Hlavní obsah

Konec V12? Aston Martin za něj ještě chce bojovat

Foto: Aston Martin

V12 od Astonu Martin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Emisní nařízení jsou stále tvrdší. Argument, že ohledně emisí v automobilové dopravě je nutné stále přitvrzovat, je sice podle nás absurdní, ale nezmůžeme nic. A právě tato nařízení mají jednu velkou oběť, kterou jsou dvanáctiválcové motory. Někteří už to s nimi vzdali, jiní se snaží bojovat.

Článek

Zástupci značky Aston Martin se konečně vyjádřili k tomu, co plánují s motory V12. Stalo se tak v Šanghaji v rámci premiéry elektrického speciálu Rapide E, kde Marek Reichman, šéf značky prohlásil, že V12 zatím rozhodně pohřbívat nemohou. Přiznal ale, že udržet je a zároveň dodržovat všechny emisní předpisy a pravidla je nesmírně náročné. Vypadá to, že stejně jako drtivá většina značek, které mají motory V12 v nabídce, vidí i Aston Martin cestu k jejich zachování v jejich částečné elektrifikaci.

V současné době mají přeplňované V12 o objemu 5,2 litru pod kapotou DB11 a DBS Superleggera. Brzy V12 nabídne ještě hypersportovní Valkyrie, ovšem právě tento model už bude pracovat také s elektřinou. A právě na něm si toto spojení hodlá Aston Martin pořádně vyzkoušet. V příštích letech totiž jiné východisko, než zapojit elektrifikaci, prostě nebude. Ale nemyslete si, že je snad Aston Martin jediný, který takto přemýšlí. Naprosto totožným směrem se vydává i Lamborghini, které se také nechce vzdát V12 milujících vysoké otáčky. Ale emisní limity jsou neúprosné, a tak zástupci značky přiznávají, že jediná cesta, jak si tyto agregáty uchovat, je jejich spárování s elektřinou.

Obdobně k tomuto vývoji přistupuje také Ferrari. Ovšem třeba BMW se o možném masivním nástupu elektrifikace ve spojitosti s V12 nevyjádřilo. Místo toho jen potvrdilo, že dvanáctiválec v řadě 7, která byla ve svém aktuálním provedení představena teprve před nedávnem, zatím zůstane. To zatím znamená životnost nové generace 7, která může být zhruba 4 roky. Co potom? S největší pravděpodobností stejný scénář, který je popsán výše. Aby BMW udrželo emisní standardy, bude muset sáhnout k elektrifikaci a je otázka, jestli zůstane u V12 nebo bude motory zmenšovat.

Přesně to totiž udělal Mercedes, který se v rámci autosalonu v Ženevě oficiálně s V12 rozloučil. A hodně tím překvapil, vždyť s elektrifikovanými modely už má velké zkušenosti. Loučení s dvanáctiválcem, konkrétně tím šestilitrovým, proběhlo v rámci představení limitované edice S 65 Final Edition, která čítá 130 kusů. V tuto chvíli se může Mercedes s V12 pochlubit ještě v modelech S kupé a kabriolet, ale ani tam nebudou mít dlouhého trvání. Stejně jako u luxusního Maybachu. Mercedes dokonce prozradil, že V12 končí i u divize AMG. Místo tohoto plnotučného motoru budou moderní AMG poháněna osmiválci, které bude doplňovat  minimálně jeden elektromotor.

Reklama

Načítám