Hlavní obsah

Lamborghini chce zachovat exkluzivitu značky omezením výroby

Foto: Lamborghini

Lamborghini omezí výrobu

Většina výrobců automobilů se žene za co největším počtem prodaných kusů. Jenže u tzv. high-endových automobilek, mezi něž se řadí například i Lamborghini, už je to jiná. Historie a exkluzivita jsou hlavní pilíře pro dobrou pověst značky v této části branže. Pokud jedno z toho exkluzivní automobilka postrádá, je daleko náročnější přesvědčit potencionálního zákazníka, aby utratil své miliony právě u ní.

Článek

Šéf Lamborghini si je dobře vědom toho, že mezi maximálním profitem a exkluzivitou je jen velmi tenká hranice. Stefano Domenicali, výkonný ředitel Lamborghini, se proto rozhodl, že automobilka z boloňské Sant’Agaty bude muset omezit příští rok výrobu na 8 000 kusů.

Paradoxně na tom má poměrně slušný podíl také nový Urus, kterého se minulý rok prodalo 1 761 kusů, přestože se začal prodávat až v červenci. Z celkového počtu 5 750 prodaných vozů to dělá slušné procento, přičemž číslo samo o sobě byl nárůst o 51 procent oproti roku 2017, kdy Lamborghini prodalo celkem 3 815 vozů. Do budoucna se tedy plánuje, že z celkových 8 000 kusů pojme celou polovinu SUV Urus. Ze zbývající poloviny připadnou dvě třetiny na Huracán, který je jakýmsi „vstupním“ modelem značky, a zbytek na vlajkovou loď Aventador.

Ptáte se, kam prodali nejvíce aut? Celá třetina vozů připadá na Spojené státy, což vás možná nepřekvapí. Nicméně velký nárůst automobilka zaznamenala také na trzích v Německu, Británii, Číně, Japonsku, a dokonce i v domovské Itálii.

Odhaduje se, že letošní rok bude rekordní, a že automobilka bude atakovat číslovku 7 000 – nebo ji i překoná. Automobiloví nadšenci se možná diví, že zrovna SUV je pro automobilku Lamborghini nejprodávanější vůz, ale ve skutečnosti je to poměrně prosté. Automobiloví nadšenci, kteří prahnou po Aventadoru nebo Huracánu, tvoří poměrně malé procento zákazníků – větší část z nich vlastně ani nejsou fanoušci značky. Jak přiznal sám Domenicali: „Přichází doba, kdy kupci už na naše dědictví a odkaz automobilky příliš nenahlížejí. Zkrátka přijdou a zeptají se, které auto je teď na trhu nejvíc cool, a chtějí ho hned.“ Nás nadšence nicméně může těšit, že rekordní prodeje také zaznamenaly i sportovní modely s motory V10 a V12.

Nejen Lamborghini omezuje výrobu za účelem zachování exkluzivity. Podobně je na tom také automobilka Ferrari – když byl v čele Luca di Montezemolo, hovořilo se o nastavení „stropu“ na čísle sedm tisíc kusů, s jeho nástupcem, nedávno zesnulým Sergiem Marchionnem, byla ale hranice posunuta na o trochu „méně exkluzivních“ osm tisíc prodaných vozů.

Reklama

Načítám