Hlavní obsah

McLaren Artura – Fascinace ve všech směrech

Foto: McLaren

Před deseti lety byl vstup McLarenu do světa sportovních aut považován za nerozvážnost a většina lidí mu věštila jediné – krach. Teď McLaren představuje elektrifikovaný model Artura a přepisuje pravidla hry moderních supersportů. Čtěte pozorně!

Článek

Nově představené Porsche 911 GT3, které nadchlo všechny pravověrné fanoušky tím, jak dál vybrousilo svůj diamantový charakter, může v očích mnohých vypadat vedle McLarenu Artura najednou jako dinosaurus. Žádné novinky, jen všechno dobré je ještě o kus lepší. A McLaren? Automobilka, která zaměstnává méně než dva tisíce lidí a ještě pořád bojuje o místo na slunci, představuje Arturu s úplně novým plug-in hybridním pohonným ústrojím, čímž se stává předobrazem supersportů budoucnosti.

Novinka v řadě Sports Series, tedy náhrada za konvenční 570S (mimochodem, odteď už bude McLaren dávat svým modelů pouze jména, ne zmatené kombinace čísel a znaků), zrychlí na stovku za pouhé 3 sekundy a jede maximálních 330 km/h, přitom zvládne ujet až 30 kilometrů čistě na elektřinu. Elektromotor tady není jako nutné zlo, ale jako vítaný pomocník pro dynamické schopnosti. A to nejdůležitější – Artura je dál kompaktním autem a váží jen o 27 kg víc než 720S! Dál taky na rozdíl od Hondy NSX nebo Ferrari SF90 sází jen na pohon zadních kol.

Motor a pohonné ústrojí

McLaren Artura má koncepci, která je podle mnohých jediným správným řešením pro novou generaci supersportů – kompaktní a přeplňovaný šestiválec doplněný elektromotorem se skromnými bateriemi (kvůli váze). Ferrari nenápadně přikyvuje (stejné auto už mají ve vývoji), Aston rozhodně souhlasí (přesně takhle bude vypadat Valhalla) a Porsche zvědavě přihlíží (hybridizaci 911 odložili až na další generaci).

Foto: McLaren

McLaren ukazuje soupeřům záda

McLaren, který dosud sázel na twin-turbo V8, proto vyvinul úplně nový šestiválec s objemem 2 993 cm3 s doširoka rozevřenými válci (120°) a dvěma turbodmychadly namontovanými mezi nimi. Dává výkon 577 koní při 7 500 otáčkách a omezovač zasahuje ještě o tisíc otáček později. Díky mazání se suchou vanou je uložený nízko a taky je o padesát kilo lehčí než V8, kterou McLaren dosud používal. Výfuky jsou vytažené nahoru mezi zadní LED světla.

Foto: McLaren

McLaren vyvinul zcela nový twin-turbo V6 pro novou generaci vozů

Ten motor je tak kompaktní, že je jen o trochu větší než osmistupňová dvouspojková převodovka za ním! Ale nedivte se, její součástí je 92koňový elektromotor, který autu propůjčuje schopnost ujet až třicet kilometrů rychlostí až 130 km/h v ryze elektrickém režimu. Jeho hlavním posláním je ale pomáhat benzinovému motoru při akceleraci a při řazení.

Hybridní technologie samy o sobě váží 130 kg, takže si sami spočítejte a představte, kolik úsilí musel McLaren věnovat tomu, aby jeho nové auto neztloustlo.

Foto: McLaren

Konstrukce je neskutečně kompaktní

Artura je taky prvním McLarenem s takzvaným e-diferenciálem, což je v podstatě elektronicky řízená spojková sada, která umí přenášet výkon mezi zadními koly a pracuje jemněji a rychleji než běžný samosvor. Umí taky řídit velikost úhlu driftu, což je technologie, díky které udělalo Ferrari z každého řidiče polovičního závodníka. V případě McLarenu si může řidič nastavit ovládání e-diferenciálu na centrálním displeji v kabině.

Podvozek a karoserie

Kvůli úspoře hmotnosti je Artura celá z karbonu. Má centrální vanu z uhlíkových vláken, která je s váhou pouhých 82 kg samozřejmě lehčí než kdy dřív, a kromě hliníkových nárazníků vpředu i vzadu má i pomocný hliníkový rám pro uložení motoru a zavěšení zadních kol. Vypadá to podobně jako u předchozích modelů, ale Mclaren říká, že používá hned čtyři nové druhy karbonů, novou pryskyřici a nové jádro pro větší pevnost. McLaren má z karbonu dokonce i rám čelního skla! Tak moc si je jistý pevností konstrukce.

Foto: McLaren

Základem je extrémně tuhá karbonová vana s hliníkovými pomocnými rámy

S délkou něco málo přes 4,5 metru a šířkou pod dva metry je Artura pořád kompaktním sportovním vozem. Rozvor činí 2 640 mm a je o 30 mm kratší než u předchozích aut, údajně kvůli obratnosti. Jestli je ale něco opravdu fascinující, pak je to váha auta – 1 495 kg je číslovka zasluhující respekt! McLaren využil všechny svoje znalosti, aby Artura byla co nejlehčí. Lithium-iontová baterie s kapacitou 7,4 kWh je samozřejmě uložená v podlaze, což pomáhá ke snížení těžiště.

Foto: McLaren

McLaren do zásuvky? Artura navazuje na vývoj P1

Přední zavěšení vychází z modelu Senna a volant je dál spojený s elektrohydraulickým posilovačem, který má zajistit bezprostřední a podrobnou zpětnou vazbu z řízení. Vzadu je pak nové pětiprvkové zavěšení, které je sice komplikované, ale funkční. Kromě 2,4 kg úspory neodpružené váhy má zajistit i lepší kontrolu při brzdění i akceleraci a lepší stabilitu v zatáčkách.

Artura jezdí na 19palcových kolech vpředu a 20palcových vzadu, na kterých budou nazuty pneumatiky Pirelli P Zero Corsa (mají mít podobnou míru přilnavosti jako Trofea na McLarenu 600LT). Taky si budete moci hrát s volbou tří jízdních režimů: Comfort, Sport a Track, přičemž každý z nich má vlastní nastavení převodovky a motoru, elektronického diferenciálu, tlumičů Proactiv a řízení.

Interiér

Artura má jako každý správný McLaren vzhůru vyklápěcí dveře a útulně působící, přesto minimalistický interiér s perfektní řidičskou pozicí a skvělým výhledem vpřed i do stran. Vůz si taky dál drží základní architekturu kokpitu, ale má úplně nový infotaiment, který pracuje s bezdrátovými jednotkami (hmotnost, vzpomínáte?) a slibuje rychlejší odezvu. K ovládání hlavních prvků včetně nastavení jízdních režimu nemusíte sundat ruce z volantu. Kupodivu tu chybí head-up displej. A nejde prý jen o váhu (už zase), ale i o čistší dojem z ovládání auta.

Novinkou jsou i jednodílné sedačky Clubsport, které kombinují lehkost závodních skořepin s vysokou mírou nastavitelnosti pohybem dopředu a dozadu, kdy je dráha pojezdu eliptická, a podpora stehen, beder a úhel sedačky se tak mění jedním pohybem. Klasicky nastavitelná (a těžší) sedadla Comfort jsou na přání. Inženýři se soustředili na odstranění nežádoucích zvuků, které by rušily dojem při jízdě na elektřinu, slibují ale intenzivní zážitky při sportovní jízdě.

Závěr

Pokud jste dočetli až sem, je vám nejspíš jasné, že Artura je mimořádným okamžikem nejen pro McLaren. Nejde o jízdní výkony, ostatně na svezení si počkáme ještě pár týdnů, ale spíš o použití technologií a celkový přístup.

Prodeje začnou letos v létě s cenovkou kolem 5,5 milionu korun (čili podobně jako jeho konvenční předchůdce 570S). McLaren bude na vůz dávat pětiletou záruku a na baterii dalších šest let. Sebevědomé, že?

McLaren zároveň oznámil, že čistě elektrický model je ve vývoji a na trhu by měl být někdy po roce 2025. Místo krachu se tak z McLarenu rychle stal technologický lídr v náročné kategorii supersportů. Fantastické!

Reklama

Související témata:
Načítám