Hlavní obsah

Komu by nestačil výkon Ferrari F12? Úpravci jménem Hennessey

Foto: Hennessey Performance

Ferrari F12berlinetta. 6,3litrový V12 vpředu, 740 koní, pohon zadních kol. Leckdo by řekl, že to je dost výživná kombinace. Jenže John Hennessey si o tom myslí svoje…

Ferrari F12berlinetta, neoficiálně překřtěné jako F12 Berlinetta nebo také zkráceně F12, bylo balisticky rychlé GT, s „vpředu-uprostřed“ uloženým atmosférickým(!) dvanáctiválcem o objemu 6,3 litru, jehož kořeny byste mohli vystopovat až v bájném LaFerrari. Se silou 740 koní a maximální rychlostí 340 km/h šlo o nejrychlejší GT své doby, a díky svým výkonům si nezadalo s leckterým supersportem.

Článek

Bylo tak rychlé, že samotný Jeremy Clarkson, známý to milovník rychlosti a výkonu, tehdy v dobové recenzi pro pořad Top Gear prohlásil, i když jen šeptem, že by si v F12 představoval trochu méně výkonu. Na rozdíl od druhého čtyřsedadlového GT z Maranella, modelu FF, totiž F12 všech svých 740 koní posílala výhradně na zadní kola… Důkazem síly a kvality budiž také titul Motor roku v kategorii nad čtyři litry objemu v roce 2013.

Nicméně, vždy se najde někdo, kdo chce víc. A asi vás tak úplně nepřekvapí, že někdo takový pochází z USA. Tato na první pohled „obyčejná“ F12 prošla kúrou od Hennessey Performance. Jde o tuningovou firmu s poměrně letitou tradicí, která dělá z rychlých aut nechutně rychlá. Svému výtvoru v Hennessey říkají HPE800 Ferrari F12, a jak samotný název koneckonců napovídá, podařilo se jim „vyšponovat“ výkon až na celých 800 koní. Překvapivě k tomu nebylo potřeba přeplňování.

O to větší respekt patří Hennesseyho chlapcům, že byli schopni z dvanáctiválce vydolovat dalších 60 koní, aniž by si takzvaně „pomohli“ turbodmychadlem nebo kompresorem, protože sériových 740 koní je na atmosférický motor až až. V Hennessey jsou zatím skoupí na slovo, a tak nevíme konkrétně, k jakým úpravám vlastně došlo, pravděpodobně půjde ale o menší zásah do sacího potrubí, trocha černé magie s řídicí jednotkou a zcela určitě si chlapci z USA „vyhráli“ také s výfukovým potrubím. Přesvědčit se koneckonců můžete ve videu.

Vtip je v tom, že výkony kolem 800 koní jsou pro Hennessey takřka denní chleba. A vzhledem k historii výtvorů Johna Hennesseyho se nedá vyloučit ani implantace turbodmychadla do srdce tohoto italského plnokrevníka. A možná bude hned dvojitá! V takovém případě by potom koneckonců nebyl problém ani kulatých 1 000 koní. Však samotná firma Hennessey uznává, že projekt HPE800 F12 je stále teprve ve fázi testování.

Pár slov o Hennessey Performance (HPE)

„Děláme rychlá auta rychlejšími!“, zní jejich motto. Hennessey Performance založil v USA v roce 1991 John Hennessey, a od té doby se z této společnosti stalo něco víc než jen tuningová firma. Dnes už si troufnou na americké sporťáky všech druhů – Chevrolet Camaro, Dodge Charger a Challenger, Jeep Trackhawk, Chevrolet Corvette a další. Už se ale neomezují jen na silná auta, která se zrodila jen za velkou louží, jak dokazuje výše uvedené Ferrari. Nedávno se do hledáčku týmu Johna Hennesseyho dostal také britský McLaren, kde nabízejí tuningové kity pro modely 600LT, 720S, a dokonce i pro vrcholný McLaren Senna, kde pak nejsou výkony kolem 1 000 koní sebemenším problémem. V současnosti je největším a nejočekávanějším projektem Hennesseyho hochů chystaný hypersport Venom F5.

Reklama

Související témata:
Načítám