Hlavní obsah

Královna motorsportu si kvůli fair play musí utáhnout opasek

Foto: Formula 1

Týmy F1 se dohodly na rozpočtovém limitu, který má platit od příštího roku. Cílem je zmenšit rozevření pomyslných nůžek mezi elitními a ostatními týmy

Poměrně zásadní změny se chystají v královně motorsportu. Dlouho se debatovalo o finanční náročnosti vést závodní tým F1 a s tím souvisejícím nedostatkem konkurenceschopnosti jiných než elitních stájí. Ono se ostatně není co divit – v popředí startovního pole už dlouho vídáme jen týmy jako Ferrari, Red Bull a zejména Mercedes, za nimi zeje dlouhá propast, a až poté tu jsou všechny ostatní týmy. Tomu ale má být od příštího roku konec.

Článek

Týmy si koncem května v online hlasování odsouhlasily rozpočtový strop 145 milionů dolarů, který by měl vejít v platnost už příští sezonu (v českých korunách je tedy strop zhruba 3,4 miliardy). Překvapivě je to dokonce o 30 milionů dolarů méně, než se původně zamýšlelo. Následující rok by tato hodnota měla dále spadnout na 140 milionů a mezi léty 2023 až 2025 by se konečně měla ustálit na 135milionovém (3,17 miliardy Kč) ročním rozpočtu pro každý tým.

Foto: Formula 1

Mercedes už vyhrál šest konstruktérských titulů v řadě

Důvod je jasný – vrátit do sportu vyrovnanost a s tím související diváckou atraktivitu. Není úplně tajemstvím, že pro některé týmy byl dosavadní systém likvidační – skvělým příkladem je třeba kdysi slavná britská stáj Williams Racing, ta však zdaleka není jediným týmem, který se potýkal s finančními obtížemi.

Další limitace, která v podstatě přímo souvisí s omezením rozpočtu, se týká také personálu – na každý závod bude povoleno mít tým o nanejvýš 80 lidech, z toho 60 z nich se bude přímo starat o přípravu auta na závod a záležitosti s tím spojené.

Seskupení týmů tlačilo na vedení Automobilové federace FIA už delší dobu s cílem vyrovnat síly, neboť pomyslné nůžky mezi elitními týmy jako Red Bull, Ferrari, Mercedes a „zbytkem světa“ byly rozevřené až příliš. Své k tomu řekl i vedoucí týmu McLaren Zak Brown. „Formule 1 se neustále vyvíjí a tento moment je pro náš sport zcela klíčový,“ sdělil magazínu Autosport. „F1 je už nějaký pátek finančně neúnosná pro velkou část týmů a účast řady z nich byla krajně ohrožená. Je dobře, že jsme se všichni dokázali kolektivně dohodnout.“

Zahájení letošní sezony je naplánováno na 5. července, kdy seriál odstartuje na rakouském Red Bull Ringu. Následující týden se pojede druhý závod na tomtéž okruhu a 19. července se seriál přemístí do Maďarska. Bude následovat další dvojitý podnik, tentokrát na britském okruhu Silverstone 2. a 9. srpna, 16. srpna se pak týmy přemístí do Španělska na Circuit de Catalunya. Podniky pro belgické Spa a italskou Monzu jsou naplánovány na 30. srpna, respektive 6. září. Podniky odehrávající se na americkém a asijském kontinentě zatím svá přesná data konání neznají.

Není tajemstvím, že ve Formuli 1 jsou peníze až na prvním místě. Přesně se neví, jaký rozpočet momentálně mají ty nejlepší týmy, ale traduje se, že by to mohlo být až 500 milionů dolarů na rok. Ovšem stejný rozpočet měla třeba Toyota v roce 2007 – a skončila tehdy na šestém místě. Skutečné číslo tedy u předních týmů jako Ferrari, Red Bull a Mercedes může být i vyšší.

Nad tím se snad dá jen nevěřícně kroutit hlavou – zvlášť pokud bereme v potaz, že třeba v osmdesátých letech týmům stačilo k vítězství v šampionátu řádově 2,5 milionu dolarů. Po započtení inflace se samozřejmě dostaneme na nějakých skoro 9 milionů dolarů, ale to je pořád při nejlepším patnáctkrát méně, než tomu je dnes. Zdá se, že doby, kdy sportu vévodily hlavně soukromé týmy jako Brabham, Sauber, Ligier, Tyrrell, BRM a další, jsou nenávratně pryč. Doufejme však, že se rovnováha sil již brzy opět vyrovná a F1 bude opět o tom, kvůli čemu jsme ji sledovali v minulosti – o závodění.

Reklama

Načítám