Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Dakar 2020: Martin Kolomý měl nehodu se Shrekem. Dakar bohužel nepojede

Foto: 3rcz.com

Nevinný skok, ale zatraceně tvrdé přistání...

2. 1. 2020

Skok, jakých jsou na Dakaru tisíce. Jenže přistání do měkkého písku dopadlo úplně jinak, než byste si asi představovali. Nebylo to jako do peřiny, ale pěkně natvrdo se saltem přes střechu. Martin Kolomý, který z kamionu přesedl do závodního speciálu Ford Raptor, připraveného v dílnách jihlavského MP-Sportu, tak cíl v Al Qiddiya bohužel neuvidí…

Článek

Byl to ostře sledovaný přestup. Desetinásobný účastník Dakaru Martin Kolomý vyměnil volant závodního náklaďáku Tatra za osobní automobil. Zkušeností zejména v dunách má na rozdávání, a těch příběhů, kdy dotáhl auto mnohdy heroickým způsobem až do cíle, je celá řada. Má za sebou několik etapových vítězství, jeho největším úspěchem zatím bylo páté místo na Dakaru v roce 2015. Spousta fanoušků ho miluje pro jeho ostrý styl a bezprostřednost vyjadřování, jiní mu vyčítají, že jde až na hranu. Soupeři k němu ale mají respekt a všichni se shodují na jednom – Kolomý je na trati nikdy nenechal ve štychu.

Foto: MP-Sports

Martin Kolomý společně se svým spolujezdcem Jiřím Strossem při testování v Emirátech. Tam šlo všechno ještě jako na drátkách

Na svůj první Dakar v osobním autě odjel společně se svým navigátorem Jiřím Strossem po krátkém testování ve Spojených Arabských emirátech. „V dunách to bude úplně v pohodě, větší starost mám z rychlých úseků, takhle kamion rozhodně nejede,“ vyprávěl Kolomý před odletem. A Martin Prokop, který vzal Kolomého do party a posadil ho svého druhého závodního Fordu Raptor, to viděl podobně: „V písku a dunách je Martin k nezastavení, ostatně mě tam kdysi učil jezdit. Bude si muset zvyknout na rozdílné ovládání osobáku, na jeho rychlost a reakce.“

Bohužel to zvykání netrvalo dlouho. A těm, kteří se ptají, proč s Fordem nenajezdil víc kilometrů ještě před samotným závodem, připomínáme, že Kolomý měl až do listopadu smlouvu s Buggyrou, která mu zakazovala jakékoliv testování v jiných autech, nebo dokonce závodění v jiném týmu a jiném autě.

Kolomý se Strossem ukončili svou účast ve 42. ročníku Rallye Dakar při shakedownu. „Bylo to jedno z těch zrádnějších míst, kterých jsou na Dakaru sice spousty, ale zvenčí nevypadají tak nebezpečně," říká Martin Prokop k osudné pasáži, kterou sám několikrát předtím projížděl. „Dlouhá rovinka a na konci skok. Martin to podle těch fotek a videí, co jsem viděl, asi trochu přebrzdil a auto pak skočilo přímo na čumák. Je to podobná rána, jako jsem měl já v Maroku, Shrek šel na střechu a přistál zpátky na kola. Bohužel je poškozený ochranný rám, byla to tvrdá rána, žádné sklouznutí se.“

Jezdec Martin Kolomý i spolujezdec Jiří Stross jsou otřeseni, na místo nehody přiletěl záchranářský vrtulník. „Jirka je OK, ale Martin má podle všeho hnutá záda a je trochu v šoku,“ prozradil Martin Prokop. „Chtěl pokračovat v testování, že prý je v cajku, ale pak se mu přitížilo, a tak letěl do nemocnice rovnou, Jirka Stross za ním pak jel sanitkou. Jsem moc rád, že s sebou v týmu máme doktora.“

Na nedělní start závodu tak budou mechanici připravovat jen jedno auto. „Máme tady kontejner, ve kterém jedno auto přijelo rovnou z testu, tak tam na nás nabouraný Shrek počká, než ho pošleme zpátky do Evropy,“ říká šéfmechanik MP-Sports Ivan Matoušek. „Domluva mezi Martinem a Martinem byla, že si budou vzájemně krýt záda a že Martin Kolomý v případě potřeby poskytne náhradní díly výměnou. Takhle se nám to komplikuje a budeme muset improvizovat. Uvidíme jak se dohodneme, ale nejspíš vezmeme z nabouraného auta co nejvíc dílů a ty povezeme s sebou, auto samotné pak zůstane v bivaku v Džiddě.“

Foto: Jan Červenka

Martin Prokop se bude muset v závodě spolehnout především sám na sebe

„Je nepříjemné, že nebudu mít v závodě spoluhráče, na kterého se můžu za všech okolností spolehnout, ale to je život. Teď jde jen o to, aby byl Martin i Jirka v pořádku,“ smutně krčí rameny Martin Prokop, který okamžitě po zprávě o nehodě posadil na sedadlo spolujezdce svého závodního speciálu týmového lékaře a celou dobu byl u toho. „Já sám jsem měl podobnou horkou chvilku, tohle je prostě závodění a bohužel to k tomu patří. Snad jsme si tím všechnu smůlu už vybrali. Chtěl jsem jet s trochu lehčí hlavou a snad i rychleji, ale takhle se vše vrací do starých kolejí a pojedu sám na sebe, tak jako dřív. Před chvílí se ale u mě zastavil můj loňský parťák Tomáš Ouředníček, že by nám nějaké díly vzal a že by v případě potřeby zastavil. Sám teď potřebuje pomoct s autem, tak té nabídky nejspíš využiji,“ řekl Martin Prokop bezprostředně potom, co přijel do bivaku. Začíná to tedy pěkně, a to Rallye Dakar 2020 ještě oficiálně ani neodstartoval. Snad budou mít ostatní naši jezdci v závodě více štěstí...

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.