Hlavní obsah

Kombík, který se nebál nosítek ani rallye. Škoda 1202 Stejšn

Foto: Tomáš Hyan

Osobní Škoda 1202 STW, pětimístné kombi s velkým zavazadlovým prostorem, trojicí bočních dveří a výklopnou stěnou v zádi (výroba 1961 – 1971)

Byla to taková zvláštní situace, v šedesátých letech vyráběla Škoda dva karosářsky zcela odlišné automobily kombi, byť na stejném podvozku, jehož konstrukce s centrální rámovou rourou měla svůj původ v předválečném Popularu! První se jmenoval Škoda Octavia Combi a přežil po ukončení produkce klasické Octavie až do roku 1971, ten druhý byl víceméně užitkový vůz v osobní verzi, nazvaný Škoda 1202 STW. Zkratka STW nějaký čas značila verze kombi zejména v Americe, byl to tedy Station Wagon, pro našince prostě Stejšn. Stejšny Škoda 1202 (interně typ 981) rozšířily od roku 1961 jinak poměrně omezenou nabídku osobních vozů na tehdejším československém trhu.

Článek

Škoda 1202 vznikla jako nástupce deset let vyráběné Škody 1200/1201 (typ 955/980), která byla uvedena na trh v roce 1952 (od 1956 v modernizované podobě Š 1201). Škoda 1200 byla prvním automobilem mladoboleslavské značky s celokovovou karoserií (bez dřevěné kostry), byť ještě na odděleném rámu, která se vyráběla až do roku 1961 hlavně v užitkových verzích.

Užitkový, nebo osobní vůz?

Auta vynikala neobvykle vysokou užitečnou hmotností nákladu až 650 kg. Přes průběžnou modernizaci byl vůz z padesátých let už poněkud zastaralý, a tak se na Mezinárodním veletrhu 1961 v Brně představil jeho nástupce.

Foto: Tomáš Hyan

Škoda Octavia Combi se vyráběla současně se Škodou 1202 STW až do roku 1971

Škoda 1202 (typ 981) nikdy neměla osobní verzi sedan jako předchůdci 1200/1201, ale byly to pouze automobily s karoserií kombi (Station Wagon), ambulance a vozy užitkové (Panel Van, Pick-Up).

Mechanické skupiny se opravdu příliš neměnily, zůstalo i odpružení náprav příčnými listovými pery, páteřový a vpředu rozvidlený rám, prostě převzatý podvozek Škody 1201 s uplatněním modernizujících prvků poháněcí soustavy Octavie Super, jak uváděl dobový tisk. Zcela nová byla ovšem karoserie se širokou mřížkou přídě, která vtiskla vozu elegantní vzhled čistých linií, na pravoboku byly nadále dvoje dveře a na levoboku jediné, jak se stalo zvykem u předchůdce.

Modernizace v mezích možností

Ze zadání typu 1202 byl kladen důraz na novou karoserii po stránce tvarové i funkční, zvýšení komfortu a bezpečnosti, snížení hmotnosti vozu zhruba o 40 kg, snížení počtu druhů dílů asi o patnáct procent, převzetí některých dílů z předchůdce Škoda 1201 a shodnou karoserii pro všechny vyráběné verze (u Škody 1201 byla totiž ambulance vzadu prodloužena a měla na zádi dvoukřídlé dveře místo vlevo zavěšených jednokřídlých). Nová Škoda 1202 dostala vzhůru výklopné víko zádě u všech verzí (samozřejmě kromě dvoukřídlých dvířek na zádi Pick-Upu).

Výkon osvědčeného čtyřválce o objemu 1 221 kubických centimetrů vzrostl na 47 koní (35 kW) při 4 500 otáčkách za minutu, po modernizaci v roce 1969 se mírně zvýšil na 51 koní (37 kW) a čtyřstupňová převodovka dostala lehčí převod třetího stupně pro svižnější zrychlení. Unifikace dílů s vozy Octavia Super byla vysoká, po roce 1964 s náběhem nového sedanu Škoda 1000 MB (motor vzadu a samonosná karoserie) paralelně pokračovala produkce jediné Octavie Combi (do 1971), ale podařilo se také konečně zavést produkci minibusů Škoda 1203 (od 1968), které převzaly poháněcí soustavu, ale vynikaly zcela novou jednoprostorovou karoserií samonosné konstrukce.

Foto: Tomáš Hyan

Tahač Škoda 1202 Pick-Up s malým skříňovým návěsem Orličan N-1000 (pro jednu tunu nákladu) zůstal jen v prototypu (1967)

Nadále vyráběná Škoda 1202 si zachovala vysokou užitečnou hmotnost 650 kg, délka prostoru na zavazadla byla u osobní pětimístné verze 1 240 mm, která vzrostla až na 1 800 mm po sklopení zadní řady sedadel. Skříňový Panel Van měl ložnou délku 1 940 mm a shodnou vnitřní výšku pro náklad 930 mm, u sanitky výrobce uváděl délku interiéru za předními sedadly 1 925 mm, vzadu bylo místo pro jedna nosítka a jednoho nebo dva zdravotníky.

Úspěšná a univerzální alternativa

Škoda 1202 byla automobilem, který byl univerzální a užitečnou variantou dalších typů klasické koncepce s nosným rámem a pohonem zadních kol. Vznikla vlastně navíc, ale poskytovala velmi dobré služby. Kombi, resp. STW, bylo alternativou běžných osobních vozů, ale s větším interiérem (o žádných SUV se tehdy nevědělo); užitkové verze pro 650 kg nákladu zase neúnavnými pracanty až do doby, kdy udělaly na výrobních linkách ve Vrchlabí místo minibusu Škoda 1203 a jeho variantám.

Celkem vzniklo 60 141 automobilů do roku 1971 (někdy se uvádí až do 1973), čímž nový typ sice nepřekonal celkovou produkci Škody 1200/1201, ale rozhodně překonal její počty užitkových verzí včetně STW.

O tom, že český člověk využije všechny možnosti, svědčí vítězství Oldřicha Brunclíka na okruhu brněnského výstaviště v dubnu 1965, kde porazil všechny soupeře ve třídě do 1,3 litru. Se svým Stejšnem se objevil také na automobilových soutěžích. Se spolujezdcem Janem Gernátem jeli dokonce Rallye Vltava 1965, ale těžce zkoušený vůz skončil s prasklým rámem. Sice rám svařili, ale ten znovu praskl. Brunclík se ale svezl v soutěži s věhlasnými jezdci té doby a za svůj výkon si vysloužil soutěžní Škodu 1000 MB.

Znamená to, že se Škoda 1202 STW může pochlubit startem v mistrovství Evropy v rallye. Ve světě se Škoda 1202 proslavila také. Například v Turecku nejprve montovali originály a pak vyráběli vlastní Pick-Upy a malé valníky na podvozku Škoda 1202 ve firmě Celik Montaj, která pro místní trh montovala rovněž motocykly Jawa.

Reklama

Načítám