Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Koenigsegg má důkaz, že postavil nejrychlejší auto na světě

Foto: Archiv Garáž.cz
6. 11. 2017

Vždycky jsme Christianovi věřili, ale komplikovaná logistika lámání rekordů, malý počet vozů a další překážky mu bránily poslat Ageru RS na Nürburgring nebo najít dostatečně dlouhou ranvej. Teď se do toho ale opřel a Bugatti se nestačí divit.

Článek

Bugatti Veyron se nesmazatelně zapsalo do historie svými rekordními hodnotami a i díky vylepšené verzi Super Sport si je udrželo v podstatě až do konce kariéry. Ano, Hennessey Venom GT možná rychlejšího Veyrona předjel v přímce, ale nedokázal to v obou směrech, jak nařizují pravidla Guinnessovy knihy rekordů, a tak se o to pokusí texaský tuner znovu s modelem Venom F5. Bude však na souboj vyzývat nejen německý megakoncern, ale také švédské šikuly z Koenigseggu, kterým se konečně po letech plánování povedlo Bugatti natrhnout zadek.

Foto: Archiv Garáž.cz

A je to velká věc, protože Bugatti Chiron lákalo movité zákazníky kromě úžasného designu hlavně na papírové hodnoty výkonu, zrychlení a maximálky. Ta je prý až 463 km/h, ale z konstrukčních důvodů - podle Bugatti především kvůli absenci vhodných pneumatik - je omezena na 420 km/h. Připomeňme, že oficiální rekord Veyronu Super Sport činí 431 km/h. Chiron má pod kapotou stejný motor - šestnáctiválec se čtyřmi turbodmychadly naladěný na 1500 koní. Ale právě tento motor a pohon všech čtyř kol by mohl být do budoucna jeho zkázou v boji o maximální rychlost. 

Foto: Archiv Garáž.cz

První zákazníci Chironu mohli auto přebírat s vědomím, že mají to nejrychlejší žihadlo na světě. Ti současní o hřejivý pocit přišli, když Koenigsegg Agera RS nejdřív trumfl Chirona ve zrychlení na 400 km/h a následném dobrždění do nuly, ale především mu před pár dny (šlo mimochodem o stejný vůz) sebral titul nejrychlejšího vozu planety. Na uzavřeném silničním okruhu v Nevadě - mluvíme o běžné silnici, nikoliv závodní trati, nevím jestli je to větší poklona pro tamní asfalt nebo švédský podvozek - Agera RS vyždímala průměrnou rychlost 447 km/h, v jednom směru dokonce "po větru" až 457 km/h, což je fantastické zlepšení rekordu.

Podívejte se na video a pochopíte, jaký výkon se ve voze skrývá. Testovací jezdec se rozjíždí na 300 km/h pozvolna, aby příliš nezahřál gumy, ale pak už je to šílený kalup. Za dalších 10 sekund je na čtyřstovce a během půl minuty už vůz uhání 457 km/h. Neuvěřitelná "videohra". A zřejmě bude líp. Agera RS byla mimochodem vybavena jen běžným upgradem motoru, který je dostupný zákazníkům a v podstatě ji staví na úroveň vrcholného modelu One:1. Dále byla ve voze ochranná klec a telemetrie, což je naopak spíš zvýšení hmotnosti a krok směrem zpátky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co bude dál? John Hennessey tvrdí, že jeho šestnáctisetkoňové monstrum teoreticky zvládne až 500 km/h díky pokročilé aerodynamice a nízké hmotnosti. Agera RS, resp One:1 měla zvládnout maximálně 450 km/h, ale dnešní video dokazuje, že Koenigseggův vůz má v sobě značné rezervy. Bugatti teď bude mít hodně práce prokázat alespoň těch papírových 463 km/h, přičemž hrozí, že ji Koenigsegg a pravděpodobně i Hennessey trumfnou. Chystá se Chiron Super Sport? Možná, ale ten šestnáctiválec se bude k vyšším výkonům, které potřebuje, aby dotáhnul okolní těžkou váhu na vyšší rychlost, bičovat o poznání složitěji, než motory konkurence. Bude to ještě hodně zajímavé. Asi nejsme daleko od zdolání magické hranice 500 km/h, ale dokáže to někdo dvakrát po sobě sem a tam, jak vyžadují pravidla? Nechme se překvapit. Já bych si skoro vsadil, že malí hráči se tam dostanou dřív než obří koncern, který má momentálně úplně jiné starosti.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.