Hlavní obsah

Lamborghini: Motory V12 lze zachránit jedině hybridem!

Foto: Lamborghini

Koncept Terzo Millennio by mohl předznamenat vzhled budoucí vlajkové lodi ze Sant'Agaty

Možná se to nezdá, ale žijeme v převratné éře automobilismu. Emisní limity jsou den ode dne přísnější a výrobci dělají, co mohou: zmenšují, zefektivňují, přeplňují a občas i trochu podvádějí. Praví automobiloví fanoušci ale pořád chtějí rychlost a zábavu a záchranou má být právě elektrifikace.

Článek

Někdo to zkouší turbodmychadly, Mazda to dělá úplně po svém, a jiní vidí cestu v hybridizaci. Koneckonců, už „svatá trojice“ (LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder) předznamenala, že pomocné elektromotory jsou skvělá forma „přeplňování“.

Dřív nebo později se do této fáze muselo dostat i Lamborghini – automobilka, která na vysoko položeném vytí dvanáctiválcových motorů založila svůj kult a svoji pověst. Přijít o ně by se rovnalo sebevraždě. Takže co si pomoci trochou povoleného elektrického dopingu?

Byť třeba takový McLaren motory V12 úplně odepsal jako věc minulosti, v Sant'Agatě se jich prostě nechtějí vzdát, byť za cenu přijetí elektřiny. Nástupce Aventadoru, který má dorazit v roce 2020, tak bude pravděpodobně poháněný dvanáctiválcem a elektromotorem. V12 by přitom měl pohánět pouze zadní kola, ta přední totiž mají zůstat samostatně pracujícímu elektromotoru, takže nebude nutné složitě spojovat výkon obou pohonů a pak jej zase rozdělovat na jednotlivé nápravy. Podobné řešení už v roce 2014 představil koncept Asterion (ten hybridní silou dopoval V10) a ukázalo se, že má řadu výhod:

Z konstrukčního hlediska je to mnohem jednodušší, protože potom nepotřebujete přední a zadní kola propojit kardanem. A navíc by to umožnilo snadné vektorování síly, které bude kompenzovat nárůst hmotnosti.
Maurizio Reggiani, technický ředitel Automobili Lamborghini S.p.A.

No jistě, nárůst hmotnosti. Elektromotor, baterie a související elektronika něco váží (Reggiani to odhaduje na 150 – 200 kg), což však vykompenzuje přidaný elektrický výkon. A není pochyb o tom, že si konstruktéři dají záležet, aby při návrhu snížili hmotnost konstrukce na minimum. Nakonec Lamborghini má v použití lehkých, ale pevných materiálů (hliník, karbon, titan, karbonem vyztužené plasty) velké zkušenosti – vzpomeňte si na koncept Sesto Elemento, supersport s V10 a hmotností po tunu!

Nástupce Aventadoru tak bude pro Lamborghini přelomovým vozem – futuristický vzhled inspirovaný konceptem Terzo Millenio (Třetí tisíciletí) a elektrický pohon, ale pořád ten uřvaný atmosférický V12, který tolik milujeme a který ho propojuje se slavnou minulostí. Věříme, že to bude auto s duší pravého divokého Lamborghini.

Reklama

Načítám