Hlavní obsah

McLaren 720S Spa '68 Edition – oslava prvního vítězství

Foto: McLaren

McLaren 720S Spa '68 – po speciální tříkusové edici z programu MSO se jen zapráší. Jeden je údajně stále k mání!

8. 1. 2019

Závodní historie týmu McLaren je velmi bohatá a automobilka ji ráda připomíná. Jedním z klíčových milníků bylo první vítězství týmu McLaren, které ukořistil sám Bruce McLaren na okruhu Spa-Francorchamps v sezóně 1968. Stal se tak teprve třetím mužem (po Brabhamovi a Gurneym), který zvítězil na voze své vlastní konstrukce!

Článek

Své první vítězství ve Velké ceně ukořistil Novozélanďan Bruce McLaren v sezóně 1959 ještě pod křídly týmu Cooper-Climax (kde utvořil velmi rychlou a výkonnou dvojici s Jackem Brabhamem, svým objevitelem a mentorem), ale právě vítězství ve Spa 1968 představovalo velký milník pro značku McLaren. Bruce totiž začal od sezóny 1966 závodit s vlastním týmem na vozech vlastní konstrukce a úspěch ve Velké ceně Belgie byl prvním (a zdaleka ne posledním) týmovým zářezem.

Že to bylo právě ve Spa a za volantem byl právě Bruce dodává tomuto vítězství ještě větší punc výjimečnosti. Před padesáti lety byla totiž trať dlouhá 14 km a mnohem nebezpečnější než dnes. V podstatě šlo, podobně jako u Nordschleife, o asfaltovou špagetu hozenou do lesů, která nabízela jen minimální prostor pro chybu, zejména pokud jde o neblaze proslulé esíčko Eau Rouge. Všechno bylo umocněno vysokými rychlostmi, kterými se po dlouhých rovinkách jezdilo – Chris Amon si vyjel pole position s průměrnou rychlostí 240 km/h. PRŮMĚRNOU RYCHLOSTÍ! Na startu pak kromě Amona stály takové legendy jako Jacky Ickx, Jackie Stewart, Dan Gurney, Denny Hulme, John Surtees, Piers Courage, Jack Brabham nebo Jochen Rindt. Na nedostatek konkurence si tedy Bruce stěžovat rozhodně nemohl, přesto se mu podařilo díky své rychlosti a spolehlivosti se speciálem McLaren M7A získat historické prvenství, které stojí za to být oslavováno.

A model 720S na míru upravený divizí MSO je vskutku důstojnou připomínkou. Na první pohled vás samozřejmě praští do očí lak Papaya Orange (právě takovou měl Bruceův monopost M7A), ostatní změny jsou však velmi decentní – kontrastní černou lakovaná kola, plaketa v interiéru, silueta původní trati na spodní hraně zadních blatníků i opěrkách sedaček čalouněných Alcantarou a označení na prazích karbonového rámu. Speciální je i oranžově lakovaný klíč k vozu s nápisem "SPA 1968" na zadní straně.

Jsou to vážně jen drobné detaily, ale spolu s historickým odkazem pomáhají udělat z tohoto 720S sběratelskou záležitost. MSO navíc vyrobí pro belgického dealera pouze tři kusy, takže časem určitě získají na hodnotě. Šeptá se navíc, že jeden kousek je stále volný, takže vám držíme palce, ať ve sportce vytáhnou právě ta vaše vsazená čísla.

autowebAUTOWEBaUtOwEb