Hlavní obsah

LED Matrix světlomety omlazeného Superbu řídí kamera a GPS

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb s novými světlomety

Jen před několika týdny byla oficiálně představena omlazená Škoda Superb. Facelift přinesl velkou spoustu moderních prvků, ale jeden tak trochu vyčnívá. Jsou to LED Matrix světlomety, které mají oproti původním světlům řadu výhod.Pojďme se detailně podívat na to, jak vlastně fungují a proč byste je měli chtít.

Článek

Stáří Superbu neukazuje ani tak jeho design, jako právě technika předních světlometů – xenony jsou už dnes přežité, všichni (ostatně i modernější modely Škoda) už používají LED techniku.

Superb coby vlajková loď mladoboleslavské automobilky už facelift opravdu potřebovala. Držet krok s moderní dobou je pro takovou limuzínu důležité a je dobře, že všechny ty inovace vzala automobilka opravdu se vší vážností. LED Matrix světlomety mají hned několik velkých výhod, zejména potom pro řidiče. To proto, že je jejich systém při zapnutých dálkových světlech schopen rychle reagovat na provoz kolem, a aby neoslňoval řidiče jedoucí před vámi, vedle vás nebo proti vám, umí v mžiku vypnout některé segmenty světelného kužele.

To znamená, že světlomet stále svítí do dálky, ale pouze si odcloní auto, které zaznamená kamera umístěna za čelním oknem. Vy jako řidič tak stále vidíte kolem vozovky i před sebe, ale neoslňujete žádného kolemjedoucího řidiče. Ve tmě to pak vypadá jako hodně zajímavý světelný koncert.

LED Matrix jsou tak hodně moderním vylepšením původní MDF technologie s xenonovou výbojkou, tedy světlometů, které znáte ze stále ještě aktuální generace Superbu. Největší výhodou je právě fakt, že je světelný kužel dálkové funkce složen z několika menších segmentů, které lze zapínat a vypínat dle potřeby, a to v reálném čase.

Zajímavá je také schopnost rozpoznat hned několik objektů najednou, takže systém umí odclonit jak auto jedoucí před vámi, tak třeba další v protisměru. To předchozí MDF systém neumožňoval. Ten pouze pomocí clony ořízl světelný kužel v celé jeho šíři. Hlavní částí celého světlometu je bi-funkční LED modul, vedle kterého jsou další tři reflektory, které přidávají na intenzitě dálkovému světlometu. Kromě hlavních funkcí má světlomet i funkce signální, tj. denní světlo, poziční světlo a ukazatel směru.

Foto: Škoda Auto

LED Matrix světlomet Škoda Auto

Aby vše fungovalo tak, jak má, pracují světlomety s kamerou za čelním oknem. Informace z kamery jsou zpracovávány řídicími jednotkami, které dle složitého algoritmu zasílají povely do světlometu a říkají mu, kdy a jak má svítit. Kromě čelní kamery reaguje systém i na informace z mapových dat navigace, a proto se například dálková světla automaticky rozsvítí až tehdy, jakmile vozidlo vyjede z obce.

Reklama

Načítám