Hlavní obsah

Legenda: Citroën BX 19D - Houpavec

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, opravdu se pokouším vám v seriálu o youngtimerech představit Citroën BX s naftovým motorem. A proč vlastně? No protože je to na dnešní poměry již ohrožený druh!

Článek

Tenhle hatchback střední třídy se vyráběl od roku 1982 do roku 1994 a nahradil typ GS. A jeho tvary ve studiu Bertone stvořil Marcello Gandini (ano, to je ten člověk, který nám dal většinu ikonických Lamborghini, Maserati a nádavkem přihodil třeba Alfu Montreal, Bugatti EB110 nebo Fiat X1/9, takže jsme mu sakra vděční). A i u typu BX se hodně snažil a představil nízké auto s ostrou siluetou plné hladkých ploch a hezkých detailů. Představení proběhlo přímo pod eiffelovkou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Citroën BX jste si mohli koupit jako pětidveřový hatchback nebo kombík. Částečně sdílel techniku s Peugeotem 405, ale Citroën při jeho vývoji nenechal nikoho na pochybách o původu auta. Motor byl tehdy dle tradic vpředu a poháněl přední nebo všechna kola. BX ovšem stálo na hydropneumatickém nastavitelném podvozku, což je nejspíš fakt, který většině BX zlomil do dnešních dnů vaz. Oprava systému je totiž nákladná a mnohdy by vás stála více, než pořízení jiného BX. Těchto aut tak rapidně ubývá.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když typ BX nahradila modernější Xantia, odešel z nabídky automobilky jeden z posledních výrazně originálních automobilů, kterými se tahle značka vždy vyznačovala. A navzdory více než dvou milionům prodaných aut je čím dál těžší nějaké BX na silnici potkat. Trochu mě to i mrzí, protože jeho přísně hranatý šípovitý design od Bertoneho mi na ulicích trochu schází. Je fakt, že jeho rukopis je v něm poznat, ty geometrické tvary a ostré hrany spolu s významným použitím plastů jsou přesně v jeho stylu. A ta nízká silueta, která jakoby chtěla patřit na sportovní auto, měla něco do sebe. Vůz spoustu zajímavých detailů, jako třeba zadní lem částečně schovávající kolo, podseknutý přední nárazník nebo jediný stěrač čelního okna. A vlastně musím přiznat, že i když nejsem fanda do poklic, tak tady se mi ty originální celoplošné docela líbí. K charakteru auta se prostě tak nějak hodí. Střechu doplňuje šíbr s plastovým překryvem, na kterém je vyklápěcí klapka Climacontrol. Ať už to sloužilo k čemukoliv (usměrnění proudícího vzduchu), působí to krásně retrofuturisticky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř na nás čeká interiér po modernizaci. Prý tak ztratil něco ze své ulítlosti, ale pořád je poznat, že sedíte ve starém Citroënu. I v BX to totiž musí vypadat alespoň trochu výjimečně a zvláštně. Díkybohu, že alespoň nějaké ty jistoty zůstávají nezpochybnitelné, například extrémně pohodlná sedadla, která jsou jak velice měkká křesla a výborně se hodí na delší trasy. Na palubce nechybí hromada diod a displejů, inu, auto vzniklo v osmdesátkách, tedy době digitální. Ovšem třeba signalizace otevřených dveří byla na svou dobu dosti výjimečná. Celkově totiž palubka připomíná nějaké sci-fi. Jako byste neseděli v běžném rodinném hatchbacku, ale na velíně vesmírné lodi Enterprise. Spínače zvláštních tvarů, barevné diody a digitální ukazatele byly tehdy v módě. Vzadu se pak nachází prostorný kufr.

Foto: Archiv Garáž.cz

Naftové kousky, jako je ten náš, sjížděly z výrobních pásů od roku 1983 a populární byly zejména u karoserie kombi. Dokonce se jednalo jednu dobu o nejprodávanější dieselový automobil ve Velké Británii. Později automobilka přidala do nabídky i systém pohonu všech kol a turbodieselové motory. V roce 1986 prošel BX i modernizací, se kterou se potkáváme i u konkrétního kousku, protože ten je z roku 1987. Změny se týkaly nové palubní desky s konvenčnějším vzhledem a tradičnějšími ovladači. Zvenku se modernější BX pozná podle jiných nárazníků a zrcátek, jiných lemů kol, pod které se vejdou širší pneumatiky, a větších předních blinkrů. O dva roky později přibyly nové barvy čalounění a kouřové zadní lampy. Typ BX získal řadu ocenění jako tahoun přívěsů, zvláště ve svých vznětových verzích, neustále se však potýkal s kolísající kvalitou výroby, která mu dobré jméno zase shazovala. Reputaci mu ovšem vylepšily i sportovněji naladěné verze GT, GTi, 16V, Sport ale hlavně 4TC s pohonem všech kol, která byla homologačním speciálem pro rally skupinu B.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tím hlavním, proč fanoušci Citroënů vyhledávají starší modely, je hydropneumatický podvozek. S tímto vynálezem Citroënu, který automobilka představila v legendárním typu DS a úspěšně jej prodávala například i značkám Mercedes-Benz nebo Rolls-Royce, se dnes už jen tak nepotkáte. Přitom se objevil ve více Citroënech, kromě typu DS ještě v SM, GS, CX, BX, XM, Xantia, C5 a C6. Aktuální generace modelu C5 je však poslední v nabídce. Zájemcům tak nezbývá, než koupit právě ji, nebo se porozhlédnout po starších autech, jako je například i naše BX, jenže najít takové s funkčním podvozkem se rovná malému zázraku. Oprava je řádově mnohem dražší, než hodnota auta, takže rozbité kusy končí na vrakovištích. Pokud náhodou na funkční kus narazíte v bazaru, rovná se to malému zázraku. A pokud jej snad náhodou koupíte, budete odměněni krásně pohodlným svezením, které typ BX nabízí. Jízda je i po neuvěřitelně rozbitém povrchu měkká a houpavá, o nerovnostech sice víte, ale ty informace dostáváte nějak příjemněji. A když náhodou narazíte na kvalitní silnici, můžete poslat celé auto blíž k zemi, omezit tím boční náklony a vyrazit do zatáček o něco ostřeji. Nechybí ani možnost zvednout auto naopak výš a překonat s ním třeba hodně vyježděnou polňačku s hlubokými kolejemi nebo vyšší obrubník. Případně se v tomto režimu dá měnit kolo bez heveru. Ano, tahle vychytávka Citroënu prostě má své specifické kouzlo - nenadchne každého, ale spousta lidí na ní nedá dopustit.

Foto: Archiv Garáž.cz

I v kombinaci se vznětovým motorem neztrácí BX své osmdesátkové kouzlo. Je stále dost klidný a důstojně pohodlný, za což vděčí svému podvozku. Jistě, nějaký benzínový motor by vozů propůjčil lepší soundtrack, takhle nám tu klape nafťák. To trochu kazí onen důstojný dojem, ale jen malinko. V dnešní době jsme si stejně na naftové motory v bežných autech už tak nějak zvykli. Jinak je to ale Francouz každým coulem, ať už v dobrém, či špatném. Jako potencionální youngtimer je však zajímavou volbou pro milovníky pohodlné jízdy.

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retro-auta.cz.

Foto: Mikka

Generace X

Citron v 70. a 80. letech pojmenovval sv auta dvoupsmennm nzvem s X na konci. Prvnm takovm byl typ CX v roce 1975, jehož jmno odkazovalo na zkratku pro součinitel odporu vzduchu (Cx), kter byl jeden z nejnižšch u rodinnho automobilu. V nsledujc dekděse objevily modely AX a BX, kter prvnmi psmeny abecedy naznačovaly třdu, ke kter patř (A - mal automobily, B - středn třdu, C - vyšš středn třdu). Svm způsobem šlo o genilně prost a nzorn pojmenovn, kter je pro Citron typick (viz. současn značen C1 až C8). V roce 1991 se pak objevil typ ZX, kter naznačoval konec tto ry. Obliba psmene X však pokračovala s typy XM, Xantia a Xsara.

Reklama

Načítám