Hlavní obsah

Losí test: Jsou moderní SUV nebezpečnější než hatchbacky?

Foto: Michal Jirák

Jsou moderní SUV při vyhýbacím manévru skutečně nebezpečnější než hatchbacky? Ověřili jsme to na polygonu pravým losím testem

Všeobecně se traduje, že současná SUV jsou z hlediska bezpečnosti při krizových manévrech horší než běžná auta, typicky hatchbacky. Častokrát nám jsou předhazovány takzvané losí testy, kde sportovně-užitkové vozy občas skáčou jako kosi. Ale je tomu skutečně tak? Vzali jsme odpovídající vozidla, dorazili do výcvikového centra, postavili dráhu a pustili za volant profesionála. Jak to dopadlo?

Článek

SUV rostou na oblibě jako houby po dešti, lidé za ně utrácí i horentní sumy a výrobci sekají jeden kus za druhým. Objevují se však názory, že tyto vozy, jinak považované za všeobecně bezpečné, jsou v krizové situaci pravým opakem. Abychom si toto tvrzení ověřili, vzali jsme odpovídající auta a vyrazili na hradecký dopravní polygon za lektorem Martinem Trpkošem, který patří k uznávaným expertům v oboru.

Foto: Jakub Misík

Martin Trpkoš pracuje v oblasti bezpečnosti silniční dopravy a výuky přes 15 let a je akreditovaným lektorem Polygonu Hradec Králové

Vybranými figuranty se stali dva typičtí reprezentanti současné moderny. Běžné hatchbacky zastupuje v našem testu Ford Fiesta, který je populární především pro svůj odladěný podvozek. Vůz má pohon předních kol, moderní litrový mild-hybrid o výkonu 125 koní a šestirychlostní manuál.

Současné trendy v oblasti SUV reflektuje Puma, která sdílí základy s Fiestou, a proto jde o vhodného, objektivního soupeře. Znovu se bavíme o předokolce s šestirychlostním manuálem a litrovým mild-hybridem, tentokrát však o výkonu 155 koní.

Foto: Michal Jirák

Ford Puma patří k typickým zástupcům hojně rozšířených SUV, zatímco Fiesta reprezentuje oblíbené hatchbacky

Novotou vonící Fiestu i Pumu tedy podrobíme náročnému losímu testu, který simuluje situaci, kdy se řidič musí náhle vyhnout překážce ve vozovce. Prudký manévr drsně prověří dynamické schopnosti obou automobilů, a díky tomu zjistíme, jestli nehrozí jejich převrácení nebo sražení kuželu. To by v reálném provozu znamenalo možnou kolizi.

Před zahájením zkoušek jsme zkontrolovali stav pneumatik a upravili tlak na výrobcem předepsané hodnoty. Fiesta dorazila na gumách Michelin Primacy 4 o rozměru 205/45 R17 s tlakem 2,5 baru vpředu a 2,0 baru vzadu. Puma měla obuty pryže Goodyear EfficientGrip Performance o rozměru 215/55 R17 s tlaky 2,4 baru vpředu a 2,1 baru vzadu.

Foto: Michal Jirák

Veledůležitou roli hraje obutí a jeho tlak. Dále také potřebujete vhodný prostor, trať a zkušeného řidiče. To vše jsme měli

SUV i hatchback řídil zkušený lektor Martin Trpkoš, který losí test vždy zahajoval v rychlosti 60-65 km/h a postupně přidával. Cílem bylo vyzkoušet stabilitu a chování automobilů a rovněž ověřit, zdali jsou sportovně-užitkové vozy v krizi skutečně nebezpečnější. Podívejte se na výsledná videa a přečtěte si odborné komentáře dopravního experta.

Festival stability a nedotáčivosti

U moderních vozů je výpomoc elektronické stabilizace podvozku zásadní. Počítače totiž dělají vše proto, aby auto udržely v přímém směru i přes to, že řidič danou situaci (manévr) nezvládá. Cílem asistentů je zabránit přetočení zadní nápravy, respektive nárazu bokem, který je pro posádku nejnebezpečnější.

Video: Michal Jirák/Jan Majurník

Martin Trpkoš o Fordu Fiesta: „Fiesta při rychlostech 60 až 65 km/h fungovala v losím testu úplně bez problémů, nicméně obdobně by měl dopadnout každý nový automobil. Pokud ne, je patrně špatně postavený. Rychlosti kolem 70 km/h vůz zvládal poměrně slušně, jistě zásluhou tvrdšího podvozku. Rovněž pneumatiky dokázaly plynule pracovat.“

Foto: Michal Jirák

Pokud běžné moderní auto nezvládne vyhýbací manévr v rychlosti 60 až 65 km/h, je patrně špatně postavené

„Okolo 75 km/h se vozidlu už poměrně dost hrnul předek, pneumatiky přestávaly zvládat působící síly a kolikrát došlo i na výraznější odlehčení levého i pravého zadního kola. V zásadě však jde o správné chování, protože Fiesta (a většina předokolek) je postavená jako nedotáčivá.“

Foto: Michal Jirák

Odlehčení zadních kol není výjimkou ani u tvrdší Fiesty

„V rychlosti 78 km/h už bylo velmi náročné dostat auto do levé části, tj. vyhnout se imaginární překážce. Vozidlo se hodně hrnulo na předek (zatáčíte, ale vůz jede rovně) a byl znát citelný zásah elektroniky. Pokusy na hranici 80 km/h končily vždy nezdarem, bez brzdění prakticky nezvladatelné.“

Strasti s SUV

Martin Trpkoš o Fordu Puma: „V nižších rychlostech od 60 do 65 km/h je auto příjemnější na ovládání než tvrdá Fiesta. Podvozek Pumy je měkčí, komfortnější a SUV lehce ovladatelnější. Ostatně podívejte se na video.“

Video: Michal Jirák/Jan Majurník

„Všechna tahle radost však skončila okolo 70 km/h, kdy se při průjezdech začala více odlepovat zadní kola. Zvýšila se rovněž houpavost a zvládnutí manévru bylo náročnější. Při 74 km/h se odskakování zadních kol stalo takřka samozřejmostí a zadek měl tendence k přetáčivosti. Vzniknuvší lehké předbíhání zadní části však pomáhalo ve spolupráci s elektronickou stabilizací kýžený manévr snadněji zvládnout. Ale povím vám na rovinu, není to příjemný pocit jít do smyku jen se třemi koly přilepenými k asfaltu.“

Foto: Michal Jirák

Puma během manévrů v nižších rychlostech Fiestu dokonce předčila

„Moje predikce byla, že Puma zvládne losí test v rychlosti nejvýše 74 km/h, nicméně provedené zkoušky ukázaly, že hranice je až na rychlosti 77 km/h. Bavíme se však o nepříjemném manévru provedeném více méně na třech kolech, jehož zvládnutí vyžaduje zkušeného řidiče a velmi rychlou práci s volantem. V rychlosti 80 km/h je situace neřešitelná, tam už se SUV velmi hrubě hrne na předek.“

Foto: Michal Jirák

SUV všeobecně trpí na větší houpavost. Je to dané výškou vozu i jeho těžištěm

Zvládají tedy hatchbacky podobné krizové situace lépe než SUV? „Všeobecně vzato ano, a to z podstaty nižšího těžiště a samotné výšky hatchbacků. Tvrdší (tužší) podvozek „hatchů“ je rovněž při prudkých změnách směru daleko příjemnější než měkčí (houpavější), který se objevuje právě u komfortnějších sportovně-užitkových aut. V tomto testu bych označil za vítěze Fiestu, nicméně ne ve všech ohledech nebo rychlostech,“ říká odborník.

Nedejte jen na testy

Dopravní expert ale dodává, že se tyto zkoušky řadí do kategorie sportovní jízdy. Provádí se v uzavřeném areálu, řidič ví, co přijde, a tuší, jak se auto bude chovat. Losí test ukazuje nastavení podvozku a celkovou charakteristiku vozu, nicméně pro bezpečnou jízdu v reálném prostředí není technika vyhýbacího manévru bez použití brzd vhodná a navíc v krizi málokdo na brzdu nešlápne.

Správné řešení takového problému v provozu je sešlápnutí spojky nebo sundání nohy z plynu v případě automatů, silné brzdění a svižná práce s volantem. Platí totiž úměra: čím menší rychlost, tím větší ovladatelnost.

A skutečně, úplně nakonec Martin rozjel Pumu na 81 km/h a před domnělou překážkou šlápl prudce na spojku a brzdu. SUV, které se předtím na dráze stavělo na tři, náhle drželo jako přibité a lektor celý manévr zvládnul naprosto bez problémů. A přesně takhle by řešení obdobné krize (vyhýbání se) mělo v reálu vypadat. Nutno rovněž dodat, že výsledky losích testů u obou vozidel patří mezi solidní.

Celý test byl prováděn v bezpečí uzavřeného certifikovaného areálu Polygon Hradec Králové a bez přístupu veřejnosti. Dráha byla postavena dle parametrů platných pro losí test. Vozidla byla v sériovém stavu, bez jakýchkoli úprav, vždy ve standardním jízdním módu. Manévry prováděl zkušený akreditovaný profesionál s více než 15letou praxí. Podobný pokus sami nezkoušejte, vystavujete se riziku nehody nebo zranění.

Reklama

Načítám