Článek
Dakarský závodník Martin Macík mladší se připravuje na nadcházející Rallye Dakar 2022 a nezapomíná ani na své věrné fanoušky. O uplynulém víkendu přivítal příznivce profesionálního týmu Big Shock! Racing v domácí Sedlčanské kotlině a při události Posedlí Dakarem Open Air Čechy jim představil kompletní tým, promítl dokument, vyprávěl historky z letošního Dakaru a čtyři šťastlivce svezl ve svém soutěžním kamionu a dva v terénní bugině.
České posádce tvořené pilotem Martinem Macíkem mladším, navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou se letošní Dakar významně vydařil a ze Saúdské Arábie si společně přivezli celkové čtvrté místo se třemi vyhranými etapami a nejlepším umístěním pro české závodníky v tomto ročníku. Naděje na největší úspěch v kariéře Martina Macíka nezmařily ani technické problémy – zejména s ohnutou spojovací tyčí řízení, kterou při 12 náročných etapách závodu poškodili a měnili hned několikrát.
Během exhibičních jízd dakarských speciálů se pořádně prášilo, a dokonce došlo i na skákání
Tým mechaniků však „Karla“ – závodní kamion vlastní konstrukce s pohonnou jednotkou Iveco – po návratu z Arábie připravil na další závodění a Martin Macík zahájil letošní sezónu závodů disciplíny „cross country“ vítězstvím ve španělské soutěži Baja Aragón. Během krátkého volna mezi závody si pak se svým týmem našel čas, aby se přivítal s obrovským zástupem svých obdivovatelů.
Macíkovi umožnili nadšencům do motorsportu vidět dakarské speciály – Karla a Frantu (závodní kamion Liaz s technikou Iveco) – v závodním tempu na prašné trati Sedlčanské kotliny. Jedním z hlavních bodů programu bylo promítání přibližně 40minutového filmového dokumentu s největšími momenty letošního ročníku Dakaru a následné vyprávění dříve nevyprávěných historek.
Víte, že navigátor František Tomášek doslova bojoval s letos novým elektronickým roadbookem? Ten často zamrzal a oproti těm původním v papírové podobě byl nepřehledný. A víte, že posádka málem nedokončila celou rallye kvůli velkým technickým problémům před koncem? Několikrát ohnutá „spojovačka“ řízení komplikovala ovladatelnost kamionu ve vysokých rychlostech, automatická převodovka v nouzovém režimu jela pouze na trojku, brzdy vypověděly službu, zadní diferenciál s uraženým víkem jel desítky kilometrů bez oleje a motor se přehříval kvůli vadnému rozvodovému řemenu.
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
Posedlí Dakarem Open Air Čechy
I přes všechny technické problémy však Karel dovezl nejúspěšnější českou posádku do cíle a pomohl jim získat úspěch, jímž se Martin Macík mladší vyrovnal svému otci Martinovi Macíkovi staršímu – čtvrté místo v cíli Dakaru. Talentovaný mladý pilot kamionu následně s humorem zavzpomínal na vítězství v desáté etapě, jejíchž posledních 100 kilometrů se hnal saúdskou pouští bez čelního skla a s lyžařskými brýlemi na očích.
S blížícím se koncem Macíkovi vylosovali šťastlivce, kteří v soutěži vyhráli rukavice Martina Macíka z letošního Dakaru, lyžařské brýle z desáté etapy palubního mechanika Davida Švandy a roadbook z Dakaru 2018 navigátora Františka Tomáška. Hlavní cenou pak bylo svezení v dakarských speciálech se jmény Karel a Franta a výrazně menší terénní bugině.
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Martin Macík mladší a tým Big Shock! Racing na Dakaru 2021
Nyní bude Martin Macík mladší pokračovat v další přípravě na blížící se Rallye Dakar 2022 a jeho dalším závodem bude třídenní Baja Poland. „Potřebujeme před Dakarem 2022 najezdit co nejvíce ostrých kilometrů. Každý start se počítá. Evropské závody jsou důležité pro posádku i pro vývoj naší techniky. Momentálně máme v dílně před dokončením několik dalších kamionů, do kterých jsme promítli naše zkušenosti předchozích 20 let. A věříme, že je už brzy uvidíme na trati,“ říká šéf týmu Martin Macík starší.