Hlavní obsah

Mate Rimac je nyní největší hvězdou automobilového světa

Foto: Rimac

Mate Rimac – dobře si ho zapamatujte, budete o něm v příštích letech slýchat hodně často

Když přestavěl své prorezlé BMW E30 na elektrický pohon, smáli se mu. Když chtěl založit automobilku v Chorvatsku, které nemá žádný automobilový průmysl, klepali si na čelo. Když se topil až po kolena v dluzích, nepřestával věřit svému snu. Pak postavil první elektrický supersport, který vymetl s konkurencí podlahu, a dnes si u něj podávají kliku šéfové největších automobilek a prosí ho o pomoc. To je Mate Rimac, jedna z největších hvězd současného automobilového světa.

Článek

Srbský rodák Nikola Tesla, geniální fyzik, konstruktér a vynálezce si za svého života nechal přihlásit kolem 300 patentů – právě jemu vděčíme za třífázový střídavý proud a asynchronní elektromotor, bez nichž by moderní elektrotechnika nejspíš neexistovala. Není divu, že k němu malý Mate Rimac (mimochodem vyslovuje se to „Matty Rimats“), rodák z nejchudší oblasti Bosny a Hercegoviny (ročník 1988), tolik vzhlížel.

Víte, že…

Mate Rimac pracuje dnem i nocí, nějakých 15 hodin denně. Mezi tím létá po celém světě po jednáních – jeden den je v Číně, druhý v Německu, přitom se neúnavně usmívá.

Už v dětství (strávil je v Německu, kam rodina utekla před válkou v Jugoslávii) si skládal různá elektronická zařízení a jako maturitní projekt (to se už rodina vrátila zpět, konkrétně do Chorvatska) vyrobil iGlove, rukavici s připojeným elektronickým zařízením, která nahrazovala ovládaní klávesnicí a myší (to bylo ještě před dobou dotykových displejů) – tehdy mu bylo pouhých 18 let a už získal svůj první patent.

Foto: Rimac

Kožená rukavice s pár dráty a tištěnými spoji? Nebylo to moc, ale fungovalo to a Mateho to pomohlo nakopnout správným směrem

A protože byl Mate blázen nejen do elektroniky, ale také do aut, za peníze z patentu iGlove si koupil staré BMW E30 323i a začal s ním závodit. Tedy až do momentu, kdy autu definitivně umřel motor. Nejdřív ho chtěl nahradit motorem V8 z M5 E39, ale ten byl příliš drahý. Proto ho sám přestavěl na elektrický pohon – v pouhých 19 letech!

Napoprvé to samozřejmě nebyl hned úspěch, musel se toho hodně naučit a překonat spoustu technických problémů, o snášení vtipů soupeřů na téma pojízdných praček a nabíjení telefonů ani nemluvě. Ale s každým dalším závodem svůj zelený závoďák (doslova, potáhl ho lesklou zelenou fólií) upravoval a vylepšoval. A to až do stavu, kdy jeho elektrické monstrum mělo výkon 600 a 900 Nm a stovku smázlo za 3,3 sekundy. S ním pak v roce 2011 překonal pět FIA a Guinessových rekordů pro nejlépe zrychlující elektrické auto.

Foto: Rimac

Nemohl si dovolit silný spalovací motor, tak z auta udělal elektromobil a překonal s ním hned několik rekordů. Jiným by to stačilo, ale pro Mateho to teprve začalo…

Víte, že…

Jeho majoritní podíl ve firmě má hodnotu kolem 500 milionů dolarů, ale sám si dává pouze běžný plat, takže nemá garáž plnou supersportů a žádné jachty nebo tryskáče. Není materialista, ale vizionář.

Ale jeho sen byl mnohem větší – Mate (tehdy ještě studující na univerzitě) totiž toužil po vlastním kompletně elektrickém supersportu. Dal se proto dohromady s designérem Adrianem Mudrim a začali pracovat na prvních skicách a návrzích. Tehdy ho oslovil zástupce královské rodiny ze Spojených arabských emirátů, který hledal nové investiční projekty. Mate mu předal rendery a cílové specifikace a z Abú Zabí přišla obratem zpráva: „Bereme dvě auta!“ Jenže tým Rimac byl v té době pořád jen dvoučlenný a neměl nic než nákresy…

Foto: Rimac

Na začátku neměli nic než vzletné ideje a spoustu počmáraných papírů

S investorem proto začali řešit smlouvu s tím, že hotové auto ukážou na autosalonu ve Frankfurtu v září 2011. Na jeho dokončení tak měli necelý půlrok (!). V tu chvíli začal Mate Rimac shánět peníze (dočasné úvěry, než dorazí slíbené arabské finance), zaměstnance a komponenty. A narážel do jedné zdi za druhou – banky mu byly ochotné půjčit jen drobné, zkušení zaměstnanci nebyli, protože Chorvatsko nemělo absolutně žádný automobilový průmysl, a komponenty od dodavatelů stály mnohem, MNOHEM víc, než si Mate dokázal představit.

Místo, aby to jednoduše vzdal, Mate se rozhodl bojovat – v pouhých pěti lidech si všechno vyvíjeli a vyráběli sami, pracovali ve dne v noci, o sobotách i nedělích, a i když museli pár drobností dokončovat ještě přímo na stánku ve Frankfurtu, nakonec to zázračně zvládli. Rimac Concept One vzbudil zaslouženou pozornost, protože elektrický supersport s čtyřmi motory o výkonu 1 200 koní zvládající stovku za 2,5 sekundy (navíc pocházející z Chorvatska) ještě nikdo nikdy neviděl.

Víte, že…

Mate Rimac je vegetarián a mnoho svých proslovů k veřejnosti končí právě tímto tématem. Kolem nového sídla společnosti budou žít zvířata, která později skončí ve firemní kantýně na talíři – to aby lidé začali víc přemýšlet o tom, co jedí.

Jenže firma Rimac se i přesto topila v dluzích. Naštěstí brzy nadešel čas vytouženého podpisu smlouvy s arabskými investory. Ti však přišli na poslední chvíli s nečekanou podmínkou – firma se musí přestěhovat do Abú Zabí. Což Mate odmítl a vyhodil tak z okna 4,5 milionu euro.

Zní to šíleně, ale zpětně to vnímá jako nejlepší rozhodnutí, jaké kdy udělal. Z banky se mu podařilo vyrazit půl milionu euro, za něž ručil prototypem, veškerým intelektuálním vlastnictvím a samotnou značkou Rimac. Další jistotu přinesly první objednávky na sériový Concept One s cenovkou skoro 30 milionů korun, kterých plánovali vyrobit osm kusů.

Firma přesto musela hledat další zdroje příjmů a našla je v práci pro jiné automobilky – návrh a stavba konceptů, vývoj technických řešení, výroba komponent. V Rimacu byli ochotní dělat cokoliv a díky kompaktnosti firmy to dokázali rychle a lacino (a ještě se přitom naučili užitečné věci, které stejně potřebovali pro vývoj vlastního auta).

Jeden z projektů byla stavba elektrického závodního vozu Cupra e-Racer a Jaime Puig, šéf automobilky Cupra, byl z celé spolupráce doslova ohromený: „Překvapilo mě, že někdo tak mladý může mít tolik zkušeností a prošel takovým vývojem v tak krátkém čase.“ A doplnil, že věkový průměr zaměstnanců Rimac je ve srovnání s pracovníky Cupry zhruba poloviční…

Takže to, co se původně zdálo být jen prostředkem k přežití, stalo se pro firmu Rimac hlavním zdrojem obživy – na konzultace sem chodí šéfové největších automobilek světa a společně vyvíjejí projekty pro budoucnost elektromobility. S Porsche připravují elektrický hypersport jako nástupce 918 Spyder, s Audi zase elektrického nástupce R8, Aston Martinu pomáhají s hybridním pohonem Valkyrie, další tajné projekty vznikají ve spolupráci s Hyundai a Kia a dalšími automobilkami, do toho vyvíjejí například nové infotainmenty nebo způsoby komunikace aut se sítí infrastruktury pro zefektivnění nabíjení. Záběr mají vážně široký.

Foto: Grand Tour

Když si pořad Grand Tour vybral k natáčení auto od Rimacu, nikdo ještě netušil, jak to celé skončí. Ale vzhledem k tomu, že ho řídil Hammond přezdívaný „Křeček“, dalo se něco tušit…

Nehoda v pořadu Grand Tour

Jméno Rimac se ve světě rozkřiklo především v momentu, kdy se Concept One objevil v pořadu Grand Tour (červen 2017), kde nejdřív zničil konkurenci (Lamborghini Aventador a Hondu NSX), aby se pak pokusil zabít Richarda Hammonda. Mate Rimac to nechápal – v jednu chvíli mu volali, že je vše v pořádku a natáčení končí, o pár minut později pro změnu zase, že je auto v plamenech a Hammond letí do nemocnice. Následující týdny byly šílené: volali mu investoři, zákazníci i zástupci médií. Nakonec ale vše dopadlo dobře, Hammond přežil a Rimac získal neocenitelné PR (i když Mate přiznává, že by byl přece jen raději, kdyby se to nestalo). Akorát bylo o jeden kus Concept One méně…

Z Rimacu se tak prakticky přes noc stala jedna z nejdůležitějších a nejprogresivnějších technologických firem na světě. Dokonale to dokládá její raketový růst – před rokem měla 250 zaměstnanců, nyní už je to dvojnásobek a za rok…? Kdoví! Rimac tak pomáhá také domácímu Chorvatsku, protože jeho zaměstnanci by jinak odešli za lepšími pracovními příležitostmi na Západ.

Mate Rimac však nezapomíná na své vlastní sny – loni v Ženevě představil svůj druhý supersport s prozaickým názvem Concept Two. Jeho parametry jsou ještě bláznivější než u předchůdce: výkon skoro 2 000 koní, stovka pod 2 sekundy, maximálka přes 400 km/h a 120 kWh baterie, které nabídnou dojezd kolem 550 km a na 80 % je dobijete do 30 minut. Vyrobit by chtěl až 150 vozů.

Je jasné, že na něm nějakou tu kačku vydělají, ale hlavně světu znovu dokazují, že malá chorvatská firma je světovým lídrem v oblasti té nejrychlejší elektromobility.

A od Mateho, v současnosti nejžádanějšího člověka v automobilovém světě, můžeme čekat opravdu velké věci – vždyť je mu teprve 30 let! Nikola Tesla by na Mateho Rimaca byl určitě hrdý…

Reklama

Načítám