Hlavní obsah

Králíky, domov československé vojenské techniky

Foto: Jan Majurník

Vojenské muzeum Králíky je dílem srdcařů, což se odráží i na exponátech. Momentálně se díváte na kompletně zrenovovanou Tatru 141

V roce 2000 šlo o ruinu odchovny mladého dobytka, dnes se díky partě nadšenců můžeme do obce Králíky (Pardubický kraj) jezdit dívat na starou československou techniku, spatřit autentická dioráma válečných operací, prostudovat největší pojízdnou lampu v kraji nebo obdivovat auto se spotřebou 600 litrů benzinu na sto. Tamní Vojenské muzeum chytne za srdce malé i velké návštěvníky.

Článek

Skupina sběratelů staré vojenské techniky několik let vystavovala svoje stroje v improvizovaných podmínkách tvrze Bouda, která dnes slouží jako muzeum československého opevnění. Jenže sbírka rostla a možnosti se krátily, proto se skupina musela kolem roku 2000 přestěhovat do areálu bývalé odchovny mladého dobytka.

Foto: Jan Majurník

Jak to vypadalo úplně na začátku? Stručné povídání a několik dobových snímků napoví

Na přelomu milénia šlo o ruinu bez potenciálu, která ovšem dostávala nový život díky práci milovníků vojenství. Prostory se postupně opravovaly a celá revitalizace skončila v roce 2010. Z původní nicoty se stalo moderní muzeum s roční návštěvností okolo 25 tisíc lidí, vybavené odpovídajícím zázemím, parkovištěm i bezbariérovým přístupem.

Morava ve válce

Začátek expozice vás vtáhne do první světové války, takže si budete moci prohlédnout dobové nádobí, zbraně nebo i osobní věci Ludvíka Krejčího, tehdejšího hlavního velitele mobilizované branné moci.

Foto: Jan Majurník

Víte, v čem je tenhle rozbitý dalekohled zvláštní? Ludvíkovi Krejčímu zachránil život, protože zastavil nepřítelem vypálený projektil

Mezi unikáty muzea patří specifická dioráma, simulující například jaro roku 1945 a konec války na Moravě. Na místě tedy spatříte vojáky, munici, techniku, vraky nebo zbraně. Na první pohled ledabyle pohozené trosky klamou tělem. Bavíme se o originálech s dochovanými příběhy. Například kus letecké vrtule patří severoamerickému Mustangu, jehož pilot Albert L. Young havaroval nad Brnem a při seskoku zemřel.

A pokud jste z druhého největšího města v Česku, jistě znáte Táborskou ulici. Věděli jste však, že na místě v blízkosti prodejny obuvi odpálila při ústupu německá posádka svůj tank Panzer V Panther? Jak to asi tehdy vypadalo? To napoví umělecké ztvárnění.

Foto: Jan Majurník

Kresba prozradí, jak to vypadalo při ústupu německých vojsk z Brna

Mezi chloubu obří kryté haly patří například Tatra 141 (na úvodním snímku), sloužící svého času jako tahač těžkých přívěsů. Za vozidlo jste směli zapřáhnout až 100 tun a vzniklo necelých pět tisíc kusů. Nejúžasnější fakt na stroji je ten, že jej vojenští nadšenci kompletně zrenovovali.

Tematická část věnovaná 50. létům ukazuje soběstačnost armády. Prozkoumejte ženijní polní katr, jenž (lidově řečeno) vyrobil z kmene stromu prkna nebo trámky, které byly později využity pro účelové stavby.

Foto: Jan Majurník

Takhle trojdílná mašinka uměla vyrobit z kmene stromu potřebný stavební materiál

Největší lampa v kraji

Novinkou v muzeu je největší historická lampa v kraji. Díváte se na letištní světlomet, posazený na podvozku Pragy V3S. Zařízení sloužilo pro navádění letadel na polních letištích, případně při výpadku elektrického proudu. Obří žárovka má příkon 10 kW, přičemž k životu potřebuje ještě napětí 110 voltů. Samotné nosné vozidlo disponuje protaženým předním nárazníkem, a to z důvodu montáže generátoru proudu a jeho napojení na klikovou hřídel.

Foto: Jan Majurník

Tohle obří světlo kdysi navádělo letadla na polních letištích nebo při výpadku proudu

Zajímají vás přívěsy? V králické expozici uvidíte hned několik typů postavených na unifikovaném podvozku. Své místo zde má i legendární UAZ 452 A neboli sanitní Buchanka. Kdybyste dělali autoškolu na tank, jistě začnete na trubkovém trenažeru, který též obohacuje hojnou armádní výstavu.

Foto: Jan Majurník

Autoškola na tank? Začněte nejprve na originálním trenažeru

Venkovní prohlídka potěší všechny vyznavače klasiky, protože tu bydlí mezi návštěvníky populární sovětský tank T34/85. Jestliže máte pocit, že váš automobil moc „žere“, zastavte se u modelu ZIL-135 LM. Ten má podle provozovatelů muzea díky dvěma nesynchronizovaným 6,9litrovým zážehovým motorům v těžkém terénu spotřebu až 600 litrů benzinu na sto kilometrů.

ZIL-135 LM má dva benzinové motory a špičkovou spotřebu až 600 litrů paliva na sto kilometrů

Jestliže vám je i tohle málo, potom zaostřete na nosič taktických raket MAZ-543. Pojízdný kolos disponuje dieselovým motorem o objemu skoro 39 tisíc kubických centimetrů a spotřebuje 80 až 120 litrů paliva na sto.

Otvírací doba a vstupné

Vojenské muzeum Králíky můžete navštívit i s celou rodinou mimo pondělky celoročně, a to od 9:00 do 16:00 hodin s výjimkou období od května do září. Tehdy se brány areálu zavírají až v 17:00 hodin.

Foto: Jan Majurník

Máte rádi kolosální automobily? MAZ-543 uvidíte v akci už 27. června na muzejním polygonu

Vstupné činí pro dospělé 130 Kč, pro studenty, děti a důchodce 90 Kč, rodinná vstupenka (2 dospělí + 1 až 3 děti) vyjde na 310 Kč.

Jestli vás zlákalo Vojenské muzeum Králíky, dejte vědět, až tam vyrazíte, jak se vám líbilo.

Reklama

Související témata:
Králíky
Načítám