztráty. Předvést totéž ve stavu beztíže je však něco docela jiného – vaše tělo volně pluje prostorem, takže nemůžete najít přirozenou oporu, veškerý pohyb je zpomalený a každá fyzická akce vyvolává docela jinou reakci, než na jakou jste z povrchu země zvyklí. Snadno se vám tak může stát, že jen bezradně plujete prostorem a nekontrolovaně se točíte do kola, místo abyste klečeli u auta a vyměňovali pneumatiku. A nic takového v časovém presu rozhodně nepotřebujete.

Jak dosáhnout nulové gravitace?

Celý pokus se uskutečnil díky ruské kosmické agentuře Roskosmos, která má pro tento účel připravený velký dopravní letoun Iljušin Il-76. S ním posádka strmě vystoupá pod úhlem 45-50° do výšky 9 000 m n.m., stáhne výkon motorů a skloní letoun nosem dolů pod strmým úhlem 45-50°. Tím vznikne časové okno asi 25 sekund, kdy na palubě panuje stav beztíže.

Foto: Red Bull

Strmé stoupání a pak pád k zemi – tohle by letadlo rozhodně dělat nemělo!

Tým tak vytvořil výplň nákladového prostoru letounu Il-76 s potřebnými záchytnými systémy, na zemi nacvičili přesnou choreografii a sladili ji s potřebami filmařů, kteří celý pokus zaznamenávali. Zní to možná jednoduše, ale jednoduché to rozhodně nebylo, třeba i proto, že část týmu mechaniků musela na začátku akce stát vzhůru nohama na stropě a součástí akce bylo i otočení monopostu kolem své podélné osy. Výsledek je tak vážně spektakulární podívaná.

Tleskáme Red Bullu za jejich neobvyklé prvenství, které jim bezpochyby nějaký čas vydrží, protože žádný jiný tým pravděpodobně nebude cítit potřebu jim tenhle rekord vyfouknout. To si spíš budou brousit zuby (a poctivě trénovat), aby jim v sezóně nadcházející urvali nejrychlejší závodní pit stop…

Ještě si však pojďme připomenout, že to rozhodně nebylo poprvé, co se monopost F1 podíval do oblak a volně plul při nulové gravitaci. Podobný nápad měl už tým McLaren a v roce 1999 vyslal na stejnou misi svůj vítězný monopost MP4/12C s pilotem Davidem Coulthardem (podívejte se na celé video). Co je na tom nejzajímavější, že za celou akcí stál tehdejší manažer týmu Pavel Turek.

Reklama

Související témata:
Načítám