Hlavní obsah

Koenigsegg Jesko – nový král rychlosti se hlásí o trůn

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Jesko má jasný cíl: pokořit 480 km/h

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Oči celého ženevského autosalonu se upíraly k novému nejdražšímu unikátu s logem Bugatti a jménem, které si nikdo nezapamatuje, ale skutečným králem a středem veškeré pozornosti by po právu měl být nový hypersport od Koenigseggu, protože právě on je budoucím králem. Králem rychlosti. Jeho cílem totiž je pokořit 480 km/h!

Článek

Ragnarok se nakonec nekonal. Místo konce světa, zániku bohů a poslední bitvy mocností dobra a zla nám Koenigsegg představil auto oslavující rychlost ve své nejryzejší podobě. Má totiž jet až 480 km/h, a přitom k tomu nevyužije ani Volt elektrické energie, ale staré dobré výbuchy benzinu. A pochopitelně turba. OBROVSKÁ TURBA!

Foto: Koenigsegg

Další fascinující design z dílny švédského Koenigseggu

Původně se u tohoto auta spekulovalo o názvu Ragnarok, ale Christian von Koenigsegg se nakonec rozhodl pro jméno Jesko podle svého otce (loni oslavil 80. narozeniny), který mu pomohl v těžkých začátcích firmy Koenigsegg a celou dobu ho podporoval při jejím růstu až do podoby jednoho z technologických, výkonnostních a rychlostních gigantů automobilového průmyslu. A takhle mu Christian chce vyjádřit své díky. Jméno auta před ním do poslední chvíle tajil, dokonce jeho PR tým připravil falešnou tiskovou zprávu, aby se vše dozvěděl až při slavnostní premiéře. Muselo to pro něj být krásné překvapení…

A pro nás fanoušky sportovních aut nakonec také. Jesko (teď už budeme mluvit jen o autě) je totiž naprosto fascinující stroj. Jde o nástupce Agery, která ve vrcholné verzi RS vyšponovala výkony až do nebes, a Jesko ji ještě překonává. Má zcela nové karbonové šasi, je o 40 mm delší a 22 mm vyšší než Agera RS, z čehož profituje prostor v interiéru. Auto pohání upravený twin-turbo 5,0 V8 vlastní konstrukce Koenigseggu, který má nyní plochou klikovou hřídel (vyfrézovanou z jediného kusu oceli, takže je s hmotností 12,8 kilo nejlehčí na světě) a váží o 5 kg méně než v Ageře. Motor má taky aktivní uložení místo pevného jako v Ageře RS, takže přenáší do šasi méně vibrací.

Foto: Koenigsegg

Tohle bude zážitek jen pro ty nejodvážnější

Výsledkem všech mikroskopických úprav je výkon neuvěřitelných 1 600 koní a 1 500 Nm při použití paliva E85 (85 % etanol, 15 % benzin), s běžnou pětadevadesátkou naturalem klesne výkon na stále slušných 1 280 koní. Přispívají k tomu i ta dvě velká turbodmychadla, které pomáhá roztáčet elektrický kompresor vhánějící do nich z 20litrové karbonové nádrže vzduch pod tlakem 20 barů, aby minimalizoval typickou prodlevu přeplňovaných motorů.

Foto: Koenigsegg

Nový interiér by měl být prostornější a vybavenější než u předchozí Agery

Tím však technologické šílenství nekončí, dalším dílkem do skládačky je zcela nová devítirychlostní převodovka vlastní konstrukce Koenigseggu. Velmi inovativní konstrukce – spojek má totiž hned šest a propojují dvě sady ozubených kol po třech (díky tomu váží 90 kg místo 140 kg obvyklých dvouspojkových skříní). Kroutíte nechápavě hlavou? Tak si zkuste představit převodovku bicyklu, která má (například) tři převodní kolečka vpředu a sedm vzadu, což je dohromady 21 převodů. Koenigsegg má dvě sady po třech převodových kolech, čili celkem devět rychlostních převodů (3 x 3). Díky tomu dokáže místo postupného podřazování o kvalt přeskakovat mezi rychlostmi (podřadí klidně ze 7. stupně rovnou na 4.) bez nutné synchronizace a za pouhých 20-30 milisekund. Proto jí říkají „Light Speed Gearbox“ (převodovka řadící rychlostí světla).

Foto: Koenigsegg

Nová převodovka je buď úžasně komplikované, nebo elegantně jednoduché zařízení. Rozhodneme se podle toho, jestli ho někdy pochopíme...

Fascinující je i propracovaná aerodynamika. Celá karoserie je navržená tak, aby usměrňovala proudění vzduchu, přední splitter a velké zadní křídlo tvaru bumerangu společně produkují 800 kg přítlaku (jako má McLaren Senna) v rychlosti 250 km/h, 1 000 kg přítlaku v rychlosti 275 km/h a 1 400 kg při maximálce (jejíž přesnou hodnotu budou teprve muset experimentálně zjistit). Koenigsegg také potvrdil, že připraví speciální verzi určenou na okruh (která bude toho přítlaku potřebovat víc a lépe využije nové natáčení zadní nápravy), a pak také verzi se sníženým aerodynamickým odporem, která se pokusí urvat nový rychlostní rekord…

Jesko bude totiž brutálně rychlé. Koenigsegg neuvedl žádné parametry zrychlení, ale když uvážíme, že je Jesko ještě výkonnější než Agera RS (1 600 koní oproti 1 360 koním) a podobně těžký (Jesko váží 1 420 kg, Agera RS 1 395 kg), nepochybně se mu podaří snížit akcelerační časy svého předchůdce. Připomeňme, že stovku zvládla Agera RS za 2,8 sekundy a blýskla se rekordem 0-400-0 km/h za 36,44 s, čímž zničila čas do té doby nejrychlejšího Bugatti Chiron (42 sekund). Zničila by ho i v maximálce, protože dosáhla rekordní hodnoty 457 km/h (284 mph), ale Bugatti se raději rozhodlo z tohoto vysokorychlostního souboje (prozatím) vycouvat, protože na téhle úrovni jsou čísla všechno a být druhý znamená naprosto selhat.

Jesko má ale ještě vyšší ambice – počítačové simulace ukazují, že by měl být schopný pokořit metu 480 km/h (300 mph), takže nechá výtvory Bugatti daleko za sebou. Jediný, s kým se bude moci měřit, je chystaný Hennessey Venom F5, který má stejnou cílovou maximální rychlost. Jsme extrémně zvědaví, kdo ji pokoří první!

Která automobilka podle vás poprvé pokoří rychlost 480 km/h (300 mph)?
Koenigsegg
73,1 %
Hennessey
15,2 %
Bugatti
11,7 %
Celkem hlasovalo 854 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám