Hlavní obsah

Elektromobil Lightyear One si umí sám vytvářet elektřinu

Foto: Lightyear

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nizozemská společnost Lightyear představila koncept nového elektromobilu, který podle jejích vlastních slov není závislý na zásuvce, protože si díky přítomnosti solárních panelů elektřinu může vyrábět sám. Zní to dokonale, ale matematika dává tomuto tvrzení vážné trhliny.

Článek

Startup Lightyear pochází z Nizozemí a v tuto chvíli sbírá finance na zahájení reálné produkce svého promyšleného elektromobilu. Pohání ho totiž čtyři elektromotory, po jednom na každém kole, které přináší schopnost precizního vektorování točivého momentu. Což u auta, které zvládá stovku za 10 sekund není přímo klíčová vlastnost, ale neztratí se. Daleko zajímavější jsou solární panely, kterými je auto pokryto...

Solární panely umístěné na střeše a kapotě automobilu zabírají celkovou plochu 5 metrů čtverečních, absorbují o 20 % více sluneční energie než běžné panely a články mají umístěné pod speciálním bezpečnostním sklem. Podle výrobce je tak pevné, že i kdyby se po něm proběhl dospělý člověk, nestane se vůbec nic. Celý tento systém znamená, že auto je možné prakticky dobíjet výlučně jen ze slunce.

Jen se dost načekáte – sluneční paprsky totiž dobijí „až“ 12 kilometrů za hodinu. To „až“ znamená nebe bez mráčku a auto vystrčené přímo na slunci. Pokud tedy nebydlíte poblíž Údolí smrti, kterému se ve strachu o přežití vyhýbají i mraky, nejspíš nebude vaše skóre ze solárního dobíjení zázračně vysoké. Samozřejmě na pohodlné dobíjení přes noc taky zapomeňte.

Na druhou stranu mohou solární panely fungovat jako příjemný příležitostný doping pro baterii. Výrobce během prvních testů zjistil, že během opravdu slunečných dnů, jaké třeba v těchto dnech panují i u nás, si auto samo umí prodloužit dojezd až o 70 kilometrů! Mimochodem kapacita baterií by měla vystačit na velmi solidních 720 normovaných (WLTP) kilometrů, což taky není zrovna málo.

Nejlepší tedy bude ho dobíjet standardně ze zásuvky a sluneční energii brát jen jako příjemný bonus. Pokud se vám tato idea líbí, v tuto chvíli je možné si vůz předobjednat na webu výrobce, který vás vyzve ke složení blíže nespecifikované zálohy. Ale to má platit jen pro prvních 100 kusů, když celkově se počítá s výrobou 500 kusů, přičemž cena za jeden by měla být 119 000 eur, tedy asi 3 000 000 Kč. S trochou štěstí byste pak svůj vůz mohli dostat už v roce 2021. Nelze vyloučit, že do té doby se podaří klima poznamenat ještě o trochu víc, abychom tady měli o něco víc i toho slunce na nabíjení...

Reklama

Načítám